به گزارش پایگاه خبری ربیع، دبیر اجرایی جایزه ادبی جمالزاده گفت: جایزه ملی ادبی جمالزاده به عنوان جایزه محوری ادبیات در اصفهان تدوین شده است.
رضا روحانی، دبیر اجرایی جایزه جمالزاده، در نشست خبری نخستین جایزه جمالزاده اظهار کرد: سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری اصفهان در حوزه‌هایی مانند سینما، تئاتر و ادبیات، یک رویداد محوری تعریف کرده
و جایزه جمالزاده به عنوان جایزه محوری ادبیات در اصفهان تدوین شده است.
وی با بیان جزئیات این جایزه گفت: جایزه در دو بخش اصفهان و بخش آزاد است. در بخش اصفهان آثار مربوط به اصفهان و بخش آزاد در دو زیرشاخه مفاهیم آزاد و سفرنگاره است و آثار برگزیده به صورت کتاب چاپ خواهند شد.
روحانی درباره علت انتخاب نام جمالزاده برای این جایزه گفت: جمالزاده، اهل اصفهان و پدر داستان‌نویسی کوتاه مدرن در ایران است؛ اما قرار نیست داستان‌ها حول محور جمالزاده نوشته شود؛ بلکه عناصر و نمادهای اصفهان باید در آثار پررنگ باشد؛ درواقع اصفهان مضمون یک جشنواره ادبی است
که آثار اصفهان را در قالب یک نوشته نشان می‌دهد.
دبیر اجرایی جایزه جمالزاده دو هدف اصلی این جشنواره را این‌گونه عنوان کرد: ابتدا نویسندگان با نوشته‌های خود حس تعلق را در شهروندان تقویت کنند و دومین هدف کلان این جایزه، توسعه گردشگری به‌ویژه برای کسانی است که در خارج از اصفهان این آثار را مطالعه می‌کنند.
دبیر اجرایی جایزه جمالزاده بودجه این جایزه را برای سال اول با تصویب شورای شهر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این بودجه از ردیف بودجه صنایع خلاق شهرداری تأمین شده است و مدیریت شهری باید هر دوره این برنامه را هدایت کند.
الهه رضایی، قائم‌مقام دبیر ادبی جشنواره، از ارسال ۴۳۷ اثر به دبیرخانه خبر داد و مهلت ارسال آثار را تا ۲۰ آذرماه اعلام کرد.
وی گفت: سوم و چهارم بهمن مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
وی هدف دیگر جایزه ادبی را «زندگی‌نگاره‌ها» بیان کرد که تجربه زیستن و نظارت بر شهر است و زندگی‌نگاره‌ها توسط یک نویسنده اصفهانی نوشته شده که معرفی اصفهان به ایرانیان و جهانیان است.
قائم‌مقام دبیر ادبی جایزه جمالزاده اظهار داشت: نام اصفهان، نامی است که همه ما برای آن اهمیت قائل هستیم.
وی با بیان آنکه می‌توان جزئی اندیشید، ولی کلی عمل کرد، گفت: هدف نهایی ما این است که این جایزه در سال‌های آینده توسعه یابد و بخش خصوصی اداره جشنواره را به دست گیرد.
محمد معماریان، قائم‌مقام دبیر اجرایی جایزه جمالزاده، فراخوان جایزه را از ۲۳ مهر اعلام کرد که در همان زمان کمیته‌ها تشکیل شد. خبر برگزاری جایزه در کل کشور اعلام شد و در سطح بین‌المللی افرادی خواستار ارسال آثار شدند.
همچنین بزرگداشتی برای سه تن از بزرگ‌ترین نویسنده‌های اصفهانی نیز در این جشنواره پیش‌بینی شده است.
وی گفت: از تمام نقاط کشور آثاری به دبیرخانه ارسال شده است. در سایت جایزه، امکان ورود مهاجران با کد مهاجرت و نوشتن درباره اصفهان پیش‌بینی شده است. احتمال تمدید زمان هم وجود دارد.