به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در نشست خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز روستا و عشایر از آخرین اقدامات در راستای بهسازی مساکن روستایی، احداث مراکز بوم‌گردی با هدف ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات بهسازی به بیش از ۵۶ هزار واحد مسکونی خبر داد که ۸۵درصد پایان کار گرفته‌اند.
۲۱ مهر تا ۲۱ آبان، اجرای طرح آمارگیری مساکن روستایی
غلامحسین خانی، مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان، با اشاره به اجرای پنجمین دوره طرح آمارگیری از مساکن روستایی از ۲۱ مهر تا ۲۱ آبان سال جاری توسط تیمی ۶۸نفره که با ارائه کارت شناسایی فعالیت خواهند کرد، گفت: با توجه به زلزله‌خیزبودن کشور، مقاوم‌سازی به‌ویژه در مناطق روستایی در دستورکار قرار گرفته و از سال ۸۴، تسهیلات بهسازی برای ایمنی در مقابل سیل و زلزله پرداخت می‌شود.
وی گفت: تاکنون بیش از ۵۶ هزار واحد، تسهیلات دریافت کرده‌اند؛ ضمن آنکه با وجود ۲۰۵ هزار واحد در روستاها، با رشد جمعیت تا ۱۴۰۴، به ۲۳۶ هزار واحد خواهیم رسید که سالیانه مستلزم پرداخت ۵ هزار و ۸۰۰ فقره تسهیلات بهسازی است.
خانی با بیان آنکه طرح آمارگیری در ۳۰۴ روستای استان اصفهان برای ۱۲ هزار و ۴۵۲ واحد مسکونی انجام می‌شود، تأکید کرد: این طرح با پشتوانه علمی استادان دانشگاهی و صاحب‌نظران مسکن روستایی اجرا می‌شود و مشاوران طرح، اداره آمار ایران و شعب بنیاد مسکن استان‌ها و شهرستان‌ها هستند که لازم به همکاری مردم با آمارگیران است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان با بیان آنکه از سال ۸۴، ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند، در حمایت از روستاییان به مناسبت روز روستا و عشایر اعلام کرد: روستاییان می‌توانند به شعب روستایی بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مراجعه کنند. همچنین در مناطق روستایی محروم، از محل حساب ۱۰۰ امام، مبالغی بلاعوض پرداخت می‌شود.
وی در ادامه از تهیه طرح ‌هادی برای ۸۹۵ روستا و بازنگری این طرح برای ۳۷۱ روستا خبر داد و افزود: در سال ۹۷ برای ۱۰۱ روستا با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان طرح ‌هادی اجرا می‌شود.
خانی اعتبارات مصوب تملک دارایی برای اجرای طرح‌های ‌هادی استان را ۲۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متأسفانه به دلیل مشکلات موجود اعتبارات طرح‌ هادی در سال ۹۷، ۵۰ درصد کاهش داشته و سعی بر جبران این مبالغ از بخش‌های دیگر بنیاد داریم.
صدور سند برای ۲۱۰ هزار واحد مسکونی
خانی در بحث عمران روستایی یادآور شد: صدور اسناد مالکیت در روستا از سال ۷۵ در دستورکار قرار گرفته و با همکاری ادارات ثبت، نقشه توسط شوراها و دهیاری‌ها تهیه و با ارسال به ادارات ثبت شهرستان‌ها، سند مالکیت صادر می‌شود.
وی افزود: برای ۲۱۰ هزار واحد مسکونی، نقشه و سند تهیه شده است. همچنین ۴ هزارو ۲۷۹ برگ سند شهری در سال ۹۷ برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
تملک زمین، احداث کارگاه‌های کوچک برای انجام فعالیت‌های هنری و صنایع دستی و توسعه گردشگری و بوم‌گردی به منظور اشتغال‌زایی در مناطق روستایی از دیگر مواردی بود که خانی مطرح کرد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان با اشاره به ۳ هزار و ۴۵ واحد مسکونی شهری در استان اصفهان گفت: ۲ هزار و ۲۳۷ واحد نیمه‌تمام از سال ۹۶ به ۹۷ انتقال یافته است؛ در عین حال که ۸۰۸ واحد سهمیه سال جاری است که عملیات ساخت و ساز آنها را شروع کرده‌ایم و با قیمت تمام‌شده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
توزیع ۵۹ هزار و ۳۰۰ تن قیر رایگان توسط بنیاد مسکن
غلامحسین خانی از توزیع قیر رایگان از سال ۹۴ تاکنون خبر داد که حدود ۵۹ هزار و ۳۰۰ تن قیر به ارزش ۵۲ میلیارد تومان به ۸۹۱ روستا اختصاص یافته است.
وی گفت: در سال ۹۷، بیش از ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای توزیع قیر رایگان در نظر گرفته شده است.
