به گزارش ربیع به نقل از کیمیای وطن، فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» اولین ساخته حسین کندری در گروه هنر و تجربه در حال اکران است. «اینجا کسی نمی‌میرد» روایتی موشکافانه از تنهایی‌های یک سرباز جوان است. کندری پیش از این فیلمبرداری و طراحی صحنه فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» را برعهده داشته است. وی سابقه ساختن چند فیلم کوتاه، مستند کوتاه و نیمه بلند را هم در کارنامه‌اش دارد. کندری فیلم مستند بلند «تار ایرانی» را ساخته است و در حال ساخت دومین فیلم مستند خود «تار ایرانی» است.

تحلیل

سوژه فیلم اگرچه دسته اول به نظر می‌رسد اما بی‌تأثیر از فیلم «جزیره شاتر» (مارتین اسکورسیزی) نیست. در آنجا هم پلیسی (تدی دنیلز) وارد ناکجاآبادی می‌شود تا مسئله‌ای را حل کند (همان‌طور که اشکان باید از مرز کشورش دفاع کند) و در این مسیر، مخاطب نسبت به حال روحی «تدی دنیلز» دچار ابهام می‌شود. تنها تفاوت سوژه این فیلم با «جزیره شاتر»، ستینگ فیلم است که در اینجا مکان/ زمان مطابق با چارچوب رئالیسم، نمی‌تواند از مسیر خطی خود خارج شود. «اینجا کسی نمی‌میرد» صحنه‌های اضافی کم ندارد؛ از پرسه‌زنی‌های نیمه نخست فیلم گرفته تا رفت‌وآمدهای بی‌دلیل قاسم و مهم‌تر از آن، گفت‌وگوهای اشکان و روژین. اگر این صحنه‌ها حذف می‌شد، فیلم می‌توانست به یک اثر کوتاه خوب تبدیل شود اما چنین نیست. در کارگردانی فیلم هم اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد. اولین چیزی که در نوع کارگردانی به ذهن می‌رسد، این است که باید با تمهیداتی، خیال‌پردازی‌های اشکان از واقعیت‌ها جدا شود. این تمهیدات می‌تواند در نوع قاب‌بندی، نوع فیلم‌برداری، رنگ و نور و… لحاظ شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. اگر سناریو بی‌منطق پیش می‌رود، اما حداقل پیش می‌رود، ولی کارگردانی اصلاً گامی روبه‌جلو ندارد و کاملاً خنثی عمل می‌کند و فقط از بازیگرانش قاب‌های شیک تلویزیونی می‌گیرد – و نه سینمایی- قاب‌ها به هیچ‌عنوان برای پرده سینما طراحی نشده است.

حواشی

– لوکیشن فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» در منطقه رینه لاریجان و ارتفاعات قله دماوند بوده است.

– فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» پروانه ساخت ویدیویی دارد.

– به گفته سینا سعیدیان تهیه کننده اثر در فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» برای اولین بار در سینمای ایران با دوربین بلک مجیک اورسا فیلمبرداری شده است.

– فیلمنامه فیلم «اینجا کسی نمی‌میرد» ابتدا «نقطه صفر» نام داشت.

– عوامل فیلم، «اینجا کسی نمی‌میرد» را به تمامی سربازان وطن که به دور از خانه و خانواده با سختی‌های فراوان از خاک ایران دفاع می‌کنند؛ تقدیم کردند.

عوامل فیلم

کارگردان، مدیر فیلمبرداری: حسین کندری/ نویسنده: بهار کاتوزی/ تهیه کننده: عباس رافعی، سینا سعیدیان/ تدوین: بابک قائم/ طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد/ موسیقی: مهدی پناهی/ صدابردار: میرشجاع گراکوئی/ طراح صحنