به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر سال با رسیدن به ماه‌های سرد سال وسایل گرمایشی تبدیل به تهدیدی جدی برای جان شهروندان می‌شوند، البته این وسایل به خودی خود خطرناک نیستند، بلکه استفاده نادرست از وسایل گرمایشی عواقب وحشتناکی به دنبال دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد مرگ‌های خاموش رو به افزایش بوده است و عمده‌ترین دلیل آن هم رعایت نکردن ساده‌ترین اصول ایمنی از سوی خود مردم بوده است.
مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونواکسید ایجاد می‌شود.
این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود. خارج نشدن صحیح گاز مونواکسید کربن از فضاهای بسته به راحتی سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.
علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی است، علائمی مانند سردرد، سرگیجه و سوزش چشم. مونواکسید کربن، یک گاز سمی است که طعم و بو ندارد.
به گفته کارشناسان، عمده قربانیان گازگرفتگی در کشور ما، بر اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن منتشر شده از بخاری‌های گازی منازل خود کشته شده‌اند.
چند دلیل برای نشت گاز از بخاری وجود دارد: اولین دلیل برای نشت گاز، خود بخاری و سیستم داخلی بخاری است. دقت کنید که شعله بخاری در هنگام سوختن آبی بسوزد. این سوخت گاز به رنگ آبی نشان‌دهنده صحیح و کامل سوختن گاز است.
مشکل بعدی مربوط به شلنگ‌های لاستیکی است که گاز مورد نیاز بخاری را از لوله به بخاری منتقل می‌کند. این شلنگ‌ها دارای انواع مخصوصی برای انتقال گاز است و نباید از سایر انواع شلنگ‌ها استفاده کرد.در زمان وصل کردن شلنگ مذکور به لوله انتقال گاز بایستی از «بست‌های» مخصوص برای اطمینان از محکم شدن شلنگ به لوله استفاده کرد.
فراموش نکنید که بهترین راه برای اطمینان از عدم نشتی شلنگ‌ها استفاده از محلول کف و آب است. با استفاده از این محلول می‌توانید نقاطی را که دارای نشتی هستند را تشخیص دهید. به هیچ وجه از شعله برای تشخیص نقاط نشتی‌دار استفاده نکنید.
بخش بعدی که مهم و حائز اهمیت است لوله‌های منتقل کننده باقی مانده گازهای مصرفی به بیرون است از صحیح نصب شدن این لوله‌ها اطمینان حاصل کنید.
نکته مهم دیگر اطمینان از نصب صحیح دودکش‌ها در بالای لوله‌ها است. دودکش‌های H شکل بهترین نوع دودکش‌ها هستند؛ اما بایستی از نصب صحیح و عدم وجود اجسام خارجی در مسیر خروج گازها مطمئن شوید.