به گزارش پایگاه خبری ربیع، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها گفت: این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش استادان و دانشجویان عزیز ما هستند.
وی با بیان اینکه «امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم»، اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند؛ شما ممکن است قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید، چک کنید؛ اما من به عنوان رئیس‌جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است؛ به‌ویژه آنهایی که حقوق ثابت دارند؛ اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم شویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت: باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه عبور کنیم. در تاریخ آمریکا طی ۴۰ سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود. دشمنی‌ها بوده، اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند؛ اما الان در کاخ سفید بدترین‌ها دور هم جمع شده‌اند.
وی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه جمهوری ایران اسلامی اظهار داشت: آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنهاست. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت‌زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه‌ها با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد، گفت: در خیلی از جاها می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم.
روحانی گفت: روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود، توقع آمریکایی‌ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم از برجام خارج می‌شویم. نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت برمی‌گشت. تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران سر جای اول خودش برمی‌گشت و ما در دنیا تنها می‌شدیم و همه طرفدار آمریکا می‌شدند؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد. بدون عجله و بدون دستپاچگی گفت من مهلت چند هفته‌ای می‌دهم ببینم بقیه چه می‌کنند؛ آن چند هفته تا حالا هنوز ادامه دارد. ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج می‌شویم. این مشکلی ندارد. خارج‌شدن مثل خراب‌کردن یک دیوار است؛ به‌راحتی می‌شود خرابش کرد؛ ساختن سخت است؛ خراب‌کردن مشکلی ندارد.
وی ادامه داد:‌ می‌گویند چرا از برجام خارج نشدید، در حالی که برای خروج مشکلی وجود ندارد؛ هر وقت می‌توان از آن خارج شد؛ اما اینکه منفعت شما و منفعت کشور در کدام است، مهم است. ماندن یا نماندن در برجام مهم نیست؛ منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی مهم است. از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجرا و آمریکا شکست‌خورده
این ماجراست و فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در این مسئله تردید داشته باشد.
وی تأکید کرد: دانشگاه باید دولت را برای خودش بداند؛ زیرا دولت برای مردم است و این مردم و دانشگاهیان به آن رأی دادند. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات‌ نقش بسیار ارزشمند و والایی داشتید. مهم نیست طرفدار کدام نامزد بودید. اصل حضور مردم و تشویق شماست.
روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد دولت که می‌گوید کالاهای اساسی را تأمین می‌کنم، از کجا معلوم که دقیق بگوید و ۳ ماه تا ۵ ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد می‌شود و مشکل می‌شود و یک روز ناجوری به نام ۱۳ آبان پیش روی ماست، حالا من بیایم بگویم آقا روز ۱۳ آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت؛ آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از ۱۳ آبان، قبل از ۱۳ مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام ۱۳ آبان نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است.