به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری فیلم مستند «بهارستان خانه ملت» دقایقی پیش با حضور بابک بهداد کارگردان فیلم و منصور ضابطیان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

منصور ضابطیان در ابتدا با توضیح اینکه آقای بهداد به تازگی عمل جراحی انجام داده، گفت: تلاشمان این است که خیلی او را اذیت نکنیم چرا که حال عمومی خوبی ندارند.

بابک بهداد درباره نحوه ساخت و تولید این فیلم گفت: برای ساخت این فیلم سه سال تحقیق، یک سال نوشتن فیلمنامه و سه سال هم مطالب آرشیوی و جمع‌آوری آن به طول انجامیده است. عکس‌های کار همه رنگ شده و به فضای فیلم نزدیک شده، خیلی از این تصاویری که می‌بینیم تا به حال در سینمای ایران دیده نشده است و فیلم‌های آرشیوی هم بخشی از آن از شبکه‌های خارجی تهیه شده است.

وی درباره منابع تولید فیلم گفت: ما منابع مکتوب، روزنامه‌ها و تمام اسنادی که مربوط به منطقه بهارستان بود را مطالعه و جمع‌آوری کردیم، افرادی هم بودند پژوهش‌هایی داشتند که ما از این پژوهش‌ها استفاده کردیم و آنها را تبدیل به فیلم‌نامه کردیم.

بهداد با اشاره دشوار بودن به دست آوردن منابع تصویری از کاخ گلستان و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: تست‌های زیادی روی عکس‌ها زدیم تا اینکه عکس‌ها برجسته شود و حال و هوای جدید پیدا کنند، به این نتیجه رسیدیم که عکس‌ها رنگ شود چون از دوره پهلوی دوم خیلی عکس‌های قدیمی با دست رنگ شده است و من هم فکر کردم که ایده خوبی است تا فضای فیلم بهتر شود.

این کارگردان مستند گفت: من دوست داشتم با بخشی از تاریخ ایران و منطقه مهم بهارستان مخاطب آشنا شود و بداند که در منطقه‌ای که وسعت زیادی هم ندارد چه اتفاقات مهم تاریخی چون سی تیر، نهضت ملی شدن نفت، انقلاب مشروطه و تجمعات و تظاهراتی که آنجا صورت گرفته، آشنا شود.

وی اظهار داشت: از دهه چهل تا انقلاب اتفاقات مهمی در منطقه بهارستان رخ نداده است. نسخه اولیه فیلم ۱۱۰ دقیقه بود اما آن را کوتاه و اتفاقات را گلچین کردیم قدری خودم هم احساس می‌کنم آخر فیلم سریع جمع و جور شده است و می‌بایست بهتر می‌شد.

بهداد درباره ادامه‌دار شدن فیلمش گفت: قطعاً می‌توانیم قسمت دیگری از بعد انقلاب با پژوهش و کار ویژه نیز ادامه دهیم. من قطعاً این کار را نمی‌کنم چون آنقدر این کار مرا خسته کرد دیگر توان قسمت دوم ساختن را ندارم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه فیلم شامل منطقه بهارستان مجلس، باغ نگارستان، میدان و کافه‌های اطراف است، گفت: خود میدان بهارستان با مجلس است که هویت پیدا می‌کند و به خودی خود یک میدان خالی است.

کارگردان فیلم بهارستان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ضد ایرانی بودن فیلم گفت: سؤال من این است که کجای فیلم غیر ایرانی است؟ من چیزی که در تاریخ بود را نشان دادم و اصلاً آن را ضد ایرانی نمی‌بینم اتفاقاً فیلم ایرانی است کسی که مطالعه تاریخی داشته باشد متوجه می‌شود که در تاریخ اتفاقات زیادی افتاده، شخصیت‌های زیادی آمدند و رفتند و دیگر نمی‌دانم چه چیز می‌توانم بگویم.

بهداد با بیان اینکه به شخصه به دکتر مصدق علاقه دارد، افزود: در فیلم هم با اینکه زمان کم بود سعی کردم نقش دکتر مصدق را در ملی کردن صنعت نفت به خوبی نشان دهم و وقتی این سؤال را شنیدم تعجب کردم!

وی اظهار داشت: خیلی مسائلی که در فیلم من دیده می‌شود الان اتفاق می‌افتد. شخصیت‌های فیلم و تمام کسانی صحبت کردند مستندساز بودند ۲۵ نفر صحبت‌کننده از بهترین مستندسازان ایران بودند.

سپس خبرنگاران مطرح کردند که این سؤال برای نشست شب گذشته فیلم درخونگاه بوده و خبرنگار مربوطه نیز در نشست حضور نداشت در ادامه ضابطیان گفت: که من نباید نظر بدهم اما با این حال باید بگویم که نظرم این است که خیلی هم فیلم ایرانی و ملی بود. به نظر من هم بیشتر تلاش‌های مصدق زمانی بود که نماینده مجلس بوده نه زمانی که نخست وزیر بود.

انتهای پیام/