به گزارش پایگاه خبری ربیع، مریم آریافر، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد علوم و صنایع غذایی، در مورد بهترین راه نگهداری تخم‌مرغ و مدت زمان نگهداری آن عنوان کرد: «بهترین راه نگهداری تخم‌مرغ استفاده از یخچال می‌باشد. توجه داشته باشید که به ازاء هر یک ساعت نگهداری تخم‌مرغ در دمای اتاق به اندازه یک روز از عمر نگهداری آن کاسته می‌شود. همچنین تخم‌مرغ را در محفظه‌های مخصوص به خود نگهداری کنید تا بوی مواد غذایی موجود در یخچال را به خود جذب نکند. 

تخم‌مرغ‌‌ها را می‌توانید حداقل به مدت ۳ تا ۵ هفته در یخچال نگهداری کنید».

تخم‌مرغ‌های خونی!

وی در مورد ایجاد لکه‌های خون در تخم‌مرغ گفت: «لکه‌های خونی زمانی که خون یا یک قسمت از بافت همراه با زرده آزاد می‌شود به وجود می‌آید. هر زرده در تخمدان مرغ در یک کیسه حاوی رگ‌های خونی قرار دارد. وقتی که زرده رسید به‌طور طبیعی از محلی در کیسه که استیگما نامیده می‌شود، آزاد می‌گردد. این قسمت فاقد رگ‌های خونی می‌باشد، ولی گاهی اوقات زرده از قسمت‌های دیگر این ساک خارج می‌شود و در نتیجه برای خارج شدن باید بافت ساک را پاره کند. در اثر این پارگی مقداری خون وارد زرده می‌شود. این پدیده به‌ندرت و در کمتر از ۱ درصد تخم‌مرغ‌ها به وجود می‌آید.

این حالت بیشتر در مرغ‌های پیر دیده می‌شود. همچنین عنوان شده است اگر رژیم غذایی مرغ‌ها از نظر ویتامین A کمبود داشته باشد، این حالت ایجاد خواهد شد، ولی قابل ذکر است که این تخم‌مرغ‌ها سالم هستند و مصرف آنها هیچ مشکلی ندارد و با برداشتن لکه خونی با نوک یک چاقو می‌توان تخم‌مرغ را مصرف کرد. از طرفی جالب توجه است بدانیم که با کهنه شدن تخم‌مرغ رنگ این لکه خونی کمرنگ‌تر می‌شود. پس یکی از راه‌های تشخیص تازه بودن اینگونه تخم‌مرغ‌ها رنگ لکه خونی آن می‌باشد».

روش‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم

این کارشناس ارشد صنایع غذایی، روش‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم را از تخم‌مرغ خراب به این صورت بیان نمود: «تخم‌مرغ فاسد معمولا بسیار بدبو می‌باشد و به راحتی از طریق بوی بد آن می‌توان به فساد آن پی برد، ولی گاهی اوقات تخم‌مرغ‌ها کهنه‌تر بوده و زودتر در معرض فساد قرار می‌گیرند، بنابراین بهتر است با روش‌های شناسایی تخم‌مرغ تازه از کهنه آشنا باشیم.

یکی از راه‌های تشخیص تخم‌مرغ سالم تکان دادن تخم‌مرغ است اگر تخم‌مرغ کهنه باشد محفظه هوای داخل آن بسیار بزرگ بوده و سفیده تخم‌مرغ حالت آبکی خواهد داشت وزرده به راحتی به اطراف پوسته انتقال می‌یابد.روش دیگر شکستن تخم‌مرغ می‌باشد. در تخم‌مرغ تازه زرده حالت گنبدی شکل خواهد داشت و سفیده به شکل حلقه در اطراف آن مشاهده می‌شود، ولی در تخم‌مرغ کهنه زرده پخش شده و سفیده هم روان‌تر می‌باشد.

روش دیگر شناور کردن تخم‌مرغ در ظرف آب است که در صورتی که تخم‌مرغ ته ظرف به شکل افقی قرار بگیرد، تازه می‌باشد و با زیاد شدن عمر آن کم‌کم به حالت عمودی قرار گرفته و اگر در نهایت در سطح آب قرار بگیرد، فاسد است و باید از مصرف آن خودداری نمود». روش دیگر تشخیص تخم‌مرغ‌های تازه، نگه داشتن آنها در مسیر نور می‌باشد. در این حالت تخم‌مرغ تازه شفاف به نظر می‌رسد». 

تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده

وی افزود: «تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده معمولا دسته‌بندی شده بوده و همه از نظر وزن و اندازه یکسان می‌باشند. در زمان بسته‌بندی معمولا تخم‌مرغ‌های شکسته و کثیف جدا می‌شوند و تخم‌مرغ‌های سالم و تازه در بسته‌بندی قرار می‌گیرند، بنابراین بهتر است که از تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده استفاده شود».

 زندگی آنلاین/۲۰۹