به گزارش پایگاه خبری ربیع، انتخابات پاکستان در هفته پیش برگزار و نتایج آن باعث شگفتی شد.
حزب تحریک انصاف که ترجمه آن به فارسی جنبش عدالت‌خواه می‌شود، به رهبری عمران‌خان، قهرمان سابق کریکت این کشور، بر احزاب قدیمی و با سابقه مثل مسلم لیگ و حزب مردم پیروز و مشخص شد تا ۵ سال آینده، عمران‌خان، نخست‌وزیر همسایه جنوب شرقی
ماست.
برای تحلیل اوضاع پاکستان، با احمد بروایه، کارشناس مسائل پاکستان، گفت‌وگو کردیم.
مردم پاکستان از فساد خسته شده بودند
عوامل پیروزی حزب تحریک انصاف را می‌توان این‌چنین برشمرد: اولین عامل اینکه مردم پاکستان از احزاب قدیمی که حزب مسلم لیگ شاخه‌نواز و حزب مردم هستند، به دلیل فساد مالی گسترده خسته شده بودند.
عامل دوم، حمایت ارتش این کشور از حزب تحریک انصاف است. در این نظام پاکستان این دومین دوره‌ای بود که دولت منتخب و مجلس توانسته بودند دوره خودشان را تمام بکنند و احزاب بزرگ‌تر که در رأس قدرت بودند، می‌توانستند قدرت مانوری در برابر ارتش پاکستان داشته باشند؛ بنابراین ارتش پاکستان از تحریک انصاف حمایت کرد تا با قدرت آن احزاب مقابله کند.
سومین عامل این بود که خود حزب تحریک انصاف در دوره قبلی فرمانداری بعضی ایالات‌ محلی مثل خیبر پختونخوا را در دست و در آنجا عملکرد مثبتی داشته است.
رابطه ایران و پاکستان را مثبت ارزیابی می‌کنم
رابطه ایران و پاکستان بستگی به ارتش پاکستان دارد و اینکه عمران‌خان در برابر ایران موضع مثبتی اتخاذ کرده به‌تنهایی نمی‌تواند ملاک باشد.
پاکستان هم‌اکنون مشکلات مالی عدیده‌ای دارد؛ از طرفی خود ارتش پاکستان و نهادهای اطلاعاتی آن در این زمینه دخیل هستند و نیز رابطه‌ای که ارتش پاکستان با عربستان سعودی دارد و اینکه چقدر می‌خواهد این تعادل را بین ایران و عربستان حفظ بکند هم، در این زمینه دخیل است. به طور کلی من رابطه پاکستان با ایران را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ چون خود عمران‌خان دیدگاه نسبتا مثبتی به ایران دارد.
این عوامل که ذکر کردم به نفع ایران شده است.
عربستان یکی از پایه‌های ارتباطش را از دست داد
عربستان این قضیه را تبریک گفت؛ اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که عربستان سعودی چندین کانال در زمینه روابط با پاکستان دارد.
یک بخشی از آن ارتش پاکستان است که از زمان ژنرال ضیاءالحق رابطه بین ارتش پاکستان و عربستان سعودی بسیار گسترش پیدا کرده است؛ دیگری نهادهای بیرونی است. بالاخره حزب مسلم لیگ شاخه‌نواز که روابط خیلی مثبتی با عربستان داشته، الان شکست خورده و عربستان نسبت به این مسئله با دقت پیگیری می‌کند که دولت جدید چه خواهد کرد؛ ولی هنوز دولت جدید مشخص نکرده است؛ عربستان وارد حالتی شده که معلوم نیست چه آینده‌ای دارد؛ چون یکی از پایه‌هایی را که با آن در دولت پاکستان ارتباط داشته، از دست داده است؛ یعنی حزبی وارد شده که سابقه سیاسی نداشته و هم اینکه با دخالت عربستان در امور یمن و مشارکت پاکستان در این جنگ مخالف بوده است.
ارتباط با طالبان
عمران‌خان وارد منطقه نمی‌شود؛ چون از اول با این مسئله مخالف بوده و پاکستان درگیر مسائل داخلی خودش است و تأثیری که می‌خواهد بگذارد، در درجه اول بر افغانستان است و احتمال می‌دهم بحث حمایت از طالبان را با جدیت بیشتری دنبال کند.
درباره بحث رابطه با هند پیش‌بینی می‌کنم روند نزدیکی با هند مختل شود و رابطه با هند به سردی گراید.