به گزارش پایگاه خبری ربیع،  معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه که با محوریت نظام های جدید اقتصادی و بخش های راهبردی برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی توانسته است از فضای انزوا عبور کند.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز، علی پیروزمنش، اظهار کرد: بی تردید اغراق نخواهد بود اگر بگوییم هیچ همسایگانی در جهان به اندازه ایران و ترکیه وجود ندارد که اشتراکات فراوانی داشته باشند و کمتر مردمانی را می‌توان سراغ گرفت که به اندازه‌ ایرانیان و ترکان در زمینه های گوناگون فرهنگی، تمدنی، زبانی و دینی چنان مشترک باشند که گویا هیچگاه مرزهای جغرافیایی در بین این دو کشور کشیده نشده است.

وی افزود: ایران و ترکیه به لحاظ مختصات مردم شناسی، فرهنگی، جامعه‌شناسی، تاریخ، میراث فرهنگی، علم آشپزی، آداب و رسوم دینی و اجتماعی و نهایتا زبانی چنان در هم تنیده‌اند که گاهی تعجب باستان شناسان و جامعه‌شناسان را برمی‌انگیزد. هر دو کشور دارای دین واحد و پیامبر واحدی هستند و کمتر کتابی در کتابخانه‌های ترکیه می توان یافت که در آن زبان غنی فارسی به عنوان زبان رسمی سلجوقی و عثمانی معرفی و اعلام نشده باشد.

وی تصریح کرد: در یک کلام می‌توان گفت ایران و ترکیه دارای پیشینه و نقاط مشترک ۵ هزار ساله هستند و با این مقدمه می خواهم عرض کنم علیرغم وجود چنین اشتراکات تاریخی‌، زبانی دینی، فرهنگی و … اکثر مردمان دو کشور از وجود چنین سرمایه ای بی خبرند.

وی افزود:‌ با توجه به فعالیت دیپلماسی عمومی ایران در ابعاد رسانه،‌ فرهنگی،‌ مبادله و نظامی و وجود نهادهای دیپلماسی عمومی فعال مانند مرکز دیپلماسی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه،‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و امور بین الملل حوزه علمیه و تغییر رویکرد رسانه‌ای و فرهنگی دولت حزب و عدالت و توسعه جمهوری ترکیه و افزایش مبادلات فرهنگی و رفت و آمدهای تجاری و سیاحتی و سیاسی خوشبختانه چهره واقعی تری از ایران ارائه شده است که هنوز ناقص است و تلاش بیشتری را می طلبد.

پیروزمنش خاطرنشان کرد: معتقدیم در شرایط حساس فعلی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چند پروژه مهم مانند تحریم ها، آشوب های اجتماعی  و انزوای جهانی را در پیش گرفته اند و در راستای سیاه نمایی چهره ایران اسلامی و نشان دادن سیمایی کاملا متضاد با آرمان‌های انقلاب اسلامی اقداماتی انجام داده‌اند اما با فعال‌سازی عرصه فرهنگ و هنر از طریق دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مناسبات اجتماعی جمهوری اسلامی ایران توانسته است از فضای انزوا عبور کند.

وی افزود:‌ ظرفیت‌های موجود در حوزه های مختلف ایران به خصوص استانهای واقع در شمالغرب از نظر جغرافیایی با موقعیت ویژه را می‌توان با مدیریت ارتباطی بین حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و دیپلماسی فعال‌تر استفاده کنیم.

وی با اشاره آماری به برخی از این ظرفیت ها گفت: ١٢٠ انجمن تخصصی فرهنگی و هنری، ١۵٠ موسسه فرهنگی غیردولتی، ۶٠٠ نشریه، ٨٠٠ کانون تبلیغاتی، اجرای ٧٠ جشنواره، ٢٠٠٠ اجرای نمایش، ۵٠٠ اجرای موسیقی، ۴٠٠ آموزشگاه اخصصی، ٨٠ فیلم تولید شده و ١۵٠٠ کتاب منتشر شده از جمله‌ی این ظرفیت‌ها هستند.

پیروزمنش تصریح کرد: با توجه به وجود هنرمندان خلاق و صاحب فکر و اندیشه و فارغ التحصیلان دانشگاهی و اساتید چیره‌دست و ماهر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری، در این عرصه می بایست در مسیری حرکت کنیم که این ظرفیت اجتماعی و اقتصادی و خلاقانه را به فضای بین المللی و منطقه‌ای نزدیک تر کنیم اما فرصت ها و چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این خصوص اهداف و استراتژی‌هایی باید تعریف شوند تا سطوح ارتباطی و نقاط تقاطع میان همسایگان و کشورهایی با مرزهای مشترک مشخص شوند و چون در این سیاست ها بخش خصوصی نقش اصلی را داشته و دولت تنها تسهیل کننده است از این رو خطوط ارتباطی مسیر فرهنگ و هنر و بازارهای بین المللی خصوصا با کشور ترکیه باید مشخص شود.

وی چند هدف کلی را در این راستا را عنوان کرد و گفت: توسعه اقتصاد خلاق شامل ایجاد بازارهای فرهنگی فی‌مابین، صیانت از حقوق مادی و معنوی و پدیدآورندگان آثار هنری و امکان تعاملات فی‌مابین بین شرکت‌های کارآفرین در حوزه صنایع خلاق و همچنین توسعه تعاملات رسانه ای شامل افزایش رفت و آمدهای خبرنگاران و همچنین برگزاری تورهای آموزشی، برقراری موافقت‌نامه با خانه‌های مطبوعات و یا اتحادیه‌های رسانه، ایجاد پایگاهها و کانالهای ارتباطی رسانه‌ای از جمله‌ی موارد است.

وی افزود: توسعه روابط و همکاری های فرهنگی و هنری شامل ایجاد همکاری با کتابخانه‌ها، عقد موافقت‌نامه و یادداشت‌های همکاری، برگزاری هفته‌های فرهنگی و هنری، برگزاری محافل ادبی، حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاهها،‌ تولید مشترک محصولات فرهنگی و هنری، نهضت ترجمه، برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک و تعریف جایزه بین المللی مشترک، جزو راهبردها برای این اهداف مشترک است.

پیروزمنش در پایان تاکید کرد: ایمان دارم با برنامه ریزی درست و برقراری ارتباط منطقی بین دو طرف و اتخاذ رویکرد مناسب شاهد تعاملات با ارزش افزوده‌ی بالا بین اصحاب فرهنگ و هنر شهرهای تبریز، زنجان، ارومیه و اردبیل با شهرهای مختلف ترکیه خواهیم بود.

لازم به ذکر است برای حضور و شرکت در این نشست از روسا و مدیران خانه های مطبوعات و رسانه های استان های شمالغرب کشور نیز دعوت بعمل آمده بود. ریاست این نشست را نیز که در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد علی نواداد، مدیرکل اسبق صداوسیمای استان آذربایجان شرقی و معاون فعلی سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل برعهده داشت.