به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از طرحهایی که در سالهای اخیر به منظور حرکت در جهت کاهش بار ترافیک و ایجاد فرهنگسازی برای استفاده حداقلی از خودروی شخصی در میان شهروندان و نتیجتاً کاهش آلودگی هوا، در شهرهای مختلف در حال اجراست، طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو است که در آن، برای توسعه فرهنگ کمک به سالم ماندن هوا تلاش می‌شود. اما یکی از مهمترین نمودهای این طرح، اقدامات نمادین برخی مسئولان در این روز خاص بوده است.

در طول اجرای این طرح تاکنون، همواره شاهد بوده‌ایم که برخی مسئولان، با عدم استفاده از خودروی شخصی در روز سه‌شنبه و استفاده از وسایل نقلیه‌ای نظیر دوچرخه برای حاضر شدن در محل کار، به اشاعه فرهنگی که در طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو مدنظر بود، پرداختند. مثلا دیروز سه‌شنبه؛ ۲۰ آذر، برخی مسئولان شهرداری با دوچرخه در محل کار خود حاضر شدند.

البته هرچند از زمان آغاز طرح تاکنون، مسئولان بعضا سعی کرده‌اند با اقدامات این‌چنینی در توسعه این طرح مشارکت داشته باشند، اما به نظر می‌رسد برای گسترش هر چه بیشتر فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی در کلانشهرها، نیاز باشد تعداد بیشتری از مسئولان، آن هم به صورت جدی‌تر و پیگیرتر در این میدان حاضر شوند. به علاوه، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جامعه ما در زمینه اجرای این طرح، هنوز از آمادگی لازم از لحاظ فکری برخوردار نیست، لازم است مسئولانی که گاها در این طرح مشارکت می‌کنند، به صورت مداوم‌تر در این عرصه حاضر شوند.

اما یکی از ضعف‌هایی که شاید نیاز باشد در روند اجرای بهتر طرح مزبور، اصلاح و حل شود، بحث آماده نبودن شرایط و بعضی زیرساختهاست که در همه‌گیر شدن آن، خلل ایجاد می‌کند.

به عنوان نمونه، پاره‌ای ابزارها مثل تبلیغ هر چه بیشتر این طرح، تشویق کارمندان سازمانها و دستگاههای اجرایی برای پیوستن به این کمپین، استمرار و جدیت در اجرای آن، ایجاد مسیرها و لاین‌های دوچرخه‌سواری، آن هم به میزان کافی، و در کنار اینها، توسعه حمل و نقل عمومی برای مردمی که از مترو، اتوبوسهای شهری و تاکسی برای رفت و آمد استفاده می‌کنند و ایجاد راحتی هر چه بیشتر برای مردم در استفاده از آنها، مواردی هستند که می‌توانند سبب شوند طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو و سعی در جهت کاستن از بار آلودگی هوا و افزایش تعداد روزهای پاک در طول سال، بر زمین نمانده و به طور واقعی، و نه فقط به صورت یک طرح و اقدام نمادین، به مرحله اجرا درآید.

بی شک با توجه به مشکلاتی که امروز کلانشهرها به دلیل مواجه بودن با مشکل آلودگی هوا، با آن روبرو هستند، اجرای طرحهایی نظیر سه‌شنبه‌های بدون خودرو، آن هم در کانال درست و منطقی که منجر به فرهنگسازی واقعی و نتایج عملی شود، امری ضروری ست.