به گزارش پایگاه خبری ربیع،محمد عیدی از آلفردلوردتنس، شاعرانگلیسی، امرسون، فیلسوف تعالیگرای آمریکایی و گوته، شاعرآلمانی از جمله هنرمندان بزرگی در جهان نام برد که توانسته‌اند با برقراری ارتباط با اشعار حافظ و اقتباس از آنها خود را در محضر حافظ بیابند. وی تصریح کرد: حافظ قابلیت زمانی گذشته، حال و آینده را تبدیل به زمان حال کرده است به گونه‌ای که تمامی افرادی که در نسل‌های مختلف سراغ اشعار حافظ رفته و می‌روند، می‌توانند معنای اثر را درک کنند.

وی سخن رمزگونه حافظ را دلیلی برای کند وکاوهای بسیار در اعصار و اوان مختلف با هدف استخراج معنا و مفهوم اشعار او توسط بزرگان هنر بیان کرد که درنتیجه منجر به خلق آثار هنری ارزشمندی شده است.

عیدی با اشاره به اینکه از نظر بیشتر مکاتب ادبی، متون حافظ فراگیر، بالنده و زنده است، گفت: اوکر با شجاعت و خلاقیت خود توانسته، خوانش یا تفسیری جدید از آثار حافظ را به تصویر بکشد و همین امر سبب شده تا من با بازدید از نمایشگاه “کرنش به حافظ” در برابر اوکر کرنش کنم.

وی بیان کرد: گفت و گوی اوکر با حافظ آن هم با هنر تجسمی خود، از دیدگاهی پساساختارگرایانه صورت گرفته و در این آثار از متنی چندمعنا بهره جسته است. این کار با دریافت نه فقط یک ترجمه از اثر بلکه با توسل به چندین معنا و ترجمه حاصل شده است.

وی گفت: این هنرمند آلمانی توانسته طرحی نو برای گفت و گو با حافظ دراندازد و این امکان برای ما فراهم شده تا با دیدن آثار او از منظری هنرمندانه به تماشای دردهای انسانی بنشینیم.