به گزارش پایگاه خبری ربیع، منتقد وظیفه‌ای مهم در برابر مردم و مخاطبین دارد که از مهم‌ترین وظایف او به شمار می‌آید. یک منتقد، مخاطب را به سمت نقاط قوت و خوبی‌های فیلم راهبری می‌کند و به او در انتخاب یک فیلم کمک می‌کند هم چنین یک منتقد باید یک اثر را زیر ذره بین ببرد تا در بهتر شدن آن نقشی مؤثر ایفا کند و این در صورتی محقق می‌شود که عوامل برای حرف منتقد قوی اهمیت قائل شوند.

اصولاً تولید کننده‌ها علی الخصوص در حیطه انیمیشن نقدپذیر نیستند و گاهی نسبت به نقد عکس العمل‌های تند نشان می‌دهند. دلیل این امر، عدم ورود جدی انیمیشین سازان در عرصه تولید است و طبیعی است که این حیطه تازه شروع به فیلم سازی کرده است و توقع حمایت دارد لذا اکثراً نقد را حمایت نمی‌دانند و به همین منظور در هنگام بیان نقد از سوی منتقدین با صحبتی مبنی بر در نظر گرفتن شرایط مواجه می‌شوند.

منتقد واقعی در عرصه انیمیشن وجود دارد ولیکن اگر توانا باشد به این عرصه وارد نمی‌شود. یک منتقد سینما، نمی‌تواند منتقد جدی انیمیشن باشد ولیکن چون تعداد منتقدین واقعی انیمیشن کم است اکثراً به این عرصه ورود پیدا می‌کنند. باید در نظر داشت بخش مهمی از یک نقد، تحلیل فرم و زیبایی شناسی و هماهنگی فرم و محتوا است وقتی فردی فرم را نشناسد نمی‌تواند نقد مناسبی داشته باشد به فرض مثال اگر فردی تفاوت انیمیشن دو بعدی و سه بعدی را نداند چطور می‌تواند آن اثر را به خوبی نقد کند؟

آثار سینمایی انیمیشن در محافل خصوصی باید به جدی‌ترین شکل ممکن نقد شوند و این موضوع برای سازندگان و علاقه مندان انیمیشن بسیار مفید است ولیکن در محافل رسمی و رسانه‌ای هنوز برای نقد به پختگی نرسیده‌ایم و طبیعتاً ترسی از نقد آثار وجود دارد.

شاید دلیل مهم عدم حمایت از انیمیشن در ایران که باعث زمین خوردن بسیاری از شرکت‌ها شده است عدم ارائه با کیفیت کار است چرا که مردم به هر دلیلی کارهای ارائه شده را نمی‌پسندند. راجر ابرت از برجسته‌ترین منتقدین جهان بود که علاوه بر نقد آثار زنده، به نقد انیمیشن هم می‌پرداخت.

اصول نقد نویسی در کار کوتاه با کارهای بلند تفاوت‌های اساسی دارد ولی در کارهای بلند ابتدا باید نقاط قوت را بیان کرد و سپس به نقاط ضعف پرداخت در این صورت مخاطب و عوامل بهتر با نقد همراه خواهند بود و نقد صورت گرفته مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.