به گزارش پایگاه خبری ربیع، حمیدرضا ربیعی امروز با حضور در پنل اثربخشی پژوهش در حوزه علم، اقتصاد و جامعه که از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ابتدا به چند روند مطرح در آینده علم پرداخت و خاطر نشان کرد: میزان یافته‌های علمی در ۵۰ سال آینده بیش از ۴۰۰ سال گذشته خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین قرن آینده قرن علم بیولوژی خواهد بود که این موضوع به علت تعدد محققان این علم و فراوانی نتایج آن است. این در حالی است که دیتا و تغییرات دیتا در آینده علم مسائل غیرممکن را ممکن می‌کند. از جمله آنکه مسائل سیستماتیک برای طراحی آنچه در گذشته ممکن نبوده، راهگشا خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقاتی فناوری و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف در همین زمینه به ویکی‌ساینس، مساله همکاری و تبادل اطلاعات اشاره کرد و گفت: باید دید جایگاه ما در این زمینه‌ها کجاست و پژوهش چگونه بر آن اثر می‌گذارد.

ربیعی دو راهبرد پیش‌روی ما در آینده علم را نگاه به آینده و شروع با توجه به نقشه آن یا فرض کردن پژوهشگاه برحل مشکلات جامعه دانست و توضیح داد: بر این اساس باید رهبری در صحنه علمی یا راهبرد از پایین به بالا و استفاده از علم در حل مشکلات جامعه انتخاب شود.

***کشف؛ عنصر مهم در علم گذشته و آینده

دکتر موسوی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این پنل با بیان این‌که آینده و گذشته هر دو ناظر بر عنصر کشف است، خاطر نشان کرد: کاربردهای علم از فعل کشف بیرون می‌آید و اگر بخواهیم در کاربردها متمرکز شویم، ضرر کرده‌ایم.

وی افزود: در آینده موجودات و پدیده‌های ناشناخته جهان را اداره خواهند کرد و علم نیز کشف ناشناخته‌هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران قدرت آنالیز اطلاعات توسط ذهن خودآگاه را یک بایت برثانیه و ناخودآگاه یک میلیون بایت بر ثانیه اعلام کرد و گفت: انسان‌های بزرگ کسانی هستند که با عقل خود محسوسات را می‌فهمند و باید توجه داشت که علم نیز در راه تربیت انسان‌های بزرگ گام برمی‌دارد و خارج از انسان شکل نمی‌گیرد.

انتهای پیام