به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، نشست «بررسی  و آسیب شناسی حضور چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی»، «رسانه‌های ‌اجتماعی و بازتولید روزنامه‌نگاری شهر»، «زمینه‌های رشد فرهنگ شهرت و گرایش به سلبریتی و بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی» و «وب ۲ در حضور چهرها در شبکه‌های اجتماعی» از جمله محورهای اصلی مورد بحث در این نشست تخصصی بود.

حمید ضیایی‌پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، حسن نمک‌دوست تهرانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری، مریم سلیمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات، احسان شاه قاسمی، عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران و رضا ساکی، روزنامه‌نگار از جمله سخنرانان این نشست تخصصی خواهند بود.

** سلیمی: شما شبیه چیزی می‌شوید که آن را دنبال می‌کنید!

«مریم سلیمی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات در ابتدای این نشست تخصصی گفت: تاثیر گذارها به ۴ گروه تقسیم می‌شوند و این تاثیر در برخی شرایط به تعداد فالوورها برمی‌گردد. سلبریتی‌ها را عموم جامعه می‌شناسند، اما تاثیرگذارها به واسطه شبکه‌های اجتماعی شناخته شده‌اند.

وی ببان داشت: فعالیت سلبریتی‌ها و رسانه‌های جمعی از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ آغاز شد. نکته بعدی این است که شما شبیه چیزی می‌شوید که آن را دنبال می‌کنید. بخش بعدی شامل خوانندگان اخبار سلبریتی‌ها می‌شود که برخی با اینکه می‌دانند این اخبار نادرست است اما آن را دنبال می‌کنند.

سلیمی در ادامه بیان داشت: روزنامه‌نگاری سلبریتی تفاوت‌هایی با گذشته و تعریف آن در گذشته دارد. امروزه این نوع روزنامه‌نگاری با تحولات زیادی روبرو شده و تلاش می‌کند تا بنا به نیاز مخاطب فعالیت کند. برخی از سلبریتی‌ها بیشتر به نگاه مثبت می‌پردازند نه به اصل و حقیقت زندگی خودشان.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در بخش اخبار گمراه کننده، ۱۰ نوع اخبار گمراه کننده داریم. برخی‌ها خودشان سوژه اخبار گمراه کننده هستند و برخی نه. برخی از صفحه‌های مجازی درباره اینکه از کارت اعتباری برای پرداخت‌های اینترنتی استفاده نکنید، هشدار می‌دهند. نمونه دیگری از این را در زلزله کرمانشاه دیدیم.

وی در همین زمینه نیز اضافه کرد: بسیاری از سلبریتی‌ها وقتی مشغول بازی در سریال یا فیلم سینمایی نبودند، از دید مردم به دور بودند و به سرعت فراموش می‌‌شدند، اما از طریق و با حضور در شبکه‌های اجتماعی دیگر این اتفاق نمی‌افتد و آنها اطلاعاتی از زندگی و کار خود در اختیار مردم قرار می‌دهند و از این طریق حتی اگر بازی نکنند، باز هم جلوی چشم مردم هستند. برخی از آنها نیز در نقش روابط عمومی از کار خود و موضوع مورد نظر دفاع می‌کنند.

سلیمی در ادامه افزود: اظهارنظر و دفاع از کارهای خود، برگزاری کارهای خیر و بشردوستانه، هشدار توصیه پیشنهاد، کسب درآمد از طریق تبلیغ یا حمایت، همگی از فعالیت‌هایی است که سلبریتی‌ها در فضای مجازی انجام می‌دهند.

مریم سلیمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات در ادامه گفت: به واسطه شرایطی که این کانال‌ها فراهم کرده‌اند می‌توانند رویکردهای منفی و مثبت در مردم داشته باشند و برای مثال در مورد ماجرای عادل فردوسی پور که در نهایت ختم به خیر شد هم ماجرا به همین منوال بود.

وی ادامه داد: یادم است از دوستی شنیدم که شرکت‌ها ترجیح می‌دهند برای تبلیغ محصولشان به سمت سلبریتی‌ها بروند. تاثیری که سلبریتی‌ها توانستند بر سبک زندگی داشته باشند متناسب با شرایط فعلی و عوامل موثر خواهد بود.

سلیمی با اشاره به گزارشی که در روزنامه جام جم خوانده بود، گفت: این گزارش درباره محل تولد فرزندان سلبریتی‌ها بود. در این گزارش گفته شده بود افرادی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند برای زمان تولد فرزند خود به شهرهای معروف‌تر می‌روند و کارشناس آن گزارش مقصر را همین سلبریتی‌ها و تاثیرگذاری آنها می‌دانست. حتی برخی سایت‌ها برای افرادی که از زندگی روزمره خود خسته شدند، پیشنهادهایی دارند که عکس‌های پر زرق و برق برایشان درست ‌کنند. سلبریتی‌ها نباید از حضور فالورهایشان سو استفاده کنند.

** شاه قاسمی: دگرگونی‌های تکنولوژی باعث شده تا وارد عصر جدیدی شویم

«احسان شاه قاسمی» عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه این نشست گفت: بخشی از فضای مجازی به لفظ «میم‌ها» اختصاص دارد. این افراد که با میم‌ها نامبرده می‌شوند، افرادی هستند که فیلم‌های کوتاهی از صحبت‌های افراد معصوم تهیه و پخش می‌کنند. بعضا عنوان شده که صاحبان این صفحه‌ها از این طریق ماهیانه درآمدی دارند.

وی ادامه داد: دسته دیگر افرادی هستند که صفحه‌های اجتماعی خود را اجاره می‌دهند و برخی نیز ایونت‌هایی که می‌تواند شامل پوشاک، خوراک، آموزش و … باشد، را برگزار می‌کنند.

شاه قاسمی درباره تاریخ شهرت و ارتباط آن به رسانه‌ها نیز بیان داشت: مشاهیر همیشه و در تمامی عصرها حضور داشتند و همین دگرگونی‌های تکنولوژی باعث شده تا ما وارد عصر جدیدی شویم. در گذشته کاغذ‌ها با الیاف پنبه درست می‌شدند و از نظر هزینه و زمان به صرفه نبودند. همچنین اگر مردم کار نمی‌کردند از گرسنگی می‌مردند و مجبور بودند در هر شرایطی کار کنند.

احسان شاه قاسمی در ادامه گفت: ما سالهای سال در حسرت جریان باز اطلاعات بودیم. این سلبریتی‌ها آدم‌های سیاسی نیستند. سلبریتی‌ها غیر از موفقیت خودشان به هیچ چیز فکر نمی‌کنند و آموزش سواد رسانه‌ای به این افراد فایده‌ای ندارد.

وی در ادامه افزود: برای مثال همین سلبریتی‌ها مدام از محیط زیست حرف می‌زنند اما خودشان عمل کننده نیستند. برای مثال باید به رامبد جوان که از محیط زیست حمایت می‌کند، گفت اگر فردی به این اصل معتقد است نباید هر روز یک عینک یک کفش یک جوراب بپوشد.

انتهای پیام/