به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از«سیوف جهرمی»  درباره تولید این مستند گفت: این مستند به تهران پرداخته، ابر شهری مالامال از نمادهای مدرنیته و کهنگی! ثروت و فقر ! زیبایی و زشتی ! نوسازی و فرسودگی! هوای پاک و خفگی ! سکوت و هیاهو ! … و ده‌ها کنتراست دیگر که از تقابل و برهم‌نهی فرهنگ‌ها و قومیت‌های گوناگون با زبان‌ها و لهجه‌های متعدد ،  به‌نوعی هیولاوار و گاهی زیبا و عجیب شکل‌گرفته و یک جامعه‌ نوین زیستی را در صده‌ معاصر خلق کرده است، حدود جغرافیایی، ساختار معماری، شکل و شمایل و حتی هوای این کلان شهر نیز،  هر روز با سرعتی سرسام آور تغییر می‌کند که این خود یک دگردیسی لحظه ای و غیر قابل پیشبینی را برای این شهر رقم میزند. متامورفی عجیب و جادویی که تهران را از همه ی کلانشهرهای جهان ، چه خوب یا بد ، متمایز کرده است.

وی درباره  انتخاب اسم این مستند گفت: «متامورف» یعنی دگردیسی، تغییری دایمی از شکلی به شکلی دیگر، موضوعی که تهران با آن مواجه است.

سیوف جهرمی به مراحل ساخت «تهران متامورف» اشاره کرد و افزود: تولید این مستند از سال ۹۲ آغاز شد  و دو سال و ۶ ماه به طول انجامید، البته فرایند پست پروداکشن موازی، آهنگسازی و تدوین نهایی این اثر هم سال ۱۳۹۵ تمام شد.

این کارگردان ادامه داد: در این مستند برای دستیابی بصری به عناصر اصلی فیلم یعنی حرکت و تغییر دایمی ، فرایند  تصویربرداری پیچیده ی این فیلم به دو روش اسلو  موشن (با فریم ریتهای ۱۰۰ ، ۲۵۰ و ۴۰۰  فریم بر ثانیه ) با بهره گیری از استابلایزرهای ژایروسکوپیک و همچنین  ده‌ها هزار فریم عکسبرداری به  شیوه ی تایم لپس حرکتی توسط پیشرفته ترین سیستمهای موشن کنترل( کسلر-ریوالیوشن )  انجام شده است.

 جهرمی گفت: این فیلم با بهره گیری از دوربینهای RED-SI۲K-FS۷-BlackMagic و لنزهای سینمایی و دراسکوپ آنامورفیک ۱:۲.۳۵ و با کیفیت ۲k-۴k-۶k  تصویربرداری شده است . این فرایند دشوار در طی ۵۲ ماه در مناطق ۲۲ گانه تهران بزرگ و در محدوده ی جغرافیایی  دماوند تا استان البرز انجام شده است.

کارگردان «تهران متامورف» گفت: در این، که فاقد دیالوگ و کلام است ، برای دستیابی به عناصر اصلی متامورف  یعنی : حرکت دایمی و مارپیچ وار در فضاهای متضاد ، در تدوین ، موسیقی و صداگذاری  فیلم ،  به تعمد شیوه ای نامتعارف وگاها آزاردهنده به کار رفته است که مخاطب را هرچه بیشتر در گیر فضای مد نظر کند و در خلصه ای هیولاوار متوقف کند.

وی تصریح کرد: «تهران متامورف» به سفارش و همکاری مشترک شبکه مستند سیما و موسسه تصویر شهر (شهرداری تهران) ساخته شده و از عوامل اصلی تولید این فیلم می توان به پیمان سیوف جهرمی  (مدیرتولید ، دستیار اول کارگردان و همکارتدوین) ، علی رستگار(آهنگساز و ناظرضبط) ، کورش کشاورز (نوازنده ی ویلنسل) ، رعنا قادری (ایده پردازی ، استوری برد و مدیر هماهنگی تولید ) ، رضا پژوهش ( تصویربرداری تایم لپس ) ، میثم علیرضایی (مسئول فنی تولید) و سرمد صادقیان ( همکار تدوین و تصویربرداری) ، نام برد.

ایمان سیوف جهرمی تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرتصویربرداری ، مستند سینمایی تهران متامورف است که در کارنامه   فیلمسازی خود همکاریهای متعددی با شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی ، همچنین تولیدات مشترک برای نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد داشته است. این فیلم برای نخستین بار ، امشب ۲۰ شهریور  با فرمتHD  از شبکه مستند پخش می‌شود.

انتهای پیام/