به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، نشست خبری هفته تئاتر ایران در کشور روسیه با حضور حسین نورشرق مدیر پروژه هفته تئاتر ایران در مسکو و کارگردان نمایش مشترک ایران و روسیه به نام «خودیخواری»، مهدی مشهور کارگردان نمایش «خاموشخانه» و نوید دهقان آهنگساز و سرپرست گروه قمر
صبح امروز، ۲۲ اسفند ماه در مؤسسه فرهنگی هنری عرفان برگزار شد.

حسین نورشرق مدیر پروژه و معاون مطالعات غیر اروپایی مسکو در ابتدای این نشست عنوان کرد: هفته تئاتر ایران در روسیه توسط مرکز فرهنگ موسیقیایی ملل کنسرواتوری چایکفسکی مسکو و تئاتر اوکولا از ۹ تا ۱۲ فروردین ۹۸ همزمان با هفته جهانی تئاتر در شهر مسکو برگزار خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد که قرار نبوده در این پروژه مسئولیتی داشته باشد اما به دلائلی این مسئولیت را پذیرفته ، گفت: ایده اولیه این هفته تئاتر از سه فستیوال روح ژاپنی و نمایش‌ گونه‌های ژاپنی، فستیوال جهان صدا و دوستانمان را گرد هم جمع می‌کنیم، شکل گرفته است.

نورشرق با اشاره به اینکه سالهاست در مسکو تعزیه برگزار می‌کنند، گفت: ما تاکنون سه پروژه نمایشی جدی در مسکو برگزار کردیم که یکی از آنها سال گذشته «از آبی دریا تا سرخی سیب» و دیگری «گفت‌وگو از پس ماسک‌ها» بود.

وی با تأکید بر فستیوال دو سالانه تئاتر ایران در مسکو گفت: این فستیوال کنار خانه استانیسلاوسکی برگزار می‌شود و به مرور آثار روی صحنه می‌پردازد، البته امسال برای اولین بار دچار مشکلاتی مالی هم در ای زمینه شدیم که از مجموعه کارهایی که برای ما آمد تنها چند کار را انتخاب کردیم و برخی کارها هم امکان حضور نداشتند.

وی درباره مراسم افتتاحیه عنوان کرد: نهم فروردین ماه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ روسیه و رئیس کنسراواتیو مسکو و مدیر هنری تئاتر آکولاد برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه نقالی و سپس موسیقی ایرانی نیز اجرا می‌شود. دهم فروردین ماه اجرای نمایش «مده آ» به کارگردانی ندا قاسمیان براساس هایپر مولر را در دو اجرا خواهیم داشت و یازدهم نیز یادمان مرشد ولی  الله ترابی و سعدی افشار با حضور سارا عباس پور و مهدی ستاری برپا می‌شود. همان روز نمایش خاموشخانه به کارگردانی مهدی مشهور نیز اجرا می‌رود. در روز آخر نیز نمایشی که در دست تولید داریم با عنوان «خودیخواری» اجرا می‌شود.

وی با اشاره به پیچیده و دشوار بودن کار در عرصه فرهنگ بین‌المللی گفت: سالهاست در حوزه فرهنگی مرکز کنسرواتوری مسکو فعالیت و حمایتی نمی‌شود، به دنبالش هم نبوده چون سیستمی برای حمایت خارجی غیر از رایزنی‌هاتعریف نشده است. بهرحال پروژه‌های از این دست سخت و پیچیده است.نورشرق درباره رویکردهایشان برای انتخاب آثار و مشکلاتی که در این راستا داشتند در پاسخ به فارس گفت:‌هنر متر پذیر نیست و برای خود قواعدی دارد ما هم علی رغم محدودیت مالی تلاش کردیم به یک جمع بندی خوب برسیم تا هم کم پروداکشن و هم کم پرسوناژ کارها اجرا شود.

وی درباره کمتر شدن زمان هفته تئاتر گفت: از ابتدا بحث هفتگی مطرح شد و دیگر برای ما امکان رسانه ای کردن کمتر شدن زمان آن وجود نداشت.

نورشرق اظهار داشت که تئاتر آکولاد با پیش شرط اجرای یک شب کنسرت موسیقی ایرانی به ما پنج شب رپرتوار دادند.

مهدی مشهور کارگردان تئاتر نیز درباره نمایش خاموشخانه خود گفت:‌من این کار را سال گذشته تولید کردم در فستیوال‌های جهانی اجرا شد و امسال هم یک تک اجرا در جشنواره فجر داشت سال بعد هم تصمیم داریم آن را در کشورهای دیگری به اجرا برسانیم. وی علت موفقیت این کار را جهان شمول بودن موضوع آن به شمار آورد.

بنیامین اثباتی بازیگر این نمایش نیز عنوان کرد: ۱۰ سال است که گروه ما در ایران اجرایی نرفته است بیشتر کارهایمان انگلیسی و فرانسوی است و به مفاهیم بین‌المللی و انسانی ، فلسفی انسان معاصر می‌پردازیم. کار ما یک بازیگر زن و مرد دارد و موضوعش به مسئل مهاجرت و زندگی در کمپ و تنهایی انسان معاصر باز می‌گردد. نهایت تماشاگری که ما انتظار داشتیم ۱۰ نفر بود اما خوشبختانه افرادی کار ما را دیدند که دوست داشتند دو مرتبه نیز به تماشا بنشینند.

نیما دهقان نیز درباره رپرتوار شوق رهایی گفت: قرار است در آیین افتتاحیه ما اجرای کنسرت داشته باشیم. خوشبختانه حسین نوربخش هنرمندی قابل احترام برای ما است و سالهاست با هم کار می‌کنیم. در این کنسرت هم قرار است تلیفقی از کارهای ایرانی و چند ساز غربی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود برای یک نمایش کار موسیقی انجام دهیم که نشد،  عنوان کرد:‌ روس ها نسبت به موسیقی دید عمیقی دارند حتی برای ما پیش آمده درباره عنوان کنسرت‌ها از ما سوالات زیادی می‌پرسند و این خیلی برایمان جالب است. در این بخش قرار است کار موسیقی هشت دقیقه‌ای خواننده با کوآرتت زهی و نمایش حوا و آدم اجرا شود.

دهقان با بیان اینکه هنر در ایران درجه اهمیت بالایی ندارد گفت: باید خیلی مراقب باشیم تحت تأثیر فضای غیر هنری جامعه قرار نگیریم. الان جدایی بین هنرمندان زیاد شده و می‌بایست این الفت و ارتباط بین هنرمندان بیشتر باشد.

نوربخش نیز در بخش آخر نشست درباره نمایش «خودیخواری» به کارگردانی خودش نیز مباحثی را توضیح داد و گفت: ما قصد داریم پس از این اجرا، در دو فستیوال وسپس در ایران اجرا داشته باشیم. این نمایش شش شخصیت دارد که یکی از آنها روسی است.

 وی درباره حمایت بنیاد رودکی گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای با بنیاد رودکی امضا کردیم که براساس آن قرار شد ما از ارکستر سمفونیک و فعالیت‌هایش حمایت و آنها هم در زمینه پژوهش و بلیت گروه‌ها به ما کمک کنند. امیدوارم با این شرایط با ثبات سیاسی بین ایران و روسیه  و ورود بخش خصوصی مسئولان از پروژه‌های هنری حمایت کنند.

انتهای پیام/