به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ، قاسم جعفری، عضو هیات امنا دانشگاه آزاد خراسان شمالی در یادداشتی به نقد برخی جریان های انتخاباتی ایجاد شده در استان پرداخته و آورده است؛ مردم‌سالاری دینی بزرگ‌ترین ادعای نظام مقدس جمهوری اسلامی است. اصلی‌ترین سند صداقت چنین ادعایی برگزاری انتخابات‌های متعدد و واقعی است.  به نسبت این حرکت بزرگ و اثرگذار شهروندان به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند.

الف : کسانی که در قبال کشور مردم و نظام برآمده از اراده خود احساس وظیفه می‌کنند و از مدت‌ها قبل با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به تهیه و تمهید مقدمات انجام  یک انتخابات پرشور می‌پردازند.

ب: کسانی که زندگی عادی خود را دارند و حداکثر زحمتی که متحمل می‌شوند مشارکت در اصل انتخابات است.

گروه اول را بر اساس اهداف نیات و رفتارها می‌شود به طیف‌هایی دسته‌بندی کرد که احصاء کامل آن علاوه بر مجال واسع نگاه جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و رفتارشناختی و غیره را نیازمند است  که  علاوه بر مطالعه دقیق توان مستوفایی را نیز می‌طلبد و این تبارشناسی هرچند مهم از عهده نگارنده آن هم  در این بیانیه مختصر خارج است.

اما دست‌کوتاه نویسنده دلیلی نیست که برخی حقایق در حد وسع بر ملأ نشود؛چنانچه در منشور گام دوم رهبری آمده است اینک در آغاز چله دوم انقلاب قرارگرفته‌ایم و رمز موفقیت این چله تعلق‌خاطر عموم مردم به‌نظام بوده و اکثریت قاطعی آن را برآمده از اراده خویش می‌دانسته‌اند.

بر همین مبنا و از منظر دینی به تأسی از امیر بیان امام علی تأکید می‌شود ” مردم ستون دین‌اند ” و هیچ اراده و تلاشی بدون پشتوانه عامه مردم اعتبار ندارد.

تلاش‌هایی که افراد و گروه‌ها با هر اسم‌ورسمی برای رونق بخشی و فزونی هرم تنور انتخابات انجام می‌دهند به‌شرط‌ها و شروط‌ها مقبول و مشروع است و ازجمله این شروط حق‌طلبی و تبعیت عملی و پافشاری  در حد وسع و فهم در طریق حقیقت است. و الا تمام زحمات به تعبیر قرآن ” هباء منثورا ” خواهد بود.

اگر مبنا حق‌خواهی، عمل به معروف و حذر از منکر بود آنگاه هیچ‌یک از واژه‌های خوب به معنای واقعی کلمه مثل اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی، اعتدال، استقلال، ولایی و ارزشی بودن، انقلابی بودن جهادی و آتش به اختیار عمل کردن و.. در انحصار و قبضه اشخاص و گروه‌هایی خاص نخواهد بود.

مع الاسف رفتارهای ناصواب و محاسبات کم‌دقت و موضع‌گیری‌های کژتابانه و ناشی از سطحی‌نگری توأم با نبود و یا ضعف پشتوانه فکری عده‌ای در همه طیف‌ها آدمی را به یاد شعر معروف صائب اصفهانی می‌اندازد که؛ ( اصحاب) مکرم و معظم/ الطاف شما مزید بادا / یاران حسین اگر شمایید/ حق با طرف یزید بادا ( تغییرات در شعر برای پرهیز از سوء فهم تعمدی است.)

این نکته را نباید از خاطر دور داشت که خروجی عمل بسیار مهم است و الا کنکاشی ساده در حوادث تاریخی و عبرت‌های به‌جامانده نشان می‌دهد که در بسیاری اوقات و حالات نیت‌های خوب عامل محصولات و باقی ماندن میراث‌ها و سنت‌های بد شده است.

نکته پایانی این‌که در عرصه انتخابات بیش از هر ساحت دیگری رفتارهای اشخاص و گروه‌ها و به‌ویژه کسانی که بیش از بقیه برای حفظ میراث ماندگار امام و شهیدان احساس وظیفه می‌کنند باید تابع  شرع، قانون، عرف و حکمت باشد و به عبارتی آیینه تمام نمای سیره (قول فعل و تقریر) امامین انقلاب باشد.

با توجه به آنچه مختصراً در بیان آمد که شرح آن را به‌وقتی مقتضی وا‌می‌گذاریم و با عنایت به ایرادهای اساسی که به رفتار انتخاباتی دوستان موسوم به ” یاران انقلاب ” در مرکز خراسان شمالی به لحاظ مفهوم، مصداق و متد متصور بود این ناچیز تصمیم گرفتم برابر ظرفیت‌های قانونی و بر مبنای بهره‌گیری از حق شهروندی در صورت مقتضی و در چارچوبی که قانون معین کرده است، زبان و بیان انبوه مردمان و سواد اعظمی باشم که دغدغه آنان تنها و تنها شکوفایی کشور، توجه مسئله اول حاضر کشور یعنی مسائل اقتصادی به تعبیر رهبری معظم، حفظ و حراست از ملک و ملت، استقرار و استمرار همه‌جانبه عدالت، رفع تبعیضات و دفع مفاسد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره است.

تجربه‌های تاریخی ثابت کرده است، تمسک بدون مبنا و معرفت به شعارها و از کلیاتی چون وحدت شعر سرودن به قول قرآن ظاهرش رحمت و باطنش عذاب است ” (.. بَاطِنُهُۥ فِیهِ ٱلرَّحۡمَهُ وَظَـٰهِرُهُۥ مِن قِبَلِهِ ٱلۡعَذَابُ) (الحدید ۱۳).

قرآن کریم اول ” حبل‌الله ” را به عنوان محور جامع مسلمانان معلوم می‌کند آنگاه همگان را دعوت به چنگ زدن بدان می‌کند. یا اول کلمه توحید را به‌عنوان ” کلمه سواء “و موردقبول پیروان همه ادیان آسمانی معرفی می‌کند آنگاه نسخه وحدت می‌پیچد.

اینک خوب می‌دانیم که حدود ۶۷.۵ درصد جمعیت کشور متولدان ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به این‌سویند. این نسل‌های پس از انقلاب و نسل‌های آتی که صاحبان قطعی آینده‌اند سهم خود را از میراث داری انقلاب و نظام طلب می‌کنند و یار و مددکار گفتمانی هستند که آنان را با همه وجود بفهمد و مجال بروز و ظهور را از ایشان دریغ نکند.

انتهای پیام/