دکتر علیرضا مروجی معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مناسبت روز جهانی هپاتیت طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت انتقال هپاتیت از طریق خون و تماس جنسی می باشد و خطری که این ۲ دارند خطر سرطان کبد می باشد و همچنین باعث نارسایی کبد نیز می شود اما نکته مورد توجه پیشگیری و درمان آن است . با توجه به موجود بودن واکسن هپاتیت B از سال ۱۳۷۲ به بعد همه نوزادان ایمن می شوند. لازم به یادآوری است که طی فراخوان یک دوره از متولدین ۱۳۶۱ الی ۱۳۷۱ در این خصوص واکسینه شدند البته برای بیماران هپاتیت B درمان وجود دارد ولی هزینه درمان آن بسیار بالا می باشد و بهترین درمان همان پیشگیری می باشد .

دکتر مروجی همچنین گفت : راه سومی هم برای انتقال هپاتیت B وجود دارد که آن هم از طریق مادر به جنین است البته این انتقال در زمان بارداری انجام نمی شود بلکه هنگام زایمان این انتقال رخ می دهد ولی با واکسینه شدن ، نوزاد ایمن شده و سرم مخصوص را نیز دریافت می کند.

وی اظهار نمود در حال حاضر ۲۵۷ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B  و ۷۱ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C  در جهان می باشند که این آمار در ایران طبق آمار سال ۱۳۹۷ ، ۸۷۵۱ نفر هپاتیت B و ۲۳۹۳ نفر هپاتیت C را نشان می دهد.

در حال حاضر در کاشان ۴۰ بیمار هپاتیت B و ۷ مورد هپاتیت C  وجود دارند .

حذف هپاتیت

معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص حذف این بیماری بیان داشت در ایران برنامه ای به اسم مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقاع سلامت برای آموزش هپاتیت آغاز شده که از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۲۵۰۰ نفر در کاشان و آران و بیدگل در این مورد آموزش دیده اند . پیش بینی ما این است که ۵/۱ درصد هپاتیت B و نیم درصد هپاتیت C  دارند و تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر در حوزه کاشان و آران و بیدگل واکسینه شده که از این تعداد ۸۹۰۶ کودک و ۸۷۶۴ بزرگسال هستند . ۱۰۰۰ نفر اهدا کننده خون و ۲۵۰ نفر بیماران دیالیزی و ۲۱۸۳ نفر زندانی میباشند .

درپایان دکتر مروجی جهت اطلاع شهروندان اعلام نمود که روزهای یکشنبه درمان ویژه هپاتیت در بیمارستان شهید بهشتی کاشان دایر می باشد .