به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، محمد شرفا پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک حلول ماه رمضان اظهار کرد: منطقه ۱۳ به لحاظ جغرافیایی در جنوب غرب شهر اصفهان واقع شده و تراکم این منطقه ۱۱۲ نفر در هکتار است؛ این منطقه در سال ۹۷ به میزان ۸۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که ۷۵ درصد بودجه محقق شد؛ برای سال ۹۸ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری و عمرانی در نظر گرفته شده است، بودجه‌های عمرانی سال ۹۸ به میزان ۴۵ درصد رشد داشته است.

کشت گل‌های کم‌نیاز آبی و درختان دیم در منطقه ۱۳

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان افزود: سرانه فضای سبزی که در اختیار ما نیست و در ادارات و سازمان‌ها قرار دارد ۷.۱ مترمربع و فضای سبز در اختیار ۱۳.۷ مترمربع و فضای سبز اکولوژیک ۲۸ مترمربع است؛ ۸۵ درصد نیاز آبی فضای سبز شهرداری منطقه ۱۳ از طریق چاه تأمین می‌شود، سال ۹۷ با ۴ حلقه چاه فضای سبز را حفظ کردیم، برای ۲۵ درصد هم به دنبال استفاده از پساب هستیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته تلاش بر این بود که گل‌های کم‌نیاز آبی و درختان دیم کشت شود، سعی در حذف چمن و استفاده از گونه‌های دائمی از جمله چمن آفریقایی بوده است، ۸۰ پروژه فضای سبز در سال ۹۸ با ۷.۵ میلیارد تومان اعتبار داریم.

شرفا در رابطه با اقدامات در حوزه فرهنگی توضیح داد: این منطقه هم بافت فرسوده و قدیمی و هم بافت توسعه‌یافته دارد، ۱۰ مرکز فرهنگی داریم که ۷ مرکز به بخش خصوصی واگذار شده است، یک خانه فرهنگ، کتابخانه تخصصی مادر و کودک و ۴ سالن مطالعه نیز در این منطقه داریم.

۶۲ شب ۶۲ برنامه فرهنگی در منطقه ۱۳

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان توضیح داد: در سال ۹۷ حدود ۲۰۲ برنامه فرهنگی در این منطقه داشتیم با این نگاه که برنامه‌ها در کل مناطق برگزار شده و از تمام ظرفیت‌های منطقه استفاده شود، استفاده بهینه از امکانات منطقه را نیز در نظر داشتیم که محقق شد، از ۲۰۲ برنامه فرهنگی ۱۱۵ برنامه در حوزه سلامت و اجتماعی و ۸۷ برنامه در حوزه فرهنگی، تفریحی و ورزشی بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: برای دهه فجر ۳ برنامه بزرگ به عنوان چهلستون امید داشتیم، برای هفته بزرگداشت اصفهان هم ۲۵ برنامه داشتیم؛ برای سال ۹۸ در حوزه فرهنگی از اول تیر ماه تا آخر مرداد ماه ۶۲ شب ۶۲ برنامه موضوع‌محور و مخاطب‌محور در مناطق مختلف منطقه ۱۳ خواهیم داشت؛ ما به دنبال برنامه‌هایی هستیم که در همه محلات و برای مخاطبان خودش بوده و بازخورد داشته باشد.

شرفا در ادامه در رابطه با اقدامات عمرانی در این منطقه گفت: سال گذشته نزدیک ۲ میلیارد تومان آسفالت در منطقه داشتیم، میدان سهروردی و تعریض پل آزادگان به اقارب‌پرست را نیز دنبال کردیم، تلاش بر این است که انتهای خیابان قائمیه را به خیابان آتشگاه وصل کنیم که البته طرحی است که باید کارشناسی شود، تعریض پل زندان را نیز در دست اقدام داریم، خیابان باغ فردوس در روزهای پنجشنبه مشکل ترافیکی دارد، قسمتی از این خیابان در منطقه ۱۳ و قسمت دیگری نیز در منطقه ناژوان قرار دارد که سامان دادن این خیابان را ما دنبال می‌کنیم.

احداث پایانه غرب نزدیک پل اندیشه

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان اضافه کرد: از جمله برنامه‌های ویژه سال ۹۸ تملک و احداث پایانه غرب نزدیک پل اندیشه است که در فاز اول به دنبال این هستیم که ایستگاه BRT زندان را به آنجا منتقل کنیم در فاز دوم اجرای پایانه غرب را داریم، تملک و اجرای خیابان دستگرد را نیز دنبال می‌کنیم، کندروی زندان به بلوار اقارب‌پرست نیز مشکل ترافیکی دارد که به دنبال حل این مشکل با استفاده از هوایی کردن مسیر هستیم.

