به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس جهادکشاورزی گلستان گفت: یکهزار و ۲۴۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران گلستانی بود که تاکنون بیش از ۹۱۱ میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان واریز شده و ۳۲۹ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

مختار مهاجر در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان برداشت گندم در استان گلستان اظهارداشت: ۳۷۳ هزار هکتار گندم در استان کشت شد که پیش‌بینی تولید ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول بود.

وی افزود: با بارش‌های خوب و تغذیه مناسب گیاه، این برآورد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و با ایجاد مراکز ۱۲۰ گانه خرید، ۹۲۵ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان گلستانی خریداری شد.

همچنین در این مدت ۴۰ هزارتن گندم بذری نیز خریداری شده در حالیکه براساس برآوردها، یک میلیون و ۳۳۵ هزار تن گندم در استان تولید شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان یادآور شد: در سال ۹۲ میزان تولید گندم در استان ۴۸۰ هزار تن و میزان خرید تضمینی ۲۷۰ هزار تن بود که در این سال‌ها افزایش تولید داشتیم و گلستان در تولید گندم در جایگاه دوم کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از کشاورزان گندم خود را به دولت نفروختند، گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی امسال افزایش نداشت و تأخیری هم که سال قبل در پرداخت وجه گندم به وجود آمده بود، بخشی از کشاورزان محصول خود را به بخش خصوصی که پول آن نقد بود، فروختند.

مهاجر درخصوص پرداخت وجه گندم به کشاورزان گلستانی اظهارداشت: یکهزار و ۲۴۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران گلستانی بود که تاکنون بیش از ۹۱۱ میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان واریز شده و ۳۲۹ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

وی با اشاره به برداشت ۱۱۲ هزار تن کلزا در استان گفت: ۶۰ هزار هکتار کلزا در استان کشت شده بود که ۱۱۲ هزار تن محصول از آن برداشت شد که ۱۰۰ درصد وجه به کشاورزان پرداخت شد.

رئیس جهادکشاورزی استان ادامه داد: ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان به کشت جو اختصاص یافته بود که ۲۵ هزار تن آن به صورت تضمینی خریداری و وجه آن به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی درخصوص خرید تضمینی سیب‌زمینی هم بیان داشت: در گلستان نباید بیش از ۴هزار و ۵۰۰ هکتار سیب‎زمینی کشت شود اما امسال ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار به کشت این محصول اختصاص پیدا کرد و تولید به ۱۸۰ هزار تن افزایش یافت.

مهاجر افزود: ۸ هزار و ۷۰۰ تن از سیب زمینی استان به صورت تضمینی و با قیمت ۴۱۲ تومان از کشاورزان خریداری شده که ۸ هزار و ۴۰۰ تن آن برای صادرات و صنایع تبدیلی به فروش رسیده است.

انتهای پیام/