وی از آسفالت معابر روستایی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به وسعت ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار خبر داد و اظهار داشت: اجرای پروژه سنگفرش در روستاها متناسب با بافت روستاها، ازجمله فعالیت‌های بنیاد مسکن بوده است.
اختصاص تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های دارای دو معلول
خانی از ساخت مسکن با همکاری بهزیستی برای خانواده‌های دارای دو معلول صحبت کرد که در این راستا، احداث ۱۰۲ واحد مسکونی در روستاها شروع شده است و این خانواده‌ها در سال گذشته به بنیاد معرفی شده‌اند. در این طرح، زمین رایگان و ۱۸ میلیون وام بلاعوض در اختیار خانواده معلول قرار می‌گیرد. از طرفی، از تسهیلات دیگر در صورت برخورداری از شرایط بهره‌مند می‌شوند.
وی تصریح کرد: در شهرها کمک بلاعوض به خانواده‌های دارای دو معلول، بیش از ۳۰ میلیون تومان است و انتقال زمین توسط اداره راه و شهرسازی انجام می‌شود.
وی یادآور شد: نظارت سازمان نظام مهندسی بر تمام واحدهای مسکونی شهری و روستایی اعمال می‌شود.
ساخت ۳ هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن اصفهان
مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان با اشاره به حضور بنیاد مسکن اصفهان در بازسازی سرپل ذهاب از آبان‌ماه سال ۹۶ افزود: پس از حادثه زلزله در این شهر ارزیابی تعمیرات و ساخت ۱۱هزار و ۸۶۱ واحد مسکونی و تجاری به بنیاد مسکن اصفهان سپرده و تسهیلات لازم به افراد متقاضی پرداخت شد که تعمیرات ۱۰هزار و ۷۶۹ واحد تاکنون به اتمام رسیده و واحدها به مردم این منطقه تحویل داده شده است.
خانی با اشاره به انجام عملیات خاکبرداری، پی‌کنی و آواربرداری به صورت رایگان توسط بنیاد مسکن اصفهان در سرپل ذهاب اظهار کرد: تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در واحدهای احداثی توسط بنیاد داشته‌ایم و تسهیلات احداث این واحدها توسط بانک‌ها پرداخت شده است و در حال حاضر ۷۰ نیروی فعال از بنیاد مسکن اصفهان در منطقه سرپل ذهاب بدون احتساب مأموریت شخصی حضور دارند که این رقم در شروع کار بیش از ۲۰۰ نفر بود.
وی گفت: ۳۰۰۰ واحد مسکونی توسط استان اصفهان، ۲۰۰۰ واحد توسط خراسان رضوی و ۲۰۰۰ واحد توسط مازندران آماده می‌شوند که پیش‌بینی ما تا مهرماه ۹۸ است.
گرانی مصالح ساختمانی، بزرگ‌ترین مشکل بنیاد مسکن
وی با ابراز تأسف از افزایش قیمت‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مشکل بنیاد مسکن در تأمین مصالح و تجهیزات واحدهای مسکونی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل تورم قیمتی و عدم کنترل قیمت‌ها با گرانی مصالح ساختمانی مواجهیم؛ با این حال ۴۰ هزار تن آهن از ذوب‌آهن اصفهان برای سرپل ذهاب تأمین شده است و به قیمت‌های قبل از گرانی در اختیار مردم قرار داده شد.
خانی با اشاره به اینکه میلگرد با قیمت تمام‌شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد، خبر داد: اکنون ۳۰ هزار تن آهن نیاز داریم.
وی حضور شرکت بنیاد بتن متعلق به بنیاد مسکن در سرپل ذهاب را برای کمک‌رسانی به مردم در احداث واحدها عنوان کرد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان اصفهان از فعالیت خیران مسکن‌ساز در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و گفت: در شهرستان‌هایی که خیّر ندارند، افرادی به عنوان نمایندگی با انجمن خیران مسکن‌ساز همکاری می‌کنند.
انجام مطالعات توسعه روستاها به صورت دهستان، طرح دیگری بود که خانی از آن خبر داد.
وی گفت: اعتبارات این طرح توسط برنامه و بودجه تهیه شده و ۱۱۸ دهستان مورد مطالعه هستند.
روستاگردی رسانه‌ها به همت بنیاد مسکن
در تور رسانه‌ای بازدید از روستاهای شهرستان نایین به مناسبت روز روستا و عشایر که توسط بنیاد مسکن استان اصفهان برگزار شد، از پروژه‌های مسکن‌سازی و بهسازی خانه‌های روستایی، سنگفرش و آسفالت معابر و ایجاد فرصت‌های اشتغال در روستاهای جزه، اوشن، مزرعه امام، دلگشا و هماآباد بازدید به عمل آمد.