به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پروژه آبرسانی به روستای یکه باغ از توابع بخش سفچگان استان قم با حضور آقای دکتر سرمست، استاندار قم، فرماندار و جمعی از مدیران استان و اهالی منطقه به بهره برداری رسید.

دکتر سرمست استاندار قم در مراسم بهره برداری از این پروژه با گرامیداشت ایام سالگرد چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: مسئولان در برابر ایثار و فداکاری و تلاش های روستائیان عزیز وظیفه سنگینی بر عهده داشته و در راه تامین نیاز های این عزیزان از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

وی با اشاره به ادامه پروژه های آبرسانی به روستاهای استان گفت: پروژه آبرسانی به روستای یکه باغ از اهمیت زیادی برخوردار بوده و امیدواریم در ادامه پروژه آبرسانی به روستای سنجگان نیز به انجام برسد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم به شرح گزارشی از عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: از سه سال پیش منابع آبی روستای یکه باغ بدلیل خشکسالی های پیاپی با کمبود شدید مواجه شد بطوریکه تامین آب این روستا از طریق آبرسانی سیار صورت می گرفت که با پیگیری های صورت گرفته و تاکید مسئولان اعتبار لازم برای این پروژه تخصیص یافته و فاز نخست این پروژه اجرا شده و به بهره برداری رسید و در صورت تامین اعتبارات لازم، آبرسانی به روستای سنجگان نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: دستاورد های انقلاب اسلامی ایران در حوزه آب روستایی در استان قم چشمگیر بوده و این دستاورد ها با مقایسه برخی شاخص های اصلی قابل بیان است.

مدیر عامل شرکت آبفار قم ادامه داد: شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی سالم که در ابتدای انقلاب کمتر از ۳۰ درصد بوده و در سال ۸۸ حدود ۶۵ درصد رسید ، در حال حاضر ۸۶ درصد است که از میانگین کشوری ۱۲ درصد بالاتر می باشد. همچنین درصد جمعیت تحت پوشش که در سال ۵۷ حدود ۱۲ درصد بوده و در سال ۸۸ به ۷۹ درصد رسیده است در سال ۹۷ به ۹۶ درصد ارتقاء پیدا نموده است.

مطلوبیت کیفی آب شرب که در ابتدای انقلاب حدود ۳۰ درصد بوده است در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد می باشد. طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب که در ابتدای انقلاب حدود ۱۰۰ کیلومتر بود در حال حاضر به ۱۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته است و مخازن ذخیره آب شرب از ۱۳۰۰ متر مکعب در ابتدای انقلاب به ۵۴۰۰۰ متر مکعب ارتقاء یافته است. جمیعت تحت پوشش شبکه فاضلاب صفر بوده و در حال حاضر ۲۰۱۴ نفر از اهالی دو روستای استان تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار گرفته اند و امیدواریم در آینده نزدیک کلنگ زنی اجرای شبکه و تصفیه خانه فاضلاب دو روستای دیگر استان نیز انجام شود.

دکتر احمدی جبلی اظهار داشت: اقداماتی که در آبرسانی روستائی انجام شده است اقدامات بسیار چشمگیر و ارزنده بوده و ما همه اینها را مدیون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همدلی و همراهی همه مسئولین دلسوزی هستیم که در این راه تلاش نموده و امیدوار هستیم با جذب اعتبارات بیشتر و با یاری خداوند بتوانیم سایر روستاهای استان را از نعمت آب پایدار بهره مند گردانیم.

دکتر احمدی جبلی در پایان گفت: آبی که امروز در دسترس شما روستائیان عزیز قرار دارد با زحمت فراوان و از فواصل طولانی و با صرف هزینه های زیادی تامین شده و از همه روستائیان عزیز تقاضا داریم با صرفه جوئی و مدیریت مصرف آب، ما را در استمرار خدمات یاری نمایند.