به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، منوچهر سلمان‌زاده مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان که ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، بیان کرد: نشست کارگروه مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و قرقیزستان، با هدف توسعه هرچه بیشتر مراودات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، متعاقب وصول گزارش هایی از برخی ملاحظات در روابط فیمابین، با پیگیری‌های به‌عمل آمده، پس از گذشت قریب به یک دهه از نشست قبلی، برگزار شد.

 ابتدا با کسب نظر صاحبنظران بخش خصوصی، موارد متعددی در زمینه لزوم به‌روز رسانی آخرین مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد، بررسی انواع عوارض و هزینه‌های غیررسمی ماخوذه در قلمرو یکدیگر، ضرورت همکاریهای گمرکی، ملاحظات بارگیری کشور ثالث، لزوم گسترش همکاریها به سایر حوزه‌های خدمات راهداری، تبادل اطلاعات تیرپارکها موردتایید، فعالسازی راهگذر KTAI، تصمیم‌گیری درخصوص شمار و کیفیت پروانه‌های تردد آتی و رفع دیگر موانع حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فیمابین و سایر موارد مذاکره و طرفین به توافقاتی دست یافتند.
سلمان زاده اظهار داشت: در این نشست، طرفین آمار مربوط به حجم تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی دوجانبه را مبادله و رضایت خود را نسبت به روند روبه‌رشد همکاری در زمینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور، ابراز نموده و ضمن مبادله آخرین به‌روزرسانی مقررات ابعاد و اوزان مجاز و فهرست تشکلهای صنفی خود، درخصوص ضرورت تسهیل و پیشبرد عملیات حمل‌ونقل برای پشتیبانی از رشد اقتصادی پایدار و مستمر در هر دو کشور تأکید شد. طرفین همچنین بر تعهد خود در جهت رفع هرگونه موانع کنونی در عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان یکدیگر ملزم شدند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و نقل بین المللی همچنین اظهار داشت: در این یادداشت تفاهم، هماهنگی تسهیل صدور روادید برای رانندگان  مورد توافق قرارگرفت که نمایندگان دستگاههای دیپلماسی دو کشور، به اطلاع رساندند که به  نتایج مثبتی در خصوص صدور روادید برای رانندگان دست یافته و هم اکنون صدور روادید شش ماهه  چند بار ورود به مدت اعتبار یک ماه در هر بار ورود به قلمرو هر دو طرف را برای رانندگان اجرا می‌کنند و علاوه بر  این،  جزئیات چگونگی طبقه‌بندی روادید برای رانندگان در اختیار طرفین قرارگرفت.
در این نشست حداقل اوراق پروانه‌های تردد به‌انضمام شماری پروانه‌های تردد ثالث برای سالهای آتی، مصوب و توافقی جهت رفع مشکل تردد دوجانبه معاف از پروانه ناوگان طرفین منطبق بر موافقتنامه سال ۱۳۷۲ به‌عمل آمد.
وی مدیرکل دفتر ترانریت و حمل و نقل بین‌المللی همچنین بیان کرد: در ارتباط با گسترش حوزه همکاری به دیگر زمینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری از جمله سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، ایمنی جاده‌ای، راهداری، برنامه‌های آموزشی و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل و ارائه تجارب موفق بین‌المللی در زمینه‌های ذیربط پیشنهادهای لازم از سوی طرف ایرانی و به همراه طرح‌ همکاری پیشنهادی به طرف قرقیز تحویل شد. همچنین درخصوص برگزاری نشست راهگذر KTAI (قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران) به‌تفصیل تبادل ‌نظر به‌عمل آمد.
سلمان‌زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: ابهامات طرف قرقیز درخصوص چگونگی سوخت‌گیری کامیونها در قلمرو کشور برطرف و طرفین اطلاعات استراحتگاه‌های موردتایید خود را با یکدیگر مبادله نمودند. همچنین مقرر شد تا دور بعدی مذاکرات در سال آتی میلادی به میزبانی وزارت حمل‌ونقل و راههای جمهوری قرقیزستان در شهر بیشکک برگزار شود.
خاطر نشان می‌دارد، عادل‌بیک احمداف، ریاست حمل‌ونقل زمینی قرقیزستان نیز در این دیدار، با تشکر از میزبانی صمیمی طرف ایرانی، به تاریخچه‌ای از مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی فیمابین اشاره و انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای با جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یکی از اولین قراردادهای کشور قرقیزستان بلافاصله پس از تاسیس، اعلام کرد.
وی همچنین به جنبه‌های مختلفی از ضرورت توسعه روابط حمل‌ونقلی فیمابین اشاره و بر ضرورت فعالسازی پتانسیل‌های تاکنون مغفول مانده روابط تجاری و بسترسازی لازم برای آن در حمل‌ونقل جاده‌ای، اشاره نمود.
گفتنی است هیئت قرقیزستان، در خلال اجلاس، با درخواست قبلی، از مرکز مدیریت راههای کشور نیز بازدید کرد و نسبت به دستاوردهای آن، ابراز خرسندی داشتند.
این گزارش حاکیست آوازبیک عبدالرزاق‌اف، سفیر جمهوری قرقیزستان در تهران نیز با سپاسگزاری از هماهنگی تشکیل نشست، این رویداد را گامی بلند در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور برشمرد و نسبت به موفقیت اجلاس و دستاوردهای آن برای بازرگانان و متصدیان حمل‌ونقل دو کشور ، قویاً ابراز امیدواری کرد.