به گزارش پایگاه خبری ربیع، میرمرادزهی افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۵ با مشارکت ۸۰ درصد بخش خصوصی و ۲۰ درصد دولتی در دو فاز شرقی و غربی آغاز شده است.

مدیرکل شیلات استان بیان کرد: امسال، بخش خصوصی فاز نخست این طرح را با ظرفیت ۵۲ استخرِ ۲هزار و ۲۰۰ متری اجرا کرد که به صورت آزمایشی در ۴ استخر، میگو پرورشی ذخیره شد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از این استخرها ۱۵۰ هزار قطعه میگو ذخیره شده بود گفت: امروز شاهد برداشت میگو با میانگین وزنی ۱۰ تا ۱۲ گرمی از این استخرها هستیم که پیش بینی می شود از هر استخر حدود ۲ تا ۳ تن میگو برداشت شود.

مدیر کل شیلات استان همچنین با بیان اینکه چابهار با داشتن موقعیت آب و هوایی مناسب پتانسیل پرورش چندین دوره میگو در سال را دارد، گفت: اجرای فاز نخست این طرح ۶۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کرده است.

میگوی تولیدی از گونه وانامی است که با ظاهر شیشه ای و کیفیتی که دارد از بازار پسندی مناسبی برخوردار است.

میرمرادزهی با بیان اینکه پرورش میگو یکی از با صرفه ترین و سود آورترین شغل ها در کشور است، خاطر نشان کرد: برای تولید هر کیلو میگو ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان هزینه می شود و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان سر مزرعه به فروش می رسد.

وی به ظرفیت های شیلاتی و کشت میگو در گواتر چابهار اشاره کرد و افزود: افزایش سطح زیرکشت به چهار هزار هکتار و حضور سرمایه گذاران در این منطقه می تواند به افزایش تولید و اشتغال افراد بومی کمک شایانی کند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه منطقه گواتر چابهار از بهترین نقاط کشور برای کشت میگو است، خاطرنشان کرد: باید کل چهار هزار هکتار اراضی مستعد گواتر زیر کشت میگو برود تا بتوان تولید میگو را افزایش داد.

وی بیان کرد: هم اینک سایت پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

میرمرادزهی ادامه داد: از هر هکتار به طور متوسط از ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم میگو برداشت می شود.

وی بیان کرد: سایت پرورش میگو گواتر در حال حاضر با چهار هزار هکتار مساحت، ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.