به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، عباسعلی نوبخت روز شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی اطفاء حریق که در مرکز آموزشی و توانمندسازی جوانشیر شهرستان کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: افراد زیادی تصور می‌کنند که جنگل‌ها فقط تولیدکننده چوب هستند درحالی‌که جنگل دارای فواید بسیاری است.

وی افزود: توسعه و گسترش جنگل‌ها می‌تواند به ذخیره‌سازی آب برف و باران نیز کمک کند و با توجه به خشک‌سالی سراسری، لازم است به توسعه این موهبت الهی بپردازیم.

معاون امور جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه سطح جنگل‌های شمال کشور بیش از دو میلیون هکتار است، اظهار کرد: ضعیف‌ترین جنگل‌ها نیز توانایی دارند در طول یک سال ۵۰۰ مترمکعب آب در هر هکتار ذخیره کنند و به‌تدریج آب ذخیره‌شده را آزاد سازند.

نوبخت همچنین از آزاد شدن آب‌های ذخیره‌شده در هر هکتار جنگل خبر داد و یادآور شد: اگر قدرت ذخیره آب را در وسعت جنگل‌های شمال کشور ضرب کنیم بیش از سه میلیارد مکعب آب در طول یک سال می‌توانیم ذخیره کنیم.

وی ادامه داد: با اعداد و ارقام و آمار موجود از ذخیره آب یک سال جنگل‌های شمال کشور که قابلیت تصفیه شدن را دارد، می‌توان مصارف گوناگونی را به انجام رساند و این مقدار آب از ظرفیت سد کارون بیشتر است.

معاون امور جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در پایان خاطرنشان کرد: درختان و جنگل‌ها علاوه بر ذخیره‌سازی آب در تولید اکسیژن نیز نقش دارند و هر هکتار جنگل در طول یک سال، ۲ و نیم تن اکسیژن را که معادل مصرف انرژی ۱۰ نفر است، تولید می‌کند.

انتهای پیام/