به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: استان اصفهان برای روشنایی به صورت نقطه‌ای کار می‌کند، به دلیل  قوس‌های پرخطر جاده و سه‌ راهی‌ها که وجود دارد آزادراه ذوب‌آهن اولین راهی است که به روشنایی LED مجهز خواهد شد.

 مهدی خضری، همزمان با هفته هوای پاک وحمل و نقل و راهداری جاده‌ای اظهار داشت: استان اصفهان با حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و شریانی عضو استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود و بیشترین طول راه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد به همین منظور حدود ۷۵۰ نیروی راهدار و پشتیبان مستقر در طول راه‌ها، ۵۵۰ دستگاه، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال در کل استان و در قالب حدود ۱۰۰ اکیپ راهداری موقت و دائم در طول راه‌ها طرح پوشش زمستانه را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به آمار تصادفات در استان اصفهان گفت: آمار تصادفات جاده‌ای ۱۸ درصد افزایش یافته و تلفات جاده‌ای استان اصفهان در سال ۹۷ به ۴۹۷ نفر رسید.

  خضری،با اشاره به اینکه استان اصفهان با جابجایی ۴۸ میلیون تن کالا در سال ۹۶ رتبه نخست کشوری را دارد چراکه ۱۰ درصد از حمل کالای کشور را انجام می‌دهدافزود: ۳۵ هزار ناوگان حمل و نقل عمومی، ۷۰ هزار ناوگان حمل و نقل بار و ۵ هزار ناوگان اتوبوسی فعال در استان اصفهان وجود دارد.

۱۴ میلیون مسافر دراصفهان سال ۹۶ جابه‌جا شده‌اند  

 وی با اشاره به اینکه  ۴۹ هزار راننده فعال در حمل و نقل بار در استان اصفهان فعال هستند، گفت: ۱۴ میلیون مسافر در سال ۹۶ در استان اصفهان جابه‌جا شده‌اند و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در سال ۹۷ جابه‌جا شده‌اند.

خضری با اشاره به وضعیت ترمینال‌های مسافربری در اصفهان گفت: خروجی روزانه ترمینال مسافربری کاوه ۲۵۰ سرویس است؛ درصدد کاهش معضلات ترافیکی و آلودگی شهر اصفهان هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به آمار تصادفات در استان اصفهان اذعان داشت: آمار تصادفات جاده‌ای ۱۸ درصد افزایش یافته و تلفات جاده‌ای استان اصفهان در سال ۹۷ به ۴۹۷ نفر رسید؛ فرهنگ‌سازی در شیوه رانندگی مردم بسیار حائز اهمیت است که شهرداری اصفهان با حساسیت لازم این موضوع را دنبال می‌کند.

اصفهان رتبه اول حمل و نقل کشور را داراست

وی با بیان اینکه اصفهان رتبه اول حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال ۹۶ حدود ۴۸ میلیون تن کالا حمل و در ۸ ماهه سال ۹۷ حدود ۳۲ میلیون کالا توسط ناوگان عمومی جا به جا شده است، در سال ۹۶ حدود ۱۴ میلیون نفر مسافر توسط ناوگان عمومی جابه جا شده است و این رقم در ۸ ماهه سال ۹۷ حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که این آمار نشان می‌دهد اصفهان استانی تراز اول در حمل و نقل کالا و دارای رتبه سوم در حوزه مسافر است.

خضری بیان کرد: حدود ۴۰ هزار ناوگان کامیونی و اتوبوسی در اصفهان فعال هستند که در این حوزه هم رتبه اول مختص اصفهان است، حدود ۵۹ هزار نفر راننده فعال در این حوزه بر اساس آمار کارت هوشمند شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: سامانه‌های تردد شمار که حدود ۱۲۰ دستگاه در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد، در سال ۹۶ حدود ۲۷۰ میلیون تردد ناوگان در محورهای مواصلاتی استان را ثبت کردند و در ۸ ماهه ۹۷ حدود ۲۰۰ میلیون تردد در این محورها ثبت شده است و جزو شاخص‌هایی هست که میزان حجم ترافیک در محورهای استان را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: وجود دوربین‌های WIM، دوربین‌های ثبت تخلفات و … اقدامات خوب و مؤثری هستند تا بتوان در حوزه راه و حمل و نقل نظارت‌های لازم و کافی وجود داشته باشد، ایمن‌سازی جاده‌ها، علائم، خط شکی، گارد ریل، نصب نیوجرسی در محورهای اصلی و ترانزیتی استان نیز اقداماتی است که در کاهش تصادفات جاده‌ای تاثیرگذاری داشته است.

