به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، سعید دوستانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس امروز گفت: آئین افتتاحیه دومین جشنواره فرهنگی اقوام ایرانی عصر امروز با حضور مسؤولین استانی و شهرستانی در پارک تندرستی فردیس برگزار می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس افزود: این نمایشگاه به مناسبت دهه کرامت از ۱۳ تا ۲۳ تیر ماه با حضور اقوام کرد، لر، ترک، کربانچ (کرد خراسان) و بختیاری برپاست و استان های کشور صنایع دستی و سوغات خود را در ۹۰ غرفه در این جشنواره به نمایش می گذارند.

دوستانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی فرهنگ اصیل ایرانی، تقویت وحدت و انسجام ملی و اسلامی، شناخت تنوع فرهنگی و هویت اقوام، حفظ میراث فرهنگی، ایجاد نشاط و شادمانی در بین مردم، حمایت از صنایع دستی، کالای ایرانی و رونق تولید عنوان کرد.

وی افزود: اجرای موسیقی سنتی اقوام مختلف کشور، زنده نگهداشتن مناسک، آئین ها و ادبیات کهن اقوام ایرانی، تبادل آثار هنری و شناساندن اقوام ایرانی به یکدیگر، زنده کردن و بازسازی آئین های کهن فراموش شده از دیگر اهدافی هستند که این جشنواره آن ها را دنبال می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فردیس بیان کرد: معرفی توانمندی ها، پتانسیل ها و ظرفیت های استان های شرکت کننده از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است؛ با برپایی این نمایشگاه، فضای مناسبی جهت شرکت جوانان هنرمند و فرصتی برای آشنایی نسل جوان با تنوع فرهنگ اقوام ایرانی فراهم می شود.

دوستانی اظهار کرد: اجرای برنامه های شاد و متنوع، آداب و آئین های مرسوم در بین اقوام مانند کاشت و برداشت گندم در میان کردهای کرمانچ، عروس بران لرهای بختیاری، برپایی نمادین جشن ها و شکرانه های برخی اقوام و چادرهای عشایر و ترکمن از جمله برنامه های پیش بینی شده در این جشنواره هستند.

وی توضیح داد: هر شب یکی از اقوام حاضر در نمایشگاه ضمن اجرای موسیقی سنتی مختص خود، مراسم، آئین ها و رسومات مربوط به استان خود را معرفی می کند؛ شایان ذکر است این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای علاقه مندان است.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/۳