به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند. هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند،  آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: اعتقاد جدی‌مان این است که هنرهای تجسمی را در استان‌ها گسترش دهیم و تمرکز را از تهران برداریم.

وی ادامه داد: به همین منظور، امسال تفاهم‌نامه‌ای با انجمن‌های هنری امضا کردیم تا هر انجمنی دو رویداد را در سال برگزار کند؛ یکی در تهران و دیگری قطعاً در خارج از تهران. یعنی داریم به نوعی پایتختی و مرکزیت هر رشته هنری را در بین شهرهای ایران توزیع می‌کنیم.

مظفری با اشاره به وجود ۱۰ رشته در هنرهای تجسمی افزود: به همین منظور، ۱۰ شهر برای محورشدن در ۱۰ رشته هنری انتخاب می‌شوند. به عنوان نمونه؛ نقاشی به رشت خواهد رفت، سفال و سرامیک به زاهدان و کلپورگان و تصویرگری احتمالاً به کیش. بنابراین هنرهای تجسمی به همین شکل توزیع خواهد شد و از رسانه‌ها می‌خواهیم این موضوع را دنبال کنند، چون به شدت به آن نیاز داریم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام درباره بخش غیردولتی کار که بیشتر معطوف به نگارخانه‌ها و گالری‌های خصوصی است، اظهار داشت: اخیرا آبادان، اهواز و خرمشهر بودم با این رویکرد که به جای اینکه برگزاری نمایشگاه توسط اداره‌های ارشاد برای هنرمندان، گالری‌ها را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: توافقاتی با گالری‌دارها داشتیم تا بتوانیم تعدادی از کیوریتورها و گالری‌‌دارها را به استان‌های دیگر اعزام کنیم تا از هنرمندان استانی مجموعه آثار انتخاب کنند و در تهران به نمایش و فروش بگذارند تا به این شکل گردش اطلاعات و هنر را در کشور بتوانیم ایجاد کنیم.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: اعتقادمان این است که تاکنون این اتفاق کمرنگ بوده است و شرایط استان‌ها نسبت به تهران قابل قبول نیست. یکی از سیاست‌های جدی ما این است که با «ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر»، «ارسال آثار برتر هنرمندان کشور به استان‌ها» و «آوردن هنرمندان و هنرشان به تهران»، این تعادل را برقرار کنیم.

انتهای پیام/