وی همچنین بیان کرد: احداث ساختمان مرکز کنترل ترافیک در پارک زمزم با ۳ میلیارد تومان اعتبار را نیز دنبال می‌کنیم؛ استفاده از مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری یکی از سیاست‌های منطقه ۱۳ است، پروژه‌های مشارکتی ساختمان اداری تجاری در شهرک ولیعصر، زمین ورزشی پشت ترمینال زاینده‌رود، ورزشگاه شفق، ورزشگاه دستگرد و ایجاد دفتر تسهیل‌گری در منطقه قائمیه را نیز داریم.

پروژه‌های توسعه‌محور نیاز بافت فرسوده

شرفا در ادامه با بیان این‌که ۳۰۸ هکتار بافت فرسوده در منطقه ۱۳ داریم، عنوان کرد: برای بافت فرسوده نیاز به پروژه‌های توسعه‌محور داریم.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان مطرح کرد: با توجه به قرار داشتن منطقه ۱۳ در ورودی شهر اصفهان جذابیت سرمایه‌گذاری زیادی دارد، معضل مشاغل مزاحم مسأله‌ای است که در اصفهان وجود دارد و بخشی از این مشکل در منطقه ۱۳ حل شده است، بلوار شفق نیز نیاز به تعریض دارد اما بحث آزادسازی یکی از مشکلات شهرداری در پروژه‌های عمرانی است.

وی همچنین ابراز کرد: حذف نقاط نازیبا و اصلاح مواردی که برای مردم ناخوشایند است از جمله تلاش‌ها در واحد زیباسازی شهرداری منطقه ۱۳ است؛ در رابطه با مراکز تفریحی می‌توان گفت که پارک‌های محلی خوبی داریم که در مقایسه با سایر مناطق بهتر است، اما باز با توجه به نیازهای محلی اقدامات ویژه‌ای را با نگاه تفرجگاهی و فضای سبز خواهیم داشت.

بانک نیستیم که تسهیلات بدهیم

شرفا در ادامه اذعان کرد: طرح خارج کردن قائمیه از بن بست از مرحله ایده خارج  شده و به مرحله مشاوره‌ای و مطالعاتی رفته است؛ مدرن شدن اشکالی ندارد اما نباید هویت خود را از دست بدهیم، به دنبال حفظ بافت قسمت قدیمی این منطقه هستیم اما انتظار مردم از جنبه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است؛ نگاه شهرداری و شورای شهر اصفهان این است که بافت فرهنگی، ایرانی، اسلامی شهر اصفهان حفظ شود.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: زمین‌های کشاورزی در منطقه ۱۳ نداریم اما زمین‌هایی در منطقه ناژوان وجود دارد که اجازه تغییر کاربری داده نمی‌شود؛ حدود ۸۰ هکتار بافت فرسوده در منطقه ۱۳ وجود دارد اما در رابطه با بافت فرسوده ما بانک نیستیم که تسهیلات دهیم، اما قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد که شهرداری متولی آن است.

وی در رابطه با پایانه غرب توضیح داد: مجموعه پایانه غرب مجموعه‌ای کامل است و در درازمدت قرار است که پایانه زاینده‌رود نیز به این پایانه منتقل شود، پایانه غرب مجموعه تجاری، فرهنگی و ترافیکی است.

حل مشکل پارکینگ بیمارستان میلاد با تهاتر زمینی با آموزش و پرورش

شرفا با بیان این‌که در ساخت و سازها تلاش شده پارکینگ را ببینیم، گفت: در اطراف بیمارستان میلاد به دنبال تهاتر کردن زمینی با آموزش و پرورش برای حل مشکل پارکینگ هستیم.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برای اصلاح وضعیت قائمیه و دستگرد تلاش کرده‌ایم پروژه‌های محرک توسعه در منطقه ۱۳ را در این محلات ببینیم که البته نظر شورای شهر متفاوت بوده است، اما تعدادی پروژه ارائه شده که از بین آن‌ها پروژه‌های محرک توسعه انتخاب شود.

وی با تأکید بر این‌که یکی از راه‌ها برای برون‌رفت از شرایط فعلی استفاده از بخش خصوصی و پروژه‌های محرک توسعه است، ابراز کرد: سال ۹۸ حدود ۶۲ میلیارد تومان از بودجه در بخش عمرانی هزینه خواهد شد، نگاه امسال عمرانی است البته هر منطقه فرهنگ، سیاست و تجربیات خودش را دارد.