به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، روز گذشته سفیر کشور اسلواکی در دیدار مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر گسترش همکاری‌های فرهنگی مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

بر کسی پوشیده نیست که همکاری‌های فرهنگی میان کشورها در دوران جدید زمینه معرفی کشورها بوده و این که سفیر یک کشور پیش قدم شده تا این مناسبات را گسترش دهد به معنای آن است که این کشور می‌خواهد آشنایی هرچه بیشتر شهروندان کشور مقصد با کشور خود را فراهم کند. «لوبومیر گولیان» نیز با تاکید بر اینکه سال گذشته هفته فرهنگی ایران دراسلواکی برگزار شده، اعلام آمادگی کرده تا چنین برنامه‌هایی بیشتر برگزار شود.

نهادهای فرهنگی در این اتفاقات نقش پیش‌برنده و موثری دارند، همانطور که سفیر اسلواکی با اشاره به این نکته از حضور کانون در چنین برنامه‌هایی دعوت کرده و خواستار مشارکت کانون در این اتفاقات و رویدادها شد. اهمیت چنین کاری به قدری است که سفیر یک کشور برای یک رونمایی کتاب دنبال جذب مشارکت نهادهای فرهنگی است. سفیر اسلواکی در این دیدار از رونمایی نسخه فارسی افسانه‌های اسلواکی در تهران خبر داد که می‌خواهد از حضور کانون نیز در این برنامه استفاده کند.

این به معنای آن است که دیگر روابط سیاسی برای نفوذ و گسترش فرهنگ یک کشور راهگشا نیست و باید سراغ مباحث فرهنگی رفت و با جایگزین کردن دیپلماسی فرهنگی زمینه معرفی هرچه بهتر کشور مبداء را فراهم کرد. نکته جالب در سخنان سفیر دعوت از دانش‌آموزان برای شرکت در این مراسم رونمایی بود. این نیز نشان دهنده این نکته است که کشورها روی گروه سنی کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بتوانند از این طریق کشور خود را معرفی کنند. کافی است در این مراسم در ذهن یک نفر خاطره مثبتی از کشور اسلواکی ماندگار شود تا در بزرگسالی تبدیل به چهره‌ای برای معرفی زوایای مثبت این کشور شود. اتفاقی که حاکی از هوشمندی فرهنگی کشورها در معرفی خود است.

البته طرف ایرانی نیز دست خالی نبوده و از حضور ایران در این کشور سخن گفت. برپایی نمایشگاه‌هایی در شهرهای اسلواکی و حضور هنرمندان ایرانی که زمینه معرفی کشور را فراهم کرده بودند. رهنما، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هنر را زبان مشترک میان ملت‌ها خواند که می‌تواند زمینه برطرف شدن مشکلات جهان کنونی شود.

طرف ایرانی نیز حضور کودکان را در برنامه‌های مشترک به عنوان فصل مهمی برای گسترش فرهنگی معرفی کرد و پیشنهاد برگزاری هفته دوستی کودکان دو کشور را مطرح کرد.

این دیدار که دو سطح مختلف در آن شرکت داشتند نشان دهنده جایگاه فرهنگ در نظر دو طرف است. این مسئله به قدری اهمیت داشته که سفیر اسلواکی (نه وابسته فرهنگی آن کشور) در این جلسه شرکت کرده تا برای گسترش مناسبات دیگر رایزنی کند. به عبارتی کشورها به اهمیت فرهنگ در پیشبرد منافع اقتصادی و سیاسی پی برده‌اند. با گسترش فرهنگی می‌توان منافع دیگر را نیز تامین کرد و اگر کشور مقصد به واسطه فرهنگ با کشوری آشنا شود زمینه جذب سرمایه‌های اقتصادی و سیاسی را برای کشور مبداء فراهم می‌کند و حتی تبدیل به پایگاهی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام/