به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در آئین تجلیل از صنعتگران برتر استان البرز که در سالن ۹ دی هشتگرد برگزار شد، اظهار داشت: حمایت از بنگاههایی که می توانند جهشی در تولیدات ایجاد کنند، در اولویت امور قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ممکن است برخی از مشکلات و مسائل از لحاظ قانونی منطقی باشند، اما در شرایط تحریمی که ما در آن قرار داریم باید مسائل به صورت خاص دیده شوند.

لاریجانی با بیان اینکه البرز ظرفیت زیادی در حوزه تولید دارد، مطرح کرد:‌ در گذشته جلسه‌ای با حضور وزرای مربوطه، کمیسیون‌های تخصصی و اتاق بازرگانی برگزار شد و چالش‌های موجود در تولید مورد بررسی قرار گرفت.

استان البرز می‌تواند قطب تولید کشور باشد

وی در بخش دیگری با اشاره به بیان دغدغه و مشکلات صاحبان صنایع، افزود: استان البرز می تواند قطب تولید کشور باشد؛ یک مجموعه موفق و پایدار مجموعه ای است که متکی به تولید باشد که استان البرز این ویژگی را دارد.

لاریجانی با بیان اینکه تنوع قومیتی می تواند در موفقیت استان البرز مؤثر باشد، افزود: زمانی که تصمیم گرفتیم البرز به عنوان استان معرفی شود، به فکر موفقیت های بعدی بودیم که آمار اعلام شده از استان بیان می کند اقداماتی موفق انجام داده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نباید نگران باشیم، سال را طبق شعار پیش می‌بریم و سعی داریم تولیدمحور بودن را در دستور کار قراردهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید با روحیه مثبت به جنگ با مشکلات برویم و شرایط را به سمت موفقیت پیش ببریم، هرچند می دانیم شرایط سخت تر از گذشته بوده است؛ آمریکا برای کل جهان مشکلاتی را رقم زده است.

ترامپ موجود عجیب‌الخلقه و مشکل‌داری است

لاریجانی با بیان اینکه ترامپ موجود عجیب‌الخلقه و مشکل‌داری است، بیان کرد: نه تنها ایران بلکه اروپا و سایر کشورها با ترامپ دچار مشکل شده اند.

وی یادآور شد: وضعیت موقت است، اما مشکلات درونی هم در کشور وجود دارد؛ چرا که به درستی رفتار نکرده‌ایم، باید به ظرفیت های داخلی تکیه کنیم و واردات را کمرنگ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اقتصاد سالم را اقتصاد ثروت‌زا دانست و گفت: کمال‌یافتگی و بلوغ در اقتصاد ما وجود ندارد و این ضعف است؛ دولت با بسترسازی شرایط را برای کارآفرینان فراهم می کند تا این ضعف جبران شود.

کاری به خوب یا بد بودن برجام نداریم؛ ترامپ آمد و همه چیز را خراب کرد!

وی با بیان اینکه گاهی فکر می‌کنیم مسؤولان دیپلماسی نمی توانند مشکلات را حل کنند در حالی که به رفع مشکلات فکر می‌کنیم، مطرح کرد: کاری به خوب یا بد بودن برجام نداریم؛ ترامپ آمد و همه چیز را خراب کرد، اما وقتی آمریکا نامه داد و گفت می خواهیم در مورد موضوع هسته ای مذاکره کنیم، در را نبستیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: اگر منافع ملی کشور دنبال می شود، باید بدانیم امروز زمانی نیست که در مقابل فشار دشمن مقاومت را کنار بگذاریم. اگر آن ها بفهمند که موفق نیستند، فشارها کنار می‌رود.

لاریجانی خطاب به ترامپ با بیان اینکه مگر نگفتید صادرات نفت ایران را به صفر می رسانید، ادامه داد: موفق نشد حرف‌هایش را اجرایی کند، به دلیل رفتارهای نابهنجار آمریکا بسیاری از کشورهای موفق تصمیم گرفتند با دولت آمریکا مقابله کنند؛ البته هوشمندی ایران بود که این مرد رذل را شکست داد.

وی با بیان اینکه صحنه دعوا را باید عوض کرد و نباید به دپلماسی کشور فشار آورد، اضافه کرد: آنطور تصور نشود که نمی خواهیم از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم؛ تردید نکنید همه تلاش می کنند کشور را به سمت رستگاری ببرند، اما گاهی اوقات دعواهای سیاسی افکار را مشوش می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید با درایت اختلاف‌نظرهای فرعی را هضم و در مسیر اصولی حرکت کنیم، در واقع باید پیگیر مسائل اصلی کشور باشیم و مسائل فرعی را کنار بگذاریم.

دونرخی بودن ارز زمینه سوء استفاده را فراهم می‌کند

وی با اشاره به اینکه تک نرخی شدن ارز در حوزه تولید و بهداشت و درمان مورد حمایت است و تصور می کنم دو نرخی بودن زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌کند، افزود: باید تصمیماتی گرفته شود تا خسارات از بین بروند، از طرفی ساختار بودجه کشور در حال تغییر اساسی است و باید مسأله تک نرخی شدن ارز را مطرح کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه یارانه فسادساز است، یادآور شد: بدون انتقال ارز، کالا وارد کردن مشکلاتی را به دنبال دارد؛ تنوع و نوسان در قیمت ارز مشکلات را جدی‌تر می کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه کنترل ارز مناسکی دارد که باید رعایت شود، افزود: درآمد ارزی چه در حوزه صادرات و چه نفت حدی دارد. اولویت ها باید مدنظر قرار گیرد؛ کمیته تخصیص ارز هم تصمیم‌ گیری می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمی‌توان گفت تمام چیزهای خوب محقق نمی شوند. باید در شرایط تحریم ارز را کنترل می‌کردیم که سعی خود را به کار گرفتیم و کنترل قیمت ارز با این کیفیت محقق شد.

وی ادامه داد: معوقات مالیاتی و بانکی روز گذشته در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی از معوقات مطابق قانون باید پرداخت شود، اما باید بفهمیم شرایط متفاوت است و باید مکانیزم ها برای تولیدکنندگان واقعی عوض شود، البته نباید اجازه سوءاستفاده دهیم.

لاریجانی در رابطه با نقدینگی گفت: سقف نقدینگی در صنعت ۴۰ درصد است، در حالیکه در سال گذشته ۲۷ درصد بوده است؛ به سرمایه در گردش بیشتری نیاز داریم. مجموعه ای از مشکلات همراه با راه حل‌های اجرایی ارائه شده در دستور است؛ هر یک از مسائل را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهیم و پیگیر رفع مشکلات هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان نقدینگی در بانک ها بیان کرد: قدرت تسهیلات‌دهی بانکی باید فراهم باشد و مشکلات پیچیده کنار برود؛ اگر تولید را در کشور شتابان کنیم از جهات مختلف موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام/پ/ح