به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان نشسته‌ایم و مهمانان یکی‌یکی از راه می‌رسند. تصویر تمثال شهید بهشتی که در صدر مجلس نصب شده یادآوری می‌کند که ۳۸ سال از شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰، انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی و عروج ابدی آیت‌اله سیدمحمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از یاران او گذشته است.

چند دقیقه‌ای به آغاز مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالروز شهادت آیت‌اله دکتر بهشتی باقی مانده و هنوز کمی فرصت دارم تا کتابی که به تازگی به دستم رسیده را ورق بزنم. نام کتاب «عبای سوخته» و برگ‌هایی از زندگی شهید بهشتی بوده که موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه آن را گردآوری کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی که سخنران مراسم سی و هشتمین سالروز شهادت شهید بهشتی بود، با بیان اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت این شهید بزرگوار، زمانی مفید است که بتوان اندیشه، افکار و رفتار این بزرگان را بهتر شناخت و به آنها نزدیک‌تر شد، اظهار داشت: شهید بهشتی تعبیر مهمی با عنوان “رخنه فساد در خط مقدم نهضت” را به کار می‌برد.

وی افزود: ایشان این بحث را ۴۵ سال پیش و در حالی که حدود ۵ سال به پیروزی انقلاب مانده بود، در کتاب تعلیمات دینی دبیرستان پیش از انقلاب مطرح کرد. به اعتقاد شهید بهشتی، تمام اضلاع سه‌ضلعی مردم، مکتب و رهبران جامعه در معرض فساد هستند.

محلاتی با بیان اینکه به تعبیر شهید بهشتی متأسفانه تاکنون نهضت تاریخی که خیلی زود دچار پوسیدگی درونی نشده باشد سراغ نداریم، ادامه داد: همچنین ایشان می‌گوید تجربه تاریخی نشان می‌دهد که نهضت‌ها از درون خود دچار پوسیدگی می‌شوند.

وی گفت: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می‌فرماید؛ برای آینده نهضت اسلام نه از مؤمن می‌ترسم و نه از مشرک نگران هستم؛ مؤمن آسیبی نمی‌زند و مشرک هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اما از عناصری از داخل که مومن‌نما و مسلمان‌نما هستند می‌ترسم. شهید بهشتی نیز می‌گوید نهضت‌ها به سرعت از درون دچار فساد و پوسیدگی می‌شوند و این اتفاق تخلف‌ناپذیر است و اضافه می‌کند که نهضت‌ها مخصوصاً از سَر پوسیده می‌شوند.

محلاتی در ادامه با اشاره به چگونگی فاسد شدن مردم، مکتب و رهبران جامعه تصریح کرد: انسان موجودی فسادپذیر است و درست است که عده‌ای در ابتدای نهضت به آن می‌پیوندند، اما این هیچ تضمینی برای آینده انسان نیست.

وی بیان کرد: در حوزه مکتب، وحی و قرآن کریم از فساد مصونیت دارند، بنابراین تغییر و پوسیدگی که در قلمرو مکتب اتفاق می‌افتد مربوط به درک ما از مکتب و فهم ما از دین است. شاید کسی از نظر شخصی دچار فساد نشود اما فهم او از دین معیوب باشد و این فهم معیوب، موجب گم کردن مسیر می‌شود.

محلاتی با بیان اینکه فساد می‌تواند به سراغ رهبران، متولیان و مسئولان هم بیاید اضافه کرد: به تعبیر شهید بهشتی در کتاب تعلیمات دینی، حاملان رسالت اسلامی انسان‌هایی هستند که در حوزه اسلام قرار گرفته‌اند و گاهی دچار طغیان و سرکشی می‌شوند. مکتب هم گاهی دچار تغییر می‌شود اما مکتب باید توسط روش بنیانی آگاه و مورد اعتماد تفسیر و بارور شود و به دست رهبرانی شایسته مستقر و اجرا گردد تا قدرت سازندگی داشته باشد. اگر رهبری خود به فساد گرایید و علی‌رغم تعابیر مکتب در زراندوزی و اشرافی‌گری و عین و نوش و صدها هوس‌بازی و تجاوزگری غرق شد، در این صورت مکتب از حرکت بازمی‌ایستد چون حامیان و حاملان صدیقی ندارد.

وی درباره چرایی این اتفاق از زبان شهید بهشتی گفت: چون مردم مکتب را از زبان حاملان مکتب می‌شنوند و یاد می‌گیرند و آنها برایشان تفسیر و توجیه می‌کنند و آنها دین را وارونه تفسیر می‌کنند.

محلاتی با بیان اینکه عاملان فساد دین را وارونه تفسیر می‌کنند تا موقعیت خود را حفظ کنند، افزود: به تعبیر شهید بهشتی اصل مکتب رفته‌رفته واژگون تعبیر می‌شود، همان‌طور که به تعبیر حضرت علی (ع) ظرف اسلام را وارونه می‌کنند و واژگون توجیه می‌کنند و ملاک، حفظ بقای خویش می‌شود.

وی با اشاره به حکومت‌های فاسد بنی‌امیه و بنی‌عباس و حفظ صورتی از اسلام برای برافراشتن کاخ حکومت خویش توسط آنها ادامه داد: شهید بهشتی می‌گوید تاریخ نهضت‌های بزرگ همیشه با این آفت مواجه است که پس از چندی که پیش‌قراولان مستقر گشتند، خود گرفتار خودخواهی و اختلاف و مبارزه بر سر به دست آوردن قدرت شوند و به تدریج هدف نهضت فدای افراد می‌شود و نهضت در خدمت رهبران قرار می‌گیرد و نه رهبران در خدمت مکتب. این نگاه شهید بهشتی، نه به گذشته و تاریخ بلکه به آینده است.

محلاتی بیان کرد: به اعتقاد شهید بهشتی، باید این اصل را بپذیریم که همه ما انسان‌ها در معرض فساد هستیم و نباید هیچ‌کس را از این اصل استثنا کنیم.

گفتنی است، مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالروز شهادت شهید آیت‌اله دکتر بهشتی به همت خانه فرهنگ شهید بهشتی وابسته به معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه یک و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.