به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان در دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز و بعد از رونمایی از طومار تاریخی مسیر زاینده‌رود بیان داشت: موضوع این همایش یکی از بحث‌های مهم حقوق بشر است و در واقع توسعه پایدار بارعایت حقوق بشر حاصل می‌شود.

شهردار اصفهان در ادامه افزود: امروزه همه انسان‌ها باید بر اساس مقررات بین‌المللی از مخاطرات زیست محیطی در امان باشند که خوشبختانه مدیریت شهری اصفهان توانسته با اتخاذ سیاست‌هایی در این راستا گام‌های موثری بردارد.

وی در ادامه افزود: شهرداری با حمایت از این همایش در راه ایجاد فضای مناسب برای افزایش محیط‌های زیست‌پذیر اعلام آمادگی می‌کند.

نوروزی برخورداری از آب مناسب، هوای پاکیزه و خاک تمیز را جز مباحث حقوق بشری دانست و مطرح کرد که باید به آن توجه ویژه شود.

شهردار اصفهان همچنین کرد: اصفهان با ۲۰ هزار هکتار مساحت که ۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی دارد، در معرض تهدید است و چه زیبا است که در این همایش از طومار مسیر زاینده‌رود، رونمایی شد؛ این طومار برای زاینده‌رود قائده و قانون وضع کرده و در واقع شیخ‌بهایی نحوه برداشت از زاینده رود را بیان کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۳۳ تونل اول زاینده‌رود احداث شد و تونل دوم نیز قبل از انقلاب مطرح و بعد از انقلاب اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و همه بر اساس قواعدی بود که محیط زیست تخریب نشود و سالم بماند؛ امروز اقدامات نامناسب با محیط زیست، حادثه‌ای آفریده که اصفهان را دچار تخریب و فرونشست کرده است و اگر تونل سوم زاینده‌رود احداث نشود و چاره‌ایی در این خصوص اندیشیده نشود، بزرگ‌ترین دستاورد بشری یعنی ۵۰۰ هکتار میراث فرهنگی اصفهان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

نوروزی در ادامه خواستار حمایت همه جانبه دانشگاه‌ها و صنایع و نهادهای زیربط در خصوص نجات میراث فرهنگی شهر تاریخی اصفهان شد و بر تعامل و همکاری همه جانبه ارگان‌های دولتی و غیر دولتی در مبارزه با مخاطرات زیست محیطی تاکید کرد.

سیدمسعود بنکدار در رونمایی از طومار تاریخی مسیر زاینده‌رود که در موزه دانشگاه اصفهان نگهدار‌ی می‌شود، اظهار داشت: در طومار تاریخی زاینده‌رود مسیر حرکت رودخانه زاینده‌رود از سرچشمه تا منتهی علیه باتلاق گاوخونی ترسیم شده است.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ و رییس موزه دانشگاه اصفهان بیان داشت: این طومار ۹ و نیم متر طول و در ۴۳ سانتی‌متر عرض طراحی شده است و طبق تحقیقات طراحی این طومار منسوب به شیخ بهایی است.