به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی روزهای گذشته ناپدیدشدن و قتل «خاشقجی» ابعاد جهانی یافت و ترامپ را در مقابل متحد مالی خویش قرار داد؛ اما مشخص است ترامپ جانبدار دلار و ثروت عربستان خواهد بود. عربستان پس از ۱۸ روز و در پی فشار افکار عمومی جهان، ناگزیر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را گردن گرفت.
تلویزیون دولتی عربستان بامداد روز شنبه با تأیید قتل جمال خاشقجی ادعا کرد وی بر اثر درگیری در داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است؛ این در حالی است که همه شواهدی که تاکنون توسط مقامات ترکیه‌ای ارائه شده،
حاکی از قتل وحشتناک و سازماندهی‌شده وی به دست عوامل مرتبط با عربستان است. ساعاتی قبل از اعلام این خبر، دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد تحقیقات اولیه، مرگ جمال خاشقجی در پی مشاجره لفظی را تأیید می‌کند.
البته ریاض در بیانیه خود توضیح نداده است چرا برای بیش از دو هفته، کشته‌شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در کنسولگری خود در استانبول با وجود شواهد فراوان انکار می‌کرد یا چرا در همان ساعات اولیه انتشار خبر گم‌شدن خاشقجی ادعا کرد دوربین‌های کنسولگری هیچ تصویری را در این زمینه ضبط نکرده‌اند؛ همچنین در این بیانیه هیچ توضیحی درباره سرنوشت جسد خاشقجی ارائه نشده است.
براساس گزارش منابع سعودی، تاکنون ۱۸ نفر از اتباع سعودی درزمینه پرونده جمال خاشقجی بازداشت شده‌اند که در میان آن‌ها سه مقام ارشد سرویس امنیتی عربستان نیز وجود دارند.
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، که به عقیده بسیاری از تحلیلگران قتل خاشقجی با هماهنگی و دستور وی به وقوع پیوسته است، اکنون در مقام رئیس کمیسیون تحقیق قتل خاشقجی، انگشت اتهام را به سوی سازمان اطلاعات این کشور نشانه رفته و در فراری رو به جلو ادعا کرده است می‌خواهد در سازمان اطلاعات عربستان سعودی تغییراتی ایجاد کند.
با وجود اعتراف عربستان به کشته‌شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر برای طفره‌رفتن از تحریم ریاض اعلام کرد آمریکا به عربستان به عنوان یک متحد برای مقابله با ایران نیاز دارد.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد بحث تحریم‌ها شامل توقف فروش تسلیحات به عربستان نشود. ترامپ همچنین گفت به تفسیر سعودی از این ماجرا اعتماد دارد و گمان نمی‌کند رهبران سعودی در این‌باره به او دروغ گفته باشند.
وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با غیرقابل‌ قبول‌ خواندن مرگ خاشقجی اعلام کرد ترجیح می‌دهد برای اعمال مجازات علیه عربستان به سراغ تحریم‌ها نرود.
ریاض در حالی روز گذشته به «مرگ» جمال خاشقجی داخل کنسولگری سعودی اعتراف کرد که حتی از لفظ کشته شدن نام استفاده نکرده
و عبارت «وفات یا مرگ» را مطرح کرده است. البته عربستان نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که اگر خاشقجی در یک درگیری معمولی کشته شده، جسدش کجاست و اگر روایت‌های ترک درست باشد، چرا جنازه وی مثله شده است؟
نکته سوال برانگیز دیگر اینکه اگر سرویس امنیتی عربستان خودسر عمل کرده، چرا عبدالعزیز الهویرینی رئیس سازمان اطلاعات سعودی ‎در میان برکنار شده‌ها دیده نمی شود. این موضوع نشان می دهد محمد بن سلمان از این اتفاق برای پاکسازی سرویس های جاسوسی این کشور بر اساس سلایق و ارتباطات این عناصر با خود استفاده کرده و در عین حال تلاش دارد مخالفانش را با چماق اتهام‌زنی در ترور خاشقجی ساکت نگه دارد.
گرچه عربستان هزینه‌های مالی و سیاسی و دیپلماتیک زیادی برای مهار بحران خاشقجی متقبل شد، اما به نظر می‌رسد پذیرش جزئی قتل خاشقجی و مجازات نیروهای خودسر! و حتی تلاش برای مهار بحران و نجات محمد بن سلمان و حمایت‌های قاطعانه ترامپ از روایت سعودی‌ها نیز نمی‌تواند آب رفته را به جوی بازگرداند.
گفتنی است افشاگر مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان اعلام کرد به دنبال اعتراف ریاض به کشته شدن خاشقجی، ولیعهد سعودی در ترس به سر می‌برد.
مجتهد، فعال توییتر و افشاگر اسرار آل سعود در حساب کاربری خود از تشدید ترس و استرس محمد بن سلمان از سایر اعضای خاندان حاکم و نیز مقامات غربی خبر داد.
او در توییتر خود نوشت: بن سلمان بر خلاف عادت خود کشتی را ترک کرده و از ترس کودتای خاندان (حاکم) علیه خود روز‌های گذشته را در کاخ خود در ریاض گذرانده است. او تحت نظر قرار دادن بقیه شاهزادگان به ویژه کسانی را که احتمال می‌رود اقدامی کنند یا مورد حمایت طرف‌های خارجی قرار گیرند، تشدید کرده است.
اعتراف عربستان به مرگ خاشقچی در کنسولگری این کشور درحالی است که بنابرگزارش الجزیره، یک منبع امنیتی ترکیه گفته است: صلاح الطبیقی، پزشک متخصص کالبدشکافی عربستانی، تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معروف عربستانی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه را بلافاصله پس از قتل او آغاز کرده است. کار این پزشک عربستانی، ۱۵ دقیقه طول کشیده است.
این منبع امنیتی افزود: اتاقی که در آن خاشقجی کشته شد، از قبل آماده شده بود و تجهیزات لازم برای قتل و تکه تکه کردن جسد خاشقجی در آن گذاشته شده بود.