به گزارش پایگاه خبری ربیع، بزرگ ترین کارخانه تولید داروهای ضد سرطان در خاورمیانه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان سازمان غذا و دارو همچنین، بخش بیوتکنولوژی گروه دارویی در استان البرز، شهرک صنعتی بهارستان کرج مورد بهره برداری قرار گرفت.

 ۹ خط جدید تولید دارو با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو در این مجموعه راه‌اندازی می شود.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از شرکت های دارویی کشور و تولیدکنندگان مواد اولیه دارو، در ماه‌های اخیر، در راستای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید داخلی و اشتغال را سرلوحه برنامه توسعه خود قرار داده اند و در ماه‌های اخیر، به رغم همه مشکلات، تولیدکنندگان دارو و مواد اولیه دارویی، تقریبا هر هفته از اقلام و تولیدات جدید خود رونمایی کرده اند.

وی افزود: تولید ۶۷ درصد ماده اولیه داروهای تولید داخل و ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور، یک رکورد بین المللی است که دقیقا در شرایط دشوار حاصل شده و با شتاب بیشتری قابل تداوم است.

جهانپور اظهار کرد: این شرکت دارویی در حال حاضر برای ۲۷۰۰ نفر، اشتغال ایجاد نموده و بیش از ۴۰ هزار متر مربع به فضای تولید اختصاص داده است و در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها و تهدیدهای بین المللی، داروهای بیماری‌های خاص و صعب العلاج مانند سرطان، ام‌اس و…، در معرض تهدید است، توانسته با انتقال فناوری ساخت، طیف گسترده‌ای از داروهای مورد نیاز مبتلایان به سرطان و ام‌اس و تولید داخلی آنها، زمینه دسترسی بیماران به داروهای با کیفیت به قیمت مناسب را فراهم کند.

وی بیان داشت: خط تولید کامل قرص ضد سرطان با استاندارد OEL  ۴-۵ از API تا بسته‌بندی با ظرفیت ۴۰۰ میلیون عدد قرص، خط تولید کامل کپسول های ضد سرطان با استاندارد OEL ۴-۵ از پلت تا بسته‌بندی به ظرفیت ۳۰۰ میلیون عدد، خط کامل تولید ویال استریل از API تا بسته‌بندی به ظرفیت ۱۵ میلیون ویال و خط کامل تولید ویال لیوفیلیزه از API تا بسته‌بندی به ظرفیت پنج میلیون ویال از امر‌وز راه اندازی می شود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به این‌که تحریم‌ها، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را با چالش‌هایی مواجه کرده، بر لزوم رفع مشکلات صنعت دارویی کشور تاکید کرد و  از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در  تدوین بودجه، به مشکلات صنعت دارو توجه کنند. وی، عرق ملی و مذهبی فعلان این حوزه را، دلیل ادامه کار در صنعت دارو دانست و گفت: در حال‌ حاضر ۱۲ ماه است که صنایع دارویی، پولی از دولت دریافت نکرده‌اند و این یک مشکل جدی محسوب می‌شود. در حالی که اگر هزینه آب و برق را ندهند، با قطع آب و برق مواجه می‌شوند، اما آیا پزشک و داروخانه با وجود دریافت نکردن مطالبات، خدماتشان را قطع کرده‌اند؟

وی گفت: تکانه‌های قیمت ارز باعث افزایش چندبرابری برخی مواد در صنایع دارویی شده، از طرفی، نرخ تورم در ماه گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته، اما این میزان در حوزه بهداشت و درمان ۱.۷ درصد بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از آن دسته از فعالان عرصه دارو که فقط به داروهای بایو تکنولوژی، گران و پر سود ممی اندیشند،گفت: ما هیچ راهی برای تغییر وضعیتمان نداریم مگر این که خودمان بخواهیم روی پای خود بایستیم و دست کسانی را که تلاش می‌کنند، بگیریم.

وی تصریح کرد: مجموعه اکتوور در صنعت دارو به دنبال خامه‌گیری نیست، سرمایه اش را به تولید دارو و ایجادشغل اختصاص داده است. لذا از رئیس سازمان غذا و دارو تقاضا دارم که حتماً این موضوع را در ارائه مجوزها مورد توجه قرار دهند و شرکت‌هایی را که به دنبال خامه‌گیری نیستند و فقط به سود فکر نمی‌کنند و در اقلامشان تنوع دیده می‌شود، به صورت پررنگ‌تر مورد حمایت قرار دهند.

وزیر بهداشت با ابراز مخالفت خود برای ورود دارویی که در داخل تولید می شود، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم به اسم حمایت از تولید داخل با جان مردم بازی شود  باید هزینه تمام شده را به درستی بسنجیم تا مانع از تقلب در ماده اولیه و یا در محصول نهایی شویم.

وی کمک دولت در پرداخت هزینه ها را ضروری دانست و افزود: مردم در وهله اول بهترین دارو، بهترین خدمت و بهترین پزشک را می‌خواهند و در مرحله دوم قیمتش را می‌بینند.

وزیر بهداشت همچنین از همکاری نکردن بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به تولید کنندگان دارو ابراز ناخشنودی کرد و گفت: بانک‌ها باید به صنعت دارو تسهیلات دهند تا این صنعت شکوفا شود. ما از نظر نیروی انسانی افراد متخصص و دانشمند کم نداریم، از سوی دیگر سابقه حضور ما در حوزه دارو بیش از سایر کشورهای منطقه است، اما گره کار و مشکل صنعت دارویی کشور ما اقتصاد است. وی غفلت از فرصت های خوب در صنعت  را عنوان کرد و گفت:  به دنبال حاشیه‌هایی که چندان مؤثر نیستند رفته‌ایم.

وزیر بهداشت با تأکید بر گسترش رقابت در حوزه دارو، گفت‌: لازم است رقابت در حوزه دارو گسترده شود، اما به شرط این که رقابت‌ها در سطح بازار باشد. مشکل ما این است که به جای رقابت در بازار، دست و پای یکدیگر را می‌گیریم که به ایجاد رانت منجر می‌شود.