به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  العالم دومین دور گفتگوهای سیاسی مشورتی معاونین وزرای خارجه ایران و اسپانیا با سفر «سید عباس عراقچی‌» معاون سیاسی وزارت امور خارجه به مادرید امروز (جمعه) در حال برگزاری است.
در این دور از مذاکرات، ملاقات و تبادل نظر با مقامات سیاسی، پارلمانی و اقتصادی اسپانیا برنامه ریزی شده است.
در ابتدای سفر و طی نشست خبری با مدیران رسانه های مهم اسپانیایی، معاون وزیر خارجه کشورمان به روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از توافق برجام، روابط تهران و مادرید وارد مرحله جدیدی شده و بیش از سه هزار شرکت اسپانیایی برای همکاری های دراز مدت با ایران وارد عمل شدند.
وی تاکید کرد که بازگشت تحریم های آمریکا کاملا یک امر غیر قانونی و برخلاف قطعنامه شورای امنیت و تصمیم اخیر دادگاه بین المللی لاهه می‌ باشد و جامعه بین المللی به جز یکی‌ دو کشور، این اقدام را محکوم کرده ا‌ند، ولی‌ متاسفانه آمریکا از قدرت اقتصادی و دلار برای تحمیل خواسته های خود استفاده می‌ کند و به نظر می‌ رسد شرکت های اروپایی از دستورات آمریکا بیشتر از دولت های محلی خود پیروی کرده ا‌ند.
عراقچی‌ ادامه داد: برجام تنها دستاورد سیاست خارجی‌ اروپای متعهد و حاصل سالها مذاکره میان ایران و قدرت های بین المللی می‌ باشد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: چهار روز قبل برای سیزدهمین بار پایبندی ایران به برجام توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای مورد تایید قرار گرفت ولی‌ خروج بدون دلیل و منطق آمریکا از برجام باعث خواهد شد که در آینده هیچ کشوری به مذاکره و دیپلماسی و ساز و کارهای شورای امنیت اعتماد نکند .
وی تصریح کرد: تحریم های آمریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا می‌ باشد .
عراقچی تاکید نمود که برجام یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است که فروپاشی آن، بحران دیگری بر بحران های منطقه خاورمیانه خواهد افزود و وضعیت امروز منطقه، امنیت اروپا و نظام بین المللی را به چالش خواهد کشید .
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: ما همچنان امیدواریم که اروپا بتواند وضعیت موجود را مدیریت کند و می‌ دانیم که اتحادیه و سه کشور اروپایی به شدت در تلاش هستند و تحت فشار آمریکا قرار دارند.
عراقچی‌ به تهدید مجدد روز گذشته آمریکا برای میزبانی ساز و کار اس پی‌ وی اشاره کرد و گفت: ما منتظر هستیم تا ببینیم که اروپا چگونه از حاکمیت خود در قبال فشارهای واشنگتن دفاع خواهد کرد.