به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمد فیض اظهار کرد: بافت فرسوده در مناطق مختلف شهر که مصوبه کمیسیون ماده پنج را دارد، قابلیت تخریب و نوسازی دارد ، از این رو امتیازاتی برای بازسازی آنها در نظر گرفته شده است، اما بازسازی خانه‌های تاریخی با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: امسال مباحث دقیق‌سازی در ارتفاعات مناطق، به‌روز رسانی و دریافت مصوبه برخی از ضوابط طرح تفصیلی که در پاره‌ای از مواقع مغایرت‌هایی داشته است، پویاسازی سیستم شهرسازی مناطق و تسریع در روند صدور پروانه، برگزاری جلسات هماهنگی با کارکنان شهرسازی مناطق و وحدت رویه در انجام امور شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده و مدیریت‌های متعددی را شامل می‌شود، افزود: از جمله این مدیریت‌ها، مدیریت نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی است که بر مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی مصوب کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری ایران و عملکرد شهرسازان مناطق ۱۵ گانه نظارت دارد.

فیض تصریح کرد: اداره سیما و منظر شهری وظیفه کنترل و تایید نقشه نمای ساختمان‌ها را بر عهده دارد و در سال جاری نیز بازنگری و به روز رسانی ضوابط سیما و منظر، اطلاع‌رسانی و آموزش مهندسان معمار و کارفرمایان همچنین تقویت و بازنگری کمیته تخصصی نما و منظر را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: مدیریت طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای نیز مباحثی در خصوص شبکه معابر و گذرها، کاربری و نحوه استفاده از پلاک‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج، پیگیری برای دقیق سازی خطوط بدنه مناطق و ارتفاعات؛ هم‌چنین تهیه طرح گستره‌های ویژه شهر، تدوین ضوابط بلند مرتبه‌سازی و مشخص کردن محدوه‌های مربوطه، طرح ویژه محور چهارباغ عباسی و تعیین تکلیف پهنه غربی، ایجاد هماهنگی و پیگیری امور مربوط به طرح جامع جدید شهر اصفهان را دنبال می‌کند.

مشاور عالی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری که یکی از زیرشاخه‌های مدیریت طرح‌های توسعه شهری به شمار می‌رود، انتشار الکترونیکی و آموزشی مجموعه رصد برای انتقال تجربیات شهرسازی انجام می‌شود، اظهار کرد: ایجاد زمینه بازآفرینی شهری از طریق تدوین و فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرک توسعه در دستور کار است و برنامه‌ریزی اجرای آن در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مدیریت معماری و طراحی شهری مباحث گلوگاهها و نقشه راه برای بازگشایی آنها در حال انجام است، گفت: طرح و مطالعات ارتقای کیفی محلات شهر به مناطق ۱۵ گانه شهرداری ابلاغ شده است تا در نقاطی که نیاز به محرک توسعه دارد، انجام شود.

انتهای پیام/۲۰۶