به گزارش پایگاه خبری ربیع، از در جنوب غربی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واقع در بلوار صفه وارد دانشکده علوم توانبخشی می‌شویم که پلی‌کلینیک تخصصی فیزیوتراپی، ارتوپدی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و اوتیسم، شکاف کام، کف لگن و شنوایی‌شناسی دارد. در این پلی‌کلینیک بیماران با تعرفه‌های دولتی پذیرش‌ می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.
دکتر فاطمه درخشنده، رئیس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از فعالیت پلی‌کلینیک تخصصی با هزینه دولتی و ارائه خدمات درمانی زیر نظر استادان متخصص و مجرب دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.
کلینیک فیزیوتراپی
وی درباره بخش کلینیک فیزیوتراپی بیان داشت: در این مرکز درمان بیماران با استفاده از وسایل و تجهیزات الکتروتراپی، مکانوتراپی، تمرین‌درمانی و نیز جدیدترین روش‌های درمانی مکمل صورت می‌پذیرد.
وی گفت: در کلینیک فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی، دستگاهی ویژه به نام vasotrain وجود دارد که در جهت کاهش تورم بیماران مبتلا به اِدِم اندام‌های فوقانی و تحتانی پس از جراحی‌های قفسه سینه کاربرد دارد.
وی یادآور شد: مجموعه مراکز تحقیقاتی دانشکده علوم توانبخشی علاوه بر سه مرکز اختلالات عضلانی ـ اسکلتی، اختلالات ارتباطی و شکاف لب و کام شامل کلینیک تخصصی اختلالات کف لگن است که در کنار خدمات بالینی تلاش دارد ماهیت پژوهشی خود را حفظ کند. این کلینیک حاصل همکاری بین رشته‌ای فشرده، منظم و هدفمند میان متخصصان این دانشکده و استادان سایر رشته‌های پزشکی مانند گوارش، اورولوژی، زنان، روان‌پزشکی و… است.
کلینیک گفتاردرمانی
درخشنده درزمینه ارائه خدمات گفتاردرمانی یادآور شد: کلینیک گفتاردرمانی دانشکده علوم توانبخشی، یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی وابسته به دانشگاه است که در آن به صورت تخصصی خدمات ارزیابی، تشخیص، درمان و مشاوره اختلالات گفتار (لکنت، کلاترینگ، دیزارتری، آپراکسی)، اختلالات رشدی زبان (آسیب شنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی، اوتیسم …)، اختلالات اکتسابی زبان (سکته مغزی، ضربه مغزی، پارکینسون، ام‌اس…) و اختلالات بلع و اختلالات یادگیری انجام می‌شود. این کلینیک همچنین مجهز به آزمایشگاه تخصصی گفتار و زبان و شامل دستگاه‌هایی چون استروبوسکوپی و نیز واندوسکوپی است که به تشخیص و ارزیابی دقیق بیماران از نظر اختلالات صدا و عوارض پس از جراحی شکاف کام و انجام تحقیقات در حوزه‌های مرتبط با گفتار و زبان می‌پردازد.
وی اضافه کرد: در ضمن در این کلینیک بیماران مبتلا به اوتیسم نیز تحت برنامه‌های تخصصی گفتاردرمانی قرار می‌گیرند.
کلینیک شنوایی‌شناسی
رئیس دانشکده علوم توانبخشی در تشریح فعالیت کلینیک شنوایی‌شناسی به خبرنگار ما گفت: ارزیابی شنوایی بزرگسالان، ارزیابی شنوایی اطفال، توانبخشی شنوایی و سرگیجه، مشاوره و فیتینگ سمعک، ارزیابی گوش واقعی (REAL EAR MEASURENT)، ارزیابی وزوز، ارزیابی سیستم شنوایی مرکزی(CAPD) و ساخت انواع قالب ضدآب و ضدصوت در این مرکز انجام می‌شود.
کلینیک شکاف لب و کام
درخشنده گفت: کلینیک شکاف لب و کام، نخستین مرکز تخصصی‌درمانی شکاف لب و کام در ایران شناخته می‌شود و با هدف ارائه درمان تیمی و بهبود وضعیت سلامت بیماران مبتلا به شکاف لب و کام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در دانشکده توانبخشی اصفهان شروع کرده و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ بیمار از سراسر ایران را تحت پوشش قرار داده است.
وی از جلسات هفتگی ویزیت بیماران به صورت تیمی و با حضور متخصصان مجرب در رشته‌های جراحی اطفال، جراحی پلاستیک، جراحی فک و صورت، گوش و حلق و بینی، آسیب‌شناسی گفتار و زبان، دندان‌پزشکی، ارتودنسی، ژنتیک و رادیولوژی خبر داد و افزود: بخش گفتاردرمانی این کلینیک به صورت فعال در حیطه گفتار شکاف کام به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد.
کلینیک ارتوپدی فنی
درخشنده از فعالیت بخش‌های ارتوز (وسایل کمکی) و پروتز (اندام مصنوعی) در دانشکده خبر داد و افزود: کارگاهی زیر نظر مسئول کلینیک و متخصصان کارآزموده و با همکاری دانشجویان این رشته برای ساخت انواع اندام مصنوعی مورد نیاز فعال است.
وی گفت: اندام‌های مصنوعی مورد نیاز بیماران مطابق با استانداردهای روز و با نرخ دولتی عرضه می‌شود.
کلینیک کاردرمانی
رئیس دانشکده علوم توانبخشی بیان داشت: در کلینیک کاردرمانی دانشکده خدمات ارزیابی، مداخله، مشاوره و آموزش برای کودکان دچار اختلالات رشدی همچون تأخیر رشدی، عصب‌شناختی مانند فلج مغزی و فلج ارب، اختلالات روان‌پزشکی نظیر اختلال یادگیری، اوتیسم، بیش‌فعالی، اختلالات عقب‌ماندگی ذهنی و نیز کودکان بهنجار دارای نیازهای ویژه تحصیلی، آموزشی، اجتماعی، رفتاری و حسی‌حرکتی با نظارت استادان مجرب دانشگاه ارائه می‌شود. این مرکز به منظور ارائه رویکردهای درمانی عصبی‌رشدی، یکپارچگی حسی، حسی‌حرکتی، آموزش بازی و بازی‌درمانی، بیومکانیک، درمان‌های مبتنی بر کار و سایر رویکردهای رایج در کاردرمانی کودکان به امکانات لازم تجهیز شده است. افزون بر این در فضای فیزیکی کلینیک اتاق‌های ارزیابی، تمرین‌درمانی، یکپارچگی حسی، مشاوره و اتاق تاریک وجود دارد.