به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حشمت الله متین‌فر با بیان این مطلب اظهار کرد: در بازدید از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، نماینده سازمان جهانی یونسکو در ایران از حضور در این محل ابراز خرسندی فراوان کرد.

وی ادامه داد: پاراکس، سفر به مشهد و بازدید از آرامگاه فردوسی را یکی از علاقمندی‌های شخصی خود اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی(۹۴۰ میلادی) در روستای پاژ منطقه توس در خراسان دیده به جهان گشود. وی سال ۴۱۱ هجری قمری چشم از جهان فروبست و در روستای محل سکونتش که امروز در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال مشهد واقع است به خاک سپرده شد.

پدر فردوسی از دهقانان توس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت و در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش به دست می آورد، به کسی محتاج نبود اما به تدریج آن اموال را از دست داد و به تهی دستی گرفتار شد. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می‌پرداخت، به خواندن داستان علاقه‌مند شد و به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید. همین علاقه به داستان‌های کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد و چنان که از گفته خود او بر می‌آید، مدت‌ها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستان‌های شاهنامه نزدیک به ۳۰ سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرد.

فردوسی در سال ۳۷۰ یا ۳۷۱ هجری به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد. شهر تاریخی توس واقع در ۲۵ کیلومتری شمال مشهد با ۳۶۰ هکتار مساحت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/