به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین بزرگداشت مرشد حاج رضا مشکین در قالب چهارمین آیین نکوداشت مداحان سنتی اصفهان و از سوی مرکز هنرهای آیینی سنتی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری شورای هیئات مذهبی استان برگزار شد.

مرشد محمدرضا مشکین (شاهنگی) از پیرغلامان آل یاسین (علیهم‌السلام) و متولد ۱۳۱۳ در محله دروازه نو اصفهان، مداحی را در سن هشت سالگی در محضر حسین گل‌پرور و سپس مرحوم صغیر اصفهان آغاز کرده و در نزد مرحوم مشفقی و معلم ادامه داد. او مؤسس هیئت حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت رقیه (س) و هیئت متوسلین به حضرت ابالفضل (ع) در مسجد آیت‌اله خادمی اصفهان است که آرشیوی از نوارهای ۱۰ هزار سخنران و مداح، گنجینه بزرگی نزد این مداح است.

این مداح سنتی اصفهان در مراسم بزرگداشت خود اظهار داشت: وقتی در زمان رضاشاه روضه‌ها تعطیل شد، هیئت مداحان به تخت فولاد منتقل شد و هر شب جمعه مرحوم صغیر و مرحوم مشفقی با رمز به یکی از تکیه‌ها می‌رفتند.

او افزود: مکتب تشیع باید خالی از ریاکاری باشد و اشعاری که ما مداحان حفظ می‌کنیم، نباید اهانت‌آمیز باشد. متأسفانه برخی اشعاری که مداحان جدید می‌خوانند اهانت‌آمیز است. شعری که مداح می‌خواند باید طوری باشد که ۵۰ یا ۷۰ سال دیگر هم تازگی داشته باشد.

مشکین ادامه داد: بیشتر عمر خود را در خدمت مرحوم صغیر، مشفقی و رجاء گذراندم و آنها توصیه می‌کردند احترام به بزرگ‌ترها را از ورزشکاران باستانی بیاموزیم.

این مداح سنتی اصفهان گفت: شاید هیچ نمی‌ارزیده‌ایم ولی به واسطه اینکه نام امام حسین (ع) بر پیشانی‌مان خورده، مردم به ما احترام می‌گذارند. از مردم ممنون هستیم که زیادتر از حد خودمان به ما عزت می‌گذارند ولی اگر این احترام بیش از حد باشد، شاید جهنمی شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این آیین گفت: خرسندیم که پایگاه تشیع در ایران و اصفهان همواره رشد کرده و بالنده بوده که بی‌شک بخشی از این امر را مدیون همه شاعران، مدیحه‌سرایان و مرثیه‌سرایان نیز هستیم و در طول تاریخ بار انتقال این فرهنگ غنی بر دوش ذاکران اهل‌بیت (ع) بوده است.

فتح‌اله معین با اشاره به دوران دفاع مقدس افزود: هر فتح و فتوحی در جبهه‌ها به دست می‌آمد ناشی از استمداد طلبیدن از وجود مقدس اهل‌بیت (ع) بود.

او برگزاری آیین بزرگداشت مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) را قدردانی از اثرات مبارکی دانست که مداحان و ذاکران در شهر و کشور داشته‌اند.

در ادامه مراسم، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، تجلیل از مقام مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان مکتب اهل‌بیت (ع) که شاید بیش از نیم قرن از عمر خود را در راه ترویج این فرهنگ صرف کرده‌اند را هدف برگزاری سلسله‌برنامه‌های “آیینه‌داران” دانست.

رضا روحانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان وظیفه خود می‌داند از این بزرگان تجلیل کند، افزود: مرحوم اصغر سعیدمنش و بزرگانی چون مرشد رضا مغزیان، حاج رحیم جامی و حاج رضا مشکین ویژگی‌هایی دارند که در این وانفسای تضعیف فضایل اخلاقی و بهم‌ریختگی نظام اخلاقی جامعه باید بسیار بر آنها تأکید شود تا آن فضیلت تبلیغ شود.

او گفت: حاج رضا مشکین دهه‌های متمادی از عمر خود را بدون چشم‌داشت و توقع ضمن اداره کردن و حضور فعال در جلسات مذهبی، خدمات اجتماعی به برخی مداحان ارائه می‌داد و این فرهنگ در روزگاری که متأسفانه کمتر کاری را بدون چشم‌داشت انجام می‌دهیم بسیار مغتنم است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: به قول محمدعلی اسلامی ندوشن جامعه امروز نمی‌تواند عاشق شود (در هر موضوعی) چون عشق اساساً “دادن” پیش از “گرفتن” است، در حالی که ما عادت کرده‌ایم تا چیزی نگیریم چیزی هم نمی‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: با توجه به دگرگونی در حوزه‌های گوناگون از جمله مداحی، روش و منش مداحان پیشکسوت بخش مهمی از فرهنگ ایرانی اسلامی ما است که متأسفانه در حال تغییر و انحراف است که برخی از این تغییرات زیبنده نیست و هدف دیگر شهرداری اصفهان از بزرگداشت مداحان سنتی تأمل و تأکید بر این معیارهای اصلی است.

وی گفت: مرحوم سیدمحمدحسین بهجت معروف به شهریار که از سلسله سادات بود در شعری می‌گوید؛ جز یک نسب که از تو به خود بسته چیستم؟، من آنچنان که آل علی هست نیستم، اما مرا هم ای علی از خود مران که من، تا چشم داشتم به حسین‌ات گریستم.

محمدحسین ریاحی محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز در این مراسم اظهار داشت: با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در تاریخ، اصفهان مهد بسیاری از عالمان و فرزانگان از جمله شعرا و مدیحه‌سرایان بوده است.

وی ادامه داد: پس از گذشت بیش از پنج قرن، هنوز اشعار شاعری مانند محتشم کاشانی زینت‌بخش محافل حسینی است، بنابراین شمار شخصیت‌هایی که به منقبت اهل‌بیت می‌پرداختند در اصفهان و ایران بسیار است.

ریاحی خاطرنشان کرد: مرشد رضا مشکین یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر اصفهان در حوزه ادبیات، فرهنگ و مراثی امام حسین (ع) بوده و چنین شخصیتی شایسته تکریم است.