به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، مهرزمان فخار منفرد، داور بخش نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر  درباره این بخش توضیح داد: در مرحله انتخاب آثار متاسفانه از هنرمندان مطرح این هنر هیچ اثری به جشنواره نرسیده بود. بیشتر آثار مربوط به هنرجویان تازه‌کار بود و بعضی از آثار هم ربطی به نگارگری نداشت. دلیل اصلی رد آنها همین کم‌کیفیتی بود.
وی افزود: نکات فنی این هنر، قواعد و قانونمند بودن آن به درستی آموزش داده نمی‌شود و متاسفانه مشکل مهم‌تر این است که بیشتر هنرآموزان ما با آموزشی ناکافی بعد ‌از مدتی کوتاه خود شروع به تعلیم می‌کنند و این باعث بیراهه رفتن و غلط آموزش دیدن و آشفتگی در این هنر می‌شود.
وی افزود: برخی آثار اصلا ارتباطی با هنر نگارگری نداشتند و بیشتر، گرافیک، تصویرسازی و نقاشی بودند. گویا فراخوان جشنواره چندان برای شرکت‌کنندگان جا نیفتاده بود. معاصر بودن برای هنرمندان جوان نگارگر ما اصلا خوب تعریف نشده است و دلیل اصلی مشکل کارها در این بخش همین بود. فقط یکی دو نفر را دیدم که با نگاه معاصر به هنر نگارگری پرداخته بودند. آنها هم بی‌مهابا با موضوع مواجه شده بودند.
فخار منفرد همچنین به تفکیک رشته های هنری در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: قطعا نگارگری باید جدا بررسی شود و تاکنون هم در جشنواره ها اینگونه بوده است. گل و مرغ شاخه‌ای جدا از نگارگری است و هنر لاکی هم، مستقل از نگارگری. حال از بین این آثار می‌شود یک اثر را انتخاب کرد؟ قطعا کاری بس دشوار است. این شیوه انتخاب برای هنرمندان این رشته ها ناامید کننده است.
او گفت: البته کم لطفی و تمامیت خواهی بعضی از استادان نسبت به این هنر باعث شده زحمت نگارگران ما دیده نشود و یا کمتر دیده شود و جامعه نگارگری دلسرد شود. ‌این هنرمندان انسجام جمعی ندارند. چون بدون داشتن یک انجمن صنفی هر سال برگزاری چنین جشنواره هایی ضعیف تر از سال قبل می‌شود.
این هنرمند تصریح کرد: جمعیت هنری ما امروز بیش از گذشته است و به همین دلیل انتخاب یک نفر حتی برگزیده شدن سه نفر کم است و جوابگو نیست و مهمتر اینکه ای کاش بعد از‌ بررسی آثار، تعداد برگزیدگان و جوایز آنها تعیین می‌شد. قطعا بودجه کافی برای تقدیر و تشکر از هنرمندان وجود دارد.
او گفت: یکی از ایرادات ما در برگزاری جشنواره شاید این باشد که هنوز برنامه‌ریزی دلگرم‌کننده‌ای نداریم تا هنرمندان با شور و شوق و با میل و رغبت تمام در جشنواره ها شرکت کنند و در جشنواره های بعدی پر انگیزه‌تر‌ و پر قدرت‌‌تر حضور پیدا کنند. امیدوارم امسال تجربیات نمایشگاه ثبت شود تا در سال‌های بعد مورد استفاده قرار بگیرد.
فخار منفرد گفت: از سوی دیگر اتفاقی در جشنواره امسال افتاد که ان‌شاءالله خیر باشد و دل گرم کننده؛ به شرطی که حضور ‌مدیران محترم گالری‌ها باعث شود با نگارگران هم تعامل داشته باشند و با این گروه هم همکاری کنند. این هنر هزینه‌بر است. از طرفی این هنر ملی و مظلوم، طالبان و عاشقان زیادی دارد و توجهی دوچندان را می‌طلبد.

انتهای پیام/