به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی با حضور محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و امین مختاری، دبیر جشنواره ظهر امروز (یکشنبه ۱۲ اسفند) در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

عسکری در ابتدای نشست عنوان کرد: مجموعه وزارت علوم و اداره کل فرهنگی پیگیر این جشنواره است و در همه شرایط تلاش دارد آن را به نحو احسن برگزار کند، چرا که جشنواره رویش انقلاب است و توانسته دین خود را به فرهنگ ادا کند.

وی با بیان اینکه این جشنواره تئاتر منشأ تئاتر حرفه‌ای شده است، افزود: نگاه به آینده و گذشته هم باید داشته باشیم تا نقاط قوت جشنواره را تقویت کنیم و ضعف‌ها را به همت دانشجویان از بین ببریم.

عسکری ایده خود را دانشگاه اجتماعی دانست و گفت: این دانشگاه، دانشگاهی است که به اطراف خود بی تفاوت نیست. وجه اصلی آن دانشجویان هستند در این بین سهم عمده به تئاتری‌ها برمیگردد چرا که زبان هنر تاثیر زیادی دارد، پس ظرفیت تئاتر دانشگاهی بر همه هویدا است.

وی با اشاره به درخشان بودن جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره گذشته گفت: امیدواریم امسال هم همین اتفاق بیافتد. جشنواره مناطق ما در کرمان به خوبی راه افتاد و امیدواریم طلیعه خوبی برای بخش اصلی جشنواره سال آتی باشد.

سپس امین مختاری دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: از ۷۲۰ طرح رسیده در بخش صحنه‌ای،‌ ۳۲۰ طرح انتخاب و از این بین، ۸۴ کار به بازبینی نهایی رسید. ۲۶ چکیده مقاله به بخش پژوهش رسید و ۴۸ کار نیز در تجربه‌های اجرا رسید که از این بین هفت اثر برای بخش نهایی انتخاب شد. در بخش مناطق هم ۲۴۰ طرح داشتیم، ۱۶۹ اثر بخش نمایشنامه و ۲۵ اثر بخش ترجمه نمایشنامه منتخب بودند.

وی رویکرد اصلی این جشنواره را تمرکززدایی از مرکز به شمار آورد و گفت: بهرحال بچه‌های شهرستان محرومیت های زیادی دارند بخاطر همین ورکشاپ‌ها را در شهرهای مختلف برگزار کردیم. ما به استثنای فراخوان اصلی، چند فراخوان هم برای بخش مناطق و شهرستان‌ها ابلاغ کردیم و با فراخوانی که به دانشگاه‌های مختلف دادیم، بیش از ۴۰۰ نفر از دیگر دانشگاه‌ها برای ستاد اجرایی انتخاب شدند.

سپس جدی مدیر بخش مناطق نیز عنوان کرد: از ۲۴۰ اثر رسیده به بخش مناطق ، ۱۸۸ اثر به مرحله بازبینی نهایی رسید که از این تعداد ۹۱ اثر فیلم آثارشان دریافت شد و در انتها ۱۳ اثر پذیرفته شد که به جز یکی که منع قانونی داشت، دوازده اثر انتخاب شدند.

وی با اشاره به کارگاه‌های جشنواره گفت: کارگاه هفت روزه در کاشان و یک کارگاه پانتومیم در کرمان داشتیم، کارگاه بازیگری و کارگردانی نیز برگزار خواهیم کرد که در بازه فروردین تا اردیبهشت ماه در برخی شهرها صورت خواهد گرفت.

در ادامه عسکری نیز درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه تقلیل یافته است منتها سعی داریم همه را تأمین کنیم،‌ دوستان دبیرخانه هم تلاش دارند از هزینه‌های غیر ضروری بکاهند و به ظرفیت‌ها با حمایت نهادها بیافزایند، بنابراین تا به حال مشکلی نداشته‌ایم.

مختاری نیز اظهار داشت: زمان جشنواره ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه خواهد بود،‌ اختتامیه در تالار وحدت برگزار می‌شود. یک تا هفت اردیبهشت هم هفته آموزش و پژوهش جشنواره در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران است.

وی با اشاره به مشکلات ارزی برای حضور گروه‌های خارجی گفت:‌ ما از خیلی قبل‌تر با سفارتخانه‌ها و دانشگاه‌های خارجی برای حضور گروهایشان رایزنی و مذاکره کردیم، قرار شد تأمین هزینه‌ها با خودشان باشد اما درباره گروه‌های بین‌المللی در نشست بعدی صحبت می‌کنیم.

عسکری در پایان درباره بنیاد ملی نخبگان و امتیازات گروه های تئاتری براساس این بنیاد گفت: هنوز گروه‌های برگزیده این جشنواره‌ها نمی‌توانند از امتیازات بنیاد نخبگان استفاده کنند باید قدری در سیاست‌ها تجدید نظر کنیم. ۲۰ سال از ابلاغ آیین نامه‌ها می‌گذرد اینها باید مجدد خوانش شوند. وزارت علوم آمادگی نشست با فعالان تئاتری و دبیرخانه‌ها و جشنواره‌ها را دارد.

انتهای پیام/