خضری تصریح کرد: در فرهنگسازی و اینکه به مردم خود فرهنگ صحیح رانندگی کردن را آموزش بدهیم، باید از داخل خود شهر آموزش بدهیم و یادآوری کنیم اگر کسی در سطح شهر خوب رانندگی کند در جاده‌ها و کنترل سرعت هم موفق خواهد بود.

قصه سفر آدم و هوا در اصفهان اجرا می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان توضیح داد: در این زمینه طرح مشترکی با شهرداری اصفهان در قالب «قصه سفر آدم و هوا» به مناسبت ۲۶ آذر روز حمل و نقل تا ۲۹ دی روز هوای پاک برگزار خواهد شد و در طی آن به مباحث تجلیل از راهداران و رانندگان، تکریم مسافران و ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی می‌پردازیم.

وی مطرح کرد: در این جشنواره در حوزه بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو با توجه به این که ۷۲ درصد سرنشینان عقب کمربند ایمنی را نمی‌بندند، استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی که ۷۸ درصد افراد استان این عمل را انجام می‌دهند و ۴۲ درصد هم از خدمات متنی و فضای مجازی استفاده می‌کنند و نیازمند اطلاع‌رسانی است و بحث کلاه ایمنی مطرح خواهد شد.

۹۹ درصد ترک‌نشینان موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی

خضری خاطرنشان کرد: به طور کلی ۸۴ درصد از راکبان موتورسیکلت و ۹۹ درصد از ترک‌نشینان جاده‌های بین‌شهری از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و بر این اساس ۱۴ درصد از متوفیان تصادفات برون‌شهری راکبان موتورسیکلت هستند و علت ۳۸ درصد از فوت آن‌ها به علت ضربه به سر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان کرد: وضعیت اشغال صندلی در ناوگان عمومی با ظرفیت ۳۲ نفر در حال حاضر ۱۳ نفر شده است، در حالی که از لحاظ ناوگان عمومی اصفهان جزو بهترین‌ها با طول عمر ۱۰ سال در سطح کشور است و می‌طلبد که با تبلیغات مردم را به جای استفاده از خودروهای تک‌سرنشین به سمت ناوگان عمومی سوق داد.

وی افزود: با تبلیغات رسانه‌ای باید در مردم استفاده از حمل و نقل عمومی به درستی فرهنگسازی شود، میزان تردد حدود ۷ درصد در محورهای مواصلاتی استان افزایش پیدا کرده است و ناشی از این است که تعداد تردد ناوگان‌های شخصی با توجه به آمار ثبتی دوربین‌ها زیاد شده است.

خضری بیان داشت: تعداد ۴۵ مجتمع خدمات رفاهی ساخته شده است و ۴۵ مورد هم در حال ساخت است و تاکنون ۲۸ مورد هم متقاضی داشته‌ایم؛ رانندگانی که در طی مسیر دچار خستگی و خواب‌آلودگی شدند می‌توانند از آن‌ها استفاده کند، اصفهان در بحث خدمات رفاهی به صورت استان پایلوت قرار گرفته است و در موضوعات خوراک و خدمات ارائه شده قرار است مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سه عامل راه، جاده و نیروی انسانی در حوادث مؤثر هستند، اگر ما بهترین جاده را داشته باشیم و خدمات خوبی هم ارائه شود، اما نیروی انسانی بعد از هر ۲ ساعت کمی استراحت نکند شاهد حادثه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، اما مهم‌تر از همه بحث فرهنگی است، به همین منظور استفاده از تابلوهای تبلیغاتی در جاده‌های برون‌شهری انجام می‌شود، البته راننده‌ها باید توجه بیشتری در حین رانندگی داشته باشند و این موضوع بر اساس آمار دوربین‌های ثبت تخلف، دقت بیشتری از سمت مردم می‌طلبد، با خواست مردم حتی در بدترین جاده‌ها هم تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

خضری ادامه داد: تصاویر تصادفات نشان می‌دهد که در بسیاری از تصادفات بستن کمربند ایمنی سرنشینان عقب می‌توانست آسیب را از تلفات در حد یک شکستگی کاهش دهد اما سرنشینان عقب اقدام به بستن کمربند خود نکرده‌اند.