به گزارش پایگاه خبری ربیع،  دکتر مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  با بیان آنکه وجود انتظارات منفی، از عمده مشکلات اقتصادی کشور است، افزود: بخش مهمی از این انتظارات منفی هم ناشی از جهل و نادانی است که در اقتصاد ما اتفاق افتاده است.

وی گفت: از صبح که سوار تاکسی می‌شویم خبرهای بد به گوشمان می رسد  و غالبا حکایت از افزایش قیمت‌ها در روزهای آتی است. در ۵ ماه اول سال ۹۷ ما بیشتر از همین مدت در سال ۹۶ نفت فروخته‌ایم و ارزی که وارد خزانه شده حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال ۹۶ بوده است. در حالی که انتقادات بیشتر دلالت بر کاهش درآمدهای ارزی است.

وی با ابراز تاسف از جو روانی پدید آمده که می‌گویند اگر امروز کالایی را بخرید بهتر از فرداست، افزود:  این نگرش به شدت بر بازار تاثیر منفی گذاشته است. همچنین، مشکلی که الان در اقتصاد ما وجود دارد این است که حرف همدیگر را نمی‌پذیریم. گاهی حتی بدون اینکه حرف هم را بفهمیم آن را نفی می‌کنیم.

وی گفت: امروزه علم اقتصاد وجود دارد که طبق آن مصرف‌کننده انتظار دارد بهترین کالا را با کمترین قیمت از بازار بخرد. یعنی بر اساس عقلانیت و تابع مطلوبیت و تقاضا که اساس علم اقتصاد خرد است. او تصریح کرد: جهالت اقتصادی بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد ماست و کسانی که برخوردهای پوپولیستی می‌کنند بیشترین ضربه را به اقتصاد می‌زنند.