به گزارش پایگاه خبری ربیع، کارشناس مسئول بیماری های ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان، از ابتلای ۷۶۲ نفر به ایدز در اصفهان خبر داد که ۱۷ درصد زن و ۸۳ درصد مرد هستند.

مرجان مشکات در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: امسال “برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش HIV می‌دهم” به عنوان شعار روز جهانی ایدز انتخاب شده است.

وی با تاکید بر هدفی که برای پایان HIV تعیین شده است، افزود: این اهداف را ۹۰، ۹۰، ۹۰ می گویند که تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده و به معنای شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان، تحت درمان قرار گرفتن ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و بهبودی ۹۰ درصد از افراد تحت درمان تا سال ۲۰۲۰ است.

مشکات در اشاره به کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز، گفت: در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار نفر در جهان به ایدز مبتلا می‌شوند. چنانچه، طبق آمار جهانی سال ۲۰۱۷، ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زنده مبتلا به اچ آی وی هستند و موارد جدید نیز یک میلیون ۸۰۰ نفر بر آورد شده، در صورتی که با اهداف ۹۰، ۹۰، ۹۰ قرار است موارد جدید به ۵۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

وی گفت: مرگ و میر ناشی از ایدز در جهان به ۹۴۰ هزار نفر رسیده و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۱۷ روزانه پنج هزار نفر به اچ ای وی مبتلا شوند که ۶۶ درصد در آفریقا هستند. ضمن آنکه ۳۳ درصد از گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است و حاکی از تهدیدی برای جوانان است.

مشکات، اجرای برنامه‌های مختلف پیشگیری از ایدز در استان اصفهان را، مؤثر در سیر نزولی نمودارهای ابتلا به این بیماری دانست و گفت: موارد جدید، ۱۸ درصد کاهش و مرگ و میر نیز ۳۴ درصد کمتر شده است. همینطور، کیفیت درمان و شرایط درمانی بهتر شده است.

وی یادآور شد: آمار ۳۸ هزار ۴۷۴ نفر مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده که ۲۴ هزار ۸۶۰ نفر زنده هستند و ۷۵ درصد آنها در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند که لزوم برنامه‌های آموزشی برای جوانان و میانسالان را مطرح می‌کند.

کارشناس مسئول بیماری های ایدز مرکز بهداشت استان در مورد آمار زنان و مردان مبتلا اظهار کرد: در گذشته ۱۶ درصد مبتلایان زنان و ۸۴ درصد مردان بودند ولی اینک تعداد زنان به وضوح رو به افزایش است.

وی، عمده‌ترین علت ابتلا به ایدز در کشور را متعلق به استفاده از سرنگ مشترک در معتادان و دوم، ارتباطات جنسی نامتعارف اعلام کرد و افزود: روش‌های ابتلا به ایدز تغییر یافته و طبق آخرین آمار حاصل، ۴۰ درصد از طریق رابطه جنسی و ۳۷ درصد از طریق مواد مخدر مبتلا شدهاند.

مشکات با اشاره به موارد جدید ابتلا به ایدز و لزوم بیماریابی در ایران، گفت: در شش ماهه سال ۹۷ موارد جدید شناسایی در ایران، ۳۱ درصد زنان و ۶۹ درصد مردان بوده‌اند. همچنین، بیماران ثبت شده در اصفهان ۷۶۲ نفر که ۱۷ درصد زن و ۸۳ درصد مرد هستند.

وی گفت: ۱.۹ درصد از مبتلایان ایدز در اصفهان از روش مادر و نوزادی و هفت درصد نیز از طریق خالکوبی به این بیماری مبتلا شده‌اند.