به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت روز ملی حمل و نقل و راهداری، از رتبه اول استان در حمل کالا و رتبه سوم در جابه‌جایی مسافر با ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خبر داد.
مهدی خضری، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، با اشاره به فرمان تاریخی امام(ره) برای نام‌گذاری ۲۶ آذر به روز حمل و نقل و اول دی به عنوان روز راهداری، بیان کرد: استان اصفهان با ۱۲ هزار کیلومتر راه فرعی، اصلی و شریانی، جزو استان‌های بزرگ کشور است که ۷۵۰ نیروی راهداری، ۵۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری و ۱۰۰ اکیپ در آن به صورت موقت و دائم فعالیت می‌کنند.
وی گفت: ۴۲ واحد راهدارخانه و ۳۶ مکان استقرار در جاده‌ها تجهیز شده‌اند.
خضری افزود: در ۸ ماهه امسال، ۴۲ تن کالا و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر از طریق حمل و نقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.
خضری تعداد کامیون، اتوبوس و ناوگان مسافربری را ۴۰ هزار دستگاه با ۵۹ هزار راننده اعلام کرد و یادآور شد: استان اصفهان در چهارراه مواصلاتی کشور قرار دارد و باید از شاخص‌های ایمنی و استاندارد برخوردار شود.
وی با اشاره به ۶۸ دوربین ثبت تخلف و استفاده از IT گفت: به‌زودی ۵۹ دوربین نصب می‌شود؛ ضمن آنکه ۱۲۰ دستگاه سامانه ترددشمار در محورهای مواصلاتی استان در ۸ ماهه سال جاری، ۲۰۰ میلیون تردد را ثبت کرده‌اند که حاکی از حجم زیاد ترافیک در استان و میزان چشمگیر تصادفات است.
وی با اعلام ۴۶۸ فوتی ناشی از تصادفات برون‌شهری در ۸ ماهه امسال که رشد ۱۸درصدی نسبت به تاریخ مشابه سال قبل با ۳۹۶ نفر فوتی دارد، بیان کرد: توجه به مباحث فرهنگی و ایمنی، نظارت، نصب نیوجرسی و علائم، گاردریل، استفاده از ناوگان عمومی بین جاده‌ای در محورهای اصلی و ترانزیتی استان و آموزش رانندگی درست در راستای کاهش تصادفات ضروری است.
مدیر کل راهداری بر استفاده از کمربند ایمنی به‌ویژه برای سرنشینان عقب که آمار فوتی بیشتر متوجه آنهاست، تأکید کرد و افزود: ۸۴درصد از راکبان موتورسیکلت و ۹۹درصد از ترک‌نشینان از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند که منجر به فوت ۱۴درصدی ناشی از تصادف شده است.
وی با بیان آنکه بهترین ناوگان کشور در اصفهان فعال است، ضریب اشتغال صندلی را ۱۳ نفر اعلام کرد که تقریبا نیمه پر حرکت می‌کند و این در حالی است که ۷درصد افزایش تردد در سطح جاده‌ها داشته‌ایم.
وی از مشارکت راهداری با شهرداری برای «قصه آدم و هوا» در این روزها خبر داد و گفت: ۱۱۰ ایستگاه معاینه فنی مکانیزه در استان به بررسی تست دود و تنظیم موتور می‌پردازند.
خضری از اقداماتی در مقابله با آلاینده‌ها سخن راند و اظهار کرد: سه عامل راه، جاده و انسان در تصادف مقصرند؛ ولی اگر بهترین جاده‌ها با بدترین رانندگان را داشته باشیم، بازهم با آمار بالای تصادفات مواجه خواهیم شد.
در ادامه وی از همکاری اداره کل راهداری با رسانه‌ها و تهیه برنامه‌هایی در این راستا خبر داد.
خضری در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن درباره لزوم فرهنگ‌سازی و نحوه تخصیص بودجه‌ها به آگاهی‌بخشی و تابلوهای تبلیغاتی در سطح جاده‌ها گفت: کمبود تابلوهای اطلاعاتی در استان، یکی از مشکلات است. همچنین باید تابلوهای پیش‌آگاهی معمولا ۵۰۰ متر پیش از رسیدن نقاط خاص نصب شود. از طرفی سالیانه یک و نیم میلیارد تومان قرارداد تابلوهای اطلاعاتی منعقد می‌کنیم.
وی افزود: تابلوهای فسفری در نقاط پرحادثه نصب می‌شوند که هشدار بیشتری به رانندگان می‌دهند.
عدم تبحر رانندگان در بزرگراه‌ها
فرزاد دادخواه، معاون راهداری، با اشاره به کمبودهای فراوانی که هنوز در جاده‌های استان هست، بیان کرد: در محورهای پرخطر و آزادراه‌ها، به تناسب اعتبارات و اولویت اقدامات ایمنی انجام شده است؛ ولی هنوز نتوانسته‌ایم کل راه‌ها را از لحاظ ایمنی و روشنایی استانداردسازی کنیم.
وی به عدم تبحر رانندگان در عبور از بزرگراه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: سرعت تبدیل راه‌ها به بزرگراه‌ها با تأمین تجهیزات همخوانی ندارد. دادخواه از کمبود ۲۰درصدی ماشین‌آلات خبر داد و گفت: با توجه به موقعیت استان، لزوم تأمین اعتبار و تجهیز جاده‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.