به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس؛ در آستانه چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، باحضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ۵ پروژه در حوزه کشاورزی آستان قدس به بهره‌برداری رسید.

افتتاح باغ متراکم مزرعه نمونه، بهره برداری و کلنگ زنی سامانه‌های نوین آبیاری در کشت و صنعت‌های مزرعه نمونه و تربت حیدریه و مؤسسه کشاورزی و موقوفات چناران آستان قدس رضوی، همچنین افتتاح سالن ویژه قطعه کاری و بسته‌بندی گوشت مورد نیاز مهمان‌سرای حرم مطهر رضوی، توسط تولیت آستان قدس رضوی برنامه امروز این مراسم بود.

حجت‌الاسلام رئیسی در این مراسم با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران این روزها در برابر همه داشته‌های خود تهدید می‌شود و دشمن حتی حاضر نیست شیوه تولید بذر گیاه را به سادگی در اختیار ما بگذارد، متخصصان داخلی با بومی‌سازی دانش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی، برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار تلاش می‌کنند.

وی بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های دانش بنیان در راستای استفاده بهینه از آب و خاک در تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: این رویکرد در دستور کار سازمان اقتصادی و هلدینگ کشاورزی آستان قدس رضوی قرار گرفته که امیدواریم آثار آن را در تولید کالاهای استراتژیک کشاورزی مانند بذر و نهال شاهد باشیم.

به گفته تولیت آستان قدس رضوی با اجرای پروژه‌های آبرسانی زیرسطحی به عنوان یک فعالیت دانش‌بنیان، طی چند ماه آینده حدود هزار هکتار از اراضی متعلق به آستان قدس رضوی زیر کشت محصولات کشاورزی خواهد رفت.

خدمت‌رسانی به زائران تا اشتغال‌زایی

سالن قطعه کاری و بسته بندی گوشت کشت و صنعت مزرعه نمونه، نخستین پروژه‌ای است که با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان امروز توسط تولیت آستان قدس رضوی افتتاح و راه‌اندازی شد.

با احداث این سالن که در واقع تکمیل کننده زنجیره تولید و تهیه گوشت مورد نیاز مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) به صورت قطعه شده و با رعایت تمامی اصول بهداشتی است، تمامی گوشت مورد نیاز مهمانسرا از این طریق تأمین خواهد شد.

مساحت مفید این سالن به جز انبارها و بخش‌های جانبی، حدود ۶۵۰ متر مربع است که در جوار کشتارگاه دام سبک مزرعه نمونه احداث شده است.

در این سالن به صورت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ راس دام سبک در کشتارگاه ذبح می شود و به طور معمول روزانه ۴ تا ۵/۴ تن گوشت پس قطعه کاری و بسته بندی، تحویل مهمانسرای حضرت می شود که این رقم در مواقع خاص نظیر ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و… به میزان زائران و طبیعتا طبخ غذا بیشتر است، به حدود ۹ تن نیز افزایش پیدا می‌کند.

احداث سالن تولید گوشت قطعه و بسته‌بندی شده در محیطی بهداشت، به صورت صنعتی و با کیفیت بالا برابر با نیاز مهمانسرای حرم مطهر رضوی، یکی از اهدف احداث این سالن به شمار می رود. علاوه بر این، در زمان هایی که دام فراوان تر است، دام بیشتری خریداری و آماده‌سازی می‌شود تا در مواقعی که مهمان‌سرا گوشت بیشتری نیاز دارد، امکان تامین آن وجود داشته باشد.

ایجاد اشتغال یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردها و اهداف احداث این سالن به شمار می‌رود، به گونه‌ای که احداث سالن قطعه‌کاری و بسته‌بندی گوشت مزرعه نمونه زمینه اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۰ به طور مستقیم و غیر‌مستقیم را فراهم کرده است.

در سالن قطعه‌کاری و بسته‌بندی گوشت مزرعه نمونه، ۳ نوع گوشت شامل خورشی، قیمه‌ای و چلوگوشتی بسته‌بندی می‌شود که نوع آن در قالب برچسب روی بسته‌بندی‌ها درج شده است.

کلنگ زنی سامانه آبیاری ۱۵ هکتاری زیرسطحی

امروز همچنین سامانه آبیاری ۱۵ هکتاری زیر سطحی کشت و صنعت مزرعه نمونه توسط تولیت آستان قدس رضوی کلید زده شد.

کشت و صنعت مزرعه نمونه با رویکرد استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب، نسبت به احداث سیستم آبیاری زیرسطحی به عنوان جدیدترین سامانه آبیاری اقدام کرده است. در این روش آبیاری، لوله های آب در ۴۸ سانتی متری زیر خاک با پوشش مناسب نصب شده است و علاوه بر این که کارایی و میزان مصرف آب برای گیاه بسیار با صرفه بوده و به حداقل می‌رسد، تبخیر سطحی وجود ندارد و علف هرز نیز رشد نمی‌کند که این موارد در نهایت رشد مناسب درخت را در پی خواهد داشت.

هزینه احداث هر هکتار از سیستم آبیاری زیرسطحی، ۳۵ میلیون تومان برآورد شده که مساحت مذکور تا ۶۰ هکتار قابل توسعه و افزایش است.

این برای نخستین باری است که در کشور سیستم آبیاری زیر سطحی به روش پایپ و پلاس توسط کشت و صنعت مزرعه نمونه به اجرا در خواهد آمد.

افزایش تولید محصول به میزان ۲ تا ۲ و نیم برابر، کاهش تنش گیاه، کاهش نمک ها به واسطه افزایش راندمان آبیاری، کاهش هزینه آبیاری، تولید غذایی سالم به واسطه کاهش استفاده از کود شیمیایی، کاهش هزینه های مزرعه، افزایش عمر سیستم آبیاری و کاهش خسارات ناشی از آفات و ماشین آلات، حذف تبخیر آب، کاهش ۷۵ درصدی مصرف آب و… از جمله مزایای این سیستم به شمار می رود.

ناگفته نماند که در حال حاضر ۴ هزار هکتار از مزارع و باغات کشت و صنعت مزرعه نمونه به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده است.

توسعه باغات متراکم

۱۳ هکتار باغ مالینگ متراکم هلو و شلیل مزرعه نمونه، یکی دیگر از پروژه‌هایی بوده که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوه‌مندانه انقلاب اسلامی با حضور تولیت آستان قدس رضوی به بهره برداری رسیده است.

نهال‌های این باغ روی پایه های رویشی بوده و تمامی آن‌ها از ارقام هسته‌دار و بازار پسند و شامل ۴ رقم هلو و ۲ رقم شلیل است.

ضمن این که نهال های مذکور مورد تأیید مرکز تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر سازمان جهاد کشاورزی است که با همکاری کشت و صنعت مزرعه نمونه و سازمان مذکور  از طریق کشت بافت تولید شده است.

تعداد نهال در هر هکتار باغ متراکم جدید احداث شده هلو و شلیل مزرعه نمونه، ۶۶۷ اصله است و برای احداث هرهکتار از این باغ، بیش از ۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

با توجه به تمهیدات صورت گرفته، آبیاری باغ ۱۳ هکتاری متراکم شلیل و هلو این کشت و صنعت به روش هوشمند و می باشد که جدیدترین نوع سیستم های آبیاری را به خود اختصاص داده است؛ به گونه‌ای که بهره‌وری آبیاری در روش‌های سنتی ۳۰ درصد بوده اما این رقم در سیستم زیر سطحی بیش از ۹۵ درصد است.

تجهیز ۱۰۷ هکتار باغ پسته به سیستم آبیاری نوین

امروز همچنین ۲ پروژه از طریق ویدئوکنفرانس در شهرهای تربت حیدریه و چناران به بهره‌برداری رسید که سامانه ۱۰۷ هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار باغات پسته کشت و صنعت تربت حیدریه از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

آستان قدس رضوی به دلیل بحران آب حاکم بر کشور و حفظ منافع ملی، در اجرای طرح‌های آبیاری پیشگام بوده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این راستا انجام داده است، لذا با توجه به کاهش منابع آبی در کشور و به منظور صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب، افزایش بهره‌وری، مدیریت منابع آبی و نیز افزایش راندمان آبیاری، ۱۰۷ هکتار از مجموع ۱۲۰ هکتار باغات کشت و صنعت تربت حیدریه با اعتباری بیش از ۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

راندمان آبیاری در سیستم قطره‌ای تا ۹۰ درصد است، درصورتی که این رقم در سیستم قبلی که به صورت نشتی انجام می‌شده، ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است. علاوه بر این، در سیستم آبیاری نشتی، ضمن بالا بودن میزان مصرف آب، کارایی آب نسبت به میزان آب مصرفی کم است.

سیستم آبیاری قطره‌ای، مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به جلوگیری از تبخیر و تعرق آب، امکان امکان تزریق کود و مواد‌غذایی در پای نهال، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف آب و…، اشاره کرد.

لازم به یادآوری است، با اجرای این طرح، مجموع اراضی باغی و زراعی کشت و صنعت تربت حیدریه به هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است.

ارتقاء راندمان آبیاری و تولید

افتتاح طرح ۴۰ هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای موقوفات و کشاورزی چناران، پروژه دیگری است که صبح امروز همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر با حضور تولیت آستان قدس رضوی و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

برای احداث این سیستم ۸۵۰ میلیارد ریال صرف و به گونه‌ای طراحی شده است که برای تمامی محصولات بهاره و پاییزه قابلیت استفاده دارد.

راندمان آبیاری در روش قطره‌ای ۹۵ درصد است در صورتی که این رقم در روش غرقابی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بوده است، چراکه در سیستم آبیاری قطره ای، علاوه بر افزایش راندمان مصرف آب، کود و مواد غذایی، شاهد افزایش عملکرد تولید در واحد سطح نیز هستیم.

همچنین با توجه به این که در این روش صرفا اطراف گیاه آبیاری می شود، لذا ضمن کاهش رشد علف های هرز، مبارزه با آن ها نیز راحت تر صورت خواهد گرفت.

اعتبار طرح ۴۰ هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار ۸۵۰ میلیارد ریال است که تمامی این اعتبار از محل منابع داخلی مؤسسه تامین شده.

موسسه موقوفات و کشاورزی چناران، از جمله واحدهای کشاورزی فعال تابعه سازمان اقتصادی است که با هدف  مدیریت بهینه منابع آبی، افزایش راندمان مصرف آب، کنترل مطلوب علف های هرز در مزرعه، کشت محصول در حجم بیشتر با همان میزان آب و… توسعه بیش از پیش سیستم‌های آبیاری تحت فشار را در دستور کار خود قرارداده و توانسته گام ها ارزشمندی در این زمینه بردارد.

انتهای پیام/