به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایمنا، محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی به همه ایستگاه‌های خود اعلام کرده تا چنانچه درخواستی از طرف مدارس، مبنی بر آموزش نکات ایمنی چهارشنبه پایان سال دریافت شد، نیروهای خود را برای آموزش دانش آموزان اعزام کنند.

وی ادامه داد: موارد آموزشی مورد نظر برای تعلیم دانش‌آموزان در مورد چهارشنبه پایان سال به موضوعاتی اختصاص داشته که خود آنان و حتی خانواده‌ها از خطرات آن بی‌خبر هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان باید نسبت به خطرات پرتاب یک ترقه، مخفی کردن آن در مکانی گرم یا درون ظرف های شیشه‌ای و فلزی همچنین قرار دادن در ارتفاع، لباس یا دست اطلاع پیدا کنند، زیرا این موارد خطر انفجار مواد محترقه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید آموزش لازم داده شود تا این مواد محترقه در دست، جیب یا لباس آنان قرار نگیرد و خانواده ها نیز باید نظارت لازم را در این زمینه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خطرات عواقب ساخت دستی مواد محترقه، پرتاب ترقه بر روی آسفالت که موجب پخش مواد آنها و آسیب به دست و بدن می شود، همچنین پرش از روی آتش اشتعال‌زا نیز از جمله مواردی است که باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

گلابی تاکید کرد: قراردادن ترقه‌ها در ظروف شیشه‌ای یا فلزی خطر انفجار مواد محترقه را به صورت ترکشی افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به نقش پیشگیرانه سازمان آتش‌نشانی، گفت: نمایش انیمیشن‌ها، سی‌دی‌ها و آموزش دانش آموزان در حوزه ایستگاه‌ها از جمله اقدامات پیشگیرانه است، در این راستا نیروهای این سازمان چنانچه سرشاخه ای از مواد اشتعال‌زا یا لاستیک در محل‌های نزدیک به محدوده خود پیدا کنند، نسبت به جمع آوری اقدام کرده تا این مواد در محیط نباشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: آموزش‌های لازم برای پیشگیری از حوادث پایان سال در سطح رسانه‌ها و آموزشگاه‌ها مطرح شده است و در قالب هشدارهایی در بنرها عنوان می‌شود؛ همچنین موارد ایمنی نیز در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

گلابی ادامه داد: تمام روسای ایستگاه ها، نیروها با تمام امکانات و تجهیزات به صورت آماده باش در روزهای منتهی به چهارشنبه پایان سال در ایستگاه‌های خود مستقر هستند تا به محض وقوع حادثه ای به محل اعزام شوند.