به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ، مجید بیجندی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان طی مدت ابتدای مهرماه به‌عنوان آغاز سال آبی تا انتهای دی اظهار کرد: وضعیت بارش‌ها در مدت مشابه بلندمدت ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۸۶ درصد رشد که بیشترین رشد بارشی بلندمدت شهرستان راز و کمترین آن بجنورد است.

وی همچنین از افزایش ۱۰۰ درصدی باران نسبت به سال قبل از ابتدای فروردین‌ماه خبر داد و افزود: این آمار در بلندمدت تنها ۷ درصد است که نشان‌دهنده نرمال بودن بارش‌ها است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی همچنین با تشریح وضعیت دمایی استان گفت: نسبت به سال گذشته تغییر دمایی صورت نگرفته اما در بلندمدت شاهد افزایش نیم درجه‌ای به‌عنوان زنگ خطری برای استان هستیم که نشانگر تغییر اقلیم و آب‌وهواست که در عدم خنکی هوای پاییز این موضوع را می‌توان شاهد بود.

وی همچنین درباره خشکسالی در استان گفت: وضعیت کوتاه‌مدت خشکسالی در استان به‌صورت نرمال است اما در وضعیت یک‌ساله بیش از ۹۲ درصد استان درگیر خشکسالی بوده و در دوره ده ساله نیز ۹۰ درصد استان با خشکسالی دست‌وپنجه نرم مواجه هستند.

بیجندی در بخش دیگری از این جلسه به پیش‌بینی هوا برای ماه‌های انتهای سال جاری پرداخت و اظهار کرد: باگذشت روزها و رسید به‌پایان سال از میزان بارش‌ها کاسته می‌شود و دما نیز از وضعیت نرمال خود یک الی دو درجه بالاتر خواهد رفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره وضعیت امکانات و تجهیزات هواشناسی استان گفت: عدم وجود مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در خراسان شمالی به‌عنوان تنها استان فاقد این مرکز ازجمله اصلی‌ترین کمبودهای این مجموعه است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی همچنین از کمبود نیرو و خالی بودن ۴۰ درصد پست‌های سازمانی این مجموعه خبر داد و گفت: در حال اقدام برای جذب نیروهای سایر ادارات دولتی مرتبط با مجموعه هواشناسی هستیم که در آینده بخشی از این کمبود نیرو رفع شود.

انتهای پیام/