به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر حافظ قرآن توسط اداراه اوقاف کشور از سال ۹۱ تاکنون تربیت شده اند که حداقل ۳ جزء قرآن را حفظ کرده اند.

حجه الاسلام رضا صادقی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در نشست خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که تاکید بر گسترش فعالیت های قرآنی داشته اند، گفت: سهم استان اصفهان در مسابقات قرآن طی چهارساله اول، ۸۰ هزار نفر تعیین شد ولی با استقبال بیش از ۸۶ هزار نفر مواجه شدیم.در سال ۹۶، سهمیه استان ۶۶ هزار نفر اعلام شد، در حالی که سهمیه استان تهران ۵۸ هزار نفر بود که حاکی از پیشرو بودن استان اصفهان در مباحث قرآنی است.

وی افزود: در بین شهرستان های استان، آران و بیدگل بیشترین حافظان قرآن را تربیت کرده است. حجه الاسلام صادقی بیان داشت: در سال ۹۶، ۲۴۰ هزار نفر در کل کشور در آزمون طرح ملی حفظ قرآن کریم شرکت کردند و رتبه اول کشوری با حضور ۲۹ هزار نفر را استان اصفهان کسب کرد. در سال ۹۷، ۳۳ هزار نفر در ۱۵ رشته در مرحله شهرستانی شرکت نمودند که ۵۷۰ نفر به مرحله استانی راه یافتند و ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

صادقی نیز به رتبه اول استان اصفهان در برنامه آرامش بهاری در ۵ سال اخیر اشاره کرد.

استان اصفهان میزبان مسابقات قرآن در سال ۹۸

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از کتاب و عترت بعنوان دو امانت الهی نام برد که توفیق فعالیت آن در مجموعه اوقاف فراهم شده و  از میزبانی استان اصفهان برای مسابقات کشوری قرآن در سال ۹۸ خبر داد و افزود: این مسابقات در ۱۵ رشته برگزار می شوند.

۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه در استان اصفهان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان آنکه بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه در استان وجود دارند، اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار و ۳۱۶ مسجد و حسینیه بخشی از این موقوفات هستند که نحوه پراکندگی آن با بیشترین مساجد در شهر هرند و نیک آباد و کمترین مسجد در شاهین شهر می باشد.

وی از ۶۰ درصد اراضی خشک در اختیار اوقاف صحبت کرد و یادآور شد: نزدیک به ۲۰ درصد از موقوفات در سطح استان اصفهان، مسکونی هستند که اجاره ای به اداره اوقاف پرداخت می کنند و در صورت فروش، ۱۵ درصد متعلق به موقوفات و ۸۵ متعلق به مستاجر است. همچنین، ۲۰ درصد موقوفات، تجاری، اداری و خدماتی هستند.

وی گفت: ۶۱۰ مدرسه و مرکز آموزشی در استان اصفهان موقوفه هستند و توانایی پرداخت مال الاجاره ندارند. مدیرکل اوقاف با اذعان به اینکه تقریبا همه سازمان ها، نهادها و حتی دفاتر نمایندگان مجلس، مستاجر اوقاف و موقوفه هستند که مستلزم پرداخت مال الاجاره می باشند.

وی خاطرنشان کرد: این ۱۵ هزار موقوفه، ۴۵ هزار رقبه دارد و حدود ۳۳ هزار رقبه در سامانه بانک اطلاعاتی ما به ثبت رسیده است. ضمن آنکه ۱۲ هزار موقوفه، غیرمتصرفی است.

مدیرکل اوقاف با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار مترمربع از اراضی حصه که در تصرف اوقاف بود، در رینگ چهارم ترافیکی اصفهان قرار گرفته، از واگذاری ملک تجاری دیگری به اوقاف خبر داد.

ثبت ۷۵۰ نیت در سامانه جامع اوقاف

حجه الاسلام صادقی از ثبت ۷۵۰ نیت در سامانه جامع اوقاف خبر داد و گفت: اوقاف وظیفه دارد به نیات واقفان عمل نماید.

وی با اشاره به ۷۱۸ امامزاده در سراسر استان اصفهان، استقرار بیشترین امامزادگان را در کاشان و آران و بیدگل اعلام کرد وگفت: در کشور رتبه اول در مباحث عمرانی امامزادگان را داریم. وی در اشاره به فعالیت قرآنی در امامزاده ها، از پخش قرآن در ماه رمضان از ۴ امامزاده در ۶ شبکه استانی و ملی خبر داد.

مدیرکل اوقاف از فعالیت ۸۸ انجمن یاوران وقف صحبت کرد و به خبرنگاران پیشنهاد فعالیت در این عرصه با عنوان یاوران وقف رسانه را داد.

وی از استقرار ۱۲ موکب توسط اداره اوقاف در کشور عراق در طول سفر اربعین با اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خبر داد.

حجه الاسلام صادقی، شروع ایام هفته وقف را از ۱۵ لغایت ۲۴ آبان با عناوین مختلف وقف، ترویج فرهنگ شهادت و عترت، وقف و انتظار مهدویت، وقف، توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان، وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت، تحکیم خانواه و سبک زندگی اسلامی اعلام کرد.