به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرهنگ لغات حقوقی، جرائم خرد را جرائمی تعریف می‌کنند که معمولا دارای مجازات یا جریمه‌های نقدی و غیرنقدی کمتری در مقایسه با سایر جرائم هستند. این نوع جرائم در بیشتر کشورها به رفتارهایی اطلاق می‌شوند که موجب خدشه‌دار شدن نظم عمومی شده و مواردی مثل ولگردی، فحاشی، مزاحمت برای دیگران، آلوده ساختن محیط زیست، رفتارهای برخلاف هنجارهای پذیرفته‌شده و عرفی جامعه در معابر عمومی و… را شامل می‌شوند.

اگر چه این دسته، در مقایسه با سایر اعمال مجرمانه، به ظاهر، شدّت و حدّت کمتری دارند و تبعات آنها محدودتر است، اما در یک نگاه منطقی، درمی‌یابیم تکرار و تداوم ارتکاب این نوع جرائم، می‌تواند هر جامعه‌ای را رفته‌رفته با بحرانی بزرگ روبرو کند که در نگاه اول، باورکردنی نیست. به همین دلیل هم از بین بردن زمینه‌های گسترش این نوع جرائم، همواره می‌تواند امنیت و سلامتی را که در فضای جامعه بدان نیاز است، حفظ کند.

اما گسترش یا کاهش دامنه ارتکاب جرائم خرد در جامعه، با بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند و نابسامانی‌های موجود در هر یک از این حوزه‌ها، می‌تواند موجب تخفیف و تشدید جرائم خرد در سطح جامعه شود. در همین ارتباط، اخیرا رئیس پلیس تهران از افزایش وقوع جرائم خرد در پایتخت خبر داده و گفته بود این آمار رو به افزایش با وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی که جامعه ما در ماههای اخیر، به شکل جدی‌تری با آن دست به گریبان شده، ارتباط مستقیم دارد.

اگر چه این مسئول اذعان کرده با اجرای برخی طرح‌های سلسله‌وار، وضعیت در این زمینه بهتر شده و می‌توانیم شاهد کاهش آمار ارتکاب این جرائم باشیم، اما با توجه به اینکه مسئولان، خود نیز اذعان دارند درصد زیادی از بار جرائم ارتکابی در کشور، با مسائل اقتصادی و تنگناهای موجود در این زمینه، مرتبط هستند، به نظر می‌رسد راهکار اصلی کاهش واقعی آمار مبادرت به این جرائم، در اصلاح ساختارها و برطرف کردن گره‌هایی نهفته باشد که جامعه ما به خصوص در ماههای گذشته، به شکل جدی‌تری با آنها روبرو شده است.به عنوان مثال، بسیاری از مصادیق نزاع‌ در حالی در زمره جرائم خرد جای می‌گیرند که ما امروز به دلیل پایین آمدن بیش از پیش آستانه تحمل عمومی، شاهد افزایش معنادار آن در جامعه هستیم. نگاهی به اظهارات مسئولان بخشهای مرتبط در استانهای مختلف درخصوص نزاع و افزایش آمار نزاع‌ها در میان زنان، همین طور افزایش مراجعه به پزشکی قانونی به دنبال نزاع‌های خیابانی که به گفته مسئولان، در سال جاری، «نمودی غیرطبیعی» داشته است، نشان می‌دهد جامعه ما امروز بیش از همیشه نیازمند از بین بردن زمینه‌هایی است که موجب بسط و توسعه ارتکاب جرائم این‌چنینی شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که کوچکترین کنشی در جامعه می‌تواند موجب به بار آمدن واکنش‌های بزرگی شود. مشاهده و مطالعه اخباری مبتنی بر خودسوزی برخی افراد که به دلیل احساس بی‌توجهی به مطالبات‌شان اقدام به این کار کرده‌اند، یکی از مصادیق همین کاهش آستانه تحمل است که یک نمونه از آن را در روزهای اخیر در جریان خودسوزی فردی در مقابل شهرداری تهران، شاهد بودیم. این نوع موارد، نشانگر آن است که ناملایمات اقتصادی و تشتت‌هایی که در این زمینه به خصوص در سال جاری، جامعه ما را به میزان بالایی درگیر کرده، تا چه حد می‌توانند از سالم و آرام بودن فضای اجتماعی بکاهند. با توجه به اظهارات مسئولان در این زمینه‌ها و نظر به آثار و پیامدهایی که این علل و عوامل می‌توانند در پی داشته باشند، رفع مشکلات و تلاطماتی که اکنون مدتی است جامعه ما در حیطه‌های مختلف با آن روبروست، ضروری می‌باشد.