به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، محمدتقی حلی‌ساز رئیس مرکز پزشکی حج‌ و زیارت  با اشاره به اعزام ۴۶ نفر از تیم پزشکی سازمان حج و زیارت به عربستان اظهار داشت: ۱۳ تیرماه بخشی از تیم پزشکی حج و زیارت عازم مدینه منوره شدند تا امکانات و‌تجهیزات لازم برای حضور زائران خانه خدا در عربستان را ساماندهی و تأمین کنند.

راه‌اندازی ۱۳۰ مطب پزشکی در مکه‌ و‌مدینه

وی به مراکز و درمانگاه‌های ایرانی موجود در مکه مکرمه‌ و ‌مدینه ‌منوره اشاره کرد و افزود: ۱۳۰ مطب پزشکی برای ارائه خدمات به زائران در عربستان پیش‌بینی شده است. همچنین در ۲ بیمارستان در مکه و مدینه به زائران کشورمان خدمت‌رسانی می‌شود.

سن بزرگ‌ترین و‌ کوچک‌ترین حاجی ۹۸

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در ادامه به وجود ۴ مجتمع درمانی در مدینه منوره و ۵ مرکز درمانی در مکه مکرمه اشاره کرد و افزود: میانگین سنی زائران حج تمتع امسال ۵۶ سال که از این تعداد سن ۸ هزار نفر بالاتر از ۷۰ سال است. همچنین بزرگ‌ترین زائر امسال ۱۰۷ ساله و کوچک‌ترین زائر یک سال دارد.

توصیه‌های پزشکی برای جلوگیری از گرمازدگی

حلی‌ساز با بیان اینکه امسال با توجه به میانگین سنی زائران و گرمای هوا رعایت موارد و‌توصیه‌های پزشکی نقش مهمی در سلامت زائران دارد، گفت: ایام تشریق سختی‌های خود را دارد؛ به طوری که زائران باید مسافت‌های زیادی را طی کنند. بر همین اساس، بهتر است زائران علاوه بر کسب آگاهی‌ها در این زمینه، آمادگی‌ها لازم را نیز کسب کنند تا دچار گرمازدگی‌و آفتاب‌سوختگی نشوند. البته مرکز پزشکی حج و زیارت برای رفاه زائران اقدام به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در عرفات و منا می‌کند تا تیم پزشکی در صورت بروز مشکل به مداوای زائران بپردازند.

افزایش تونل‌های سرما برای تعادل دمای بدن حجاج

حلی‌ساز با اشاره به تدابیر مرکز پزشکی حج و زیارت برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج تصریح کرد: امسال تونل سرما را در عربستان بیشتر می‌کنیم. ۳۰ سال قبل وان‌های یخ برای خنک شدن حجاج وجود داشت تا در صورت گرمازدگی زائران بتوانند از آن استفاده کنند. از سال گذشته این وان‌ها را به تونل سرما تبدیل کردیم که امسال این تونل‌ها را افزایش می‌دهیم تا زائران بتوانند هنگام گرما با مراجعه به این‌تونل‌ها دمای بدن خود را کاهش دهند.

هر ۳۰۰ زائر یک‌ پزشک دارد

وی با بیان اینکه تیم پزشکی حج تمتع امسال ۵۵۰ نفره است، افزود: در تیم پزشکی از هر بخشی از جمله متخصصان، پزشک عمومی، پرستار حضور دارند که بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌توان گفت به ازای هر ۳۰۰ نفر یک پزشک امسال در حج تمتع حضور دارد و زائران به راحتی می‌توانند از حضور این افراد استفاده کنند.

حلی‌ساز با اشاره به اینکه امسال دمای هوا در ایام حج بالا است، توصیه‌هایی به زائران خانه خدا کرد و گفت: اول اینکه حتما زائران‌هنگام خروج از هتل بطری آب همراه خود داشته باشند و از آب زمزم هم استفاده کنند. توصیه می‌کنیم در زمان خستگی آب خنک‌ ننوشند، چرا که موجب سرماخوردگی خواهد شد.

مسومیت آب زمزم شایعه است/ زائران به راحتی از آب زمزم استفاده کنند

وی به شایعاتی درباره مسمومیت آب زمزم در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: زائران آب زمزم را با خیال راحت بنوشند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند. ما آب زمزم را آزمایش و بررسی کرده‌ایم ‌و ‌هیچ‌گونه مشکی ندارد.

حلی‌ساز در ادامه با بیان اینکه زائران وقتی احرام ندارند از کلاه و چتر استفاده کنند، خاطر نشان کرد: زائران‌برای جلوگیری از گرمازدگی از مکان‌هایی که سایه است، عبور کنند تا آفتاب به صورت مستقیم به بدن زائران نتابد و دمای بدن آن‌ها را افزایش دهد.

زائران از بازارگردی بپرهیزند/ لزوم تزریق واکسن مننژیت

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه سردرد ساده اولین علامت گرمازدگی است، گفت: در صورت سردرد از حضور در زیر نور آفتاب و گرما پرهیز کرده و در صورت افزایش سردرد به پزشکان مراجعه کنند. همچنین به زائران توصیه می‌کنیم که از بازارگردی بپرهیزند چرا که علاوه بر اینکه با توجه به مباحث ارزی خرید از عربستان مقرون به صرفه نیست و زمان زائران را می‌گیرد، ممکن‌است در زمان گرما برای زائران مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

وی به زائران توصیه کرد نظافت شخصی را رعایت کنند و به شستن دست‌ها توجه زیادی شود چرا که شستن دست‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و در ادامه افزود: زائران واکسن مننژیت را حتما باید قبل از سفر تزریق کنند. همچنین قبل از سفر باید از نظر سیستم عضلانی هم آمادگی کسب کنند که این امر با پیاده‌روی امکان‌پذیر است؛ چرا که بسیاری از زائران در ایام حج با توجه به پیاده‌روی‌های طولانی دچار مشکل عضلانی می‌شوند.

ارسال ۴۰۰ نوع دارو به عربستان برای حجاج

حلی‌ساز با بیان اینکه ما ۴۰۰ قلم دارو برای حجاج به عربستان انتقال دادیم، گفت: با وجود اینکه داروهای مختلفی ارسال شده است اما بهتر است زائران برخی داروهای خاص خود را به اندازه سفر همراه داشته باشند. ما همچنین نسخه‌هایی با زبان عربی فرمت کردیم که دست پزشکان قرار دارد که زائران داروهایی که باید همراه داشته باشند توسط پزشکان در نسخه‌های مربوطه نوشته شود تا در عربستان با توجه به قوانین خاصی که وجود دارد، زائران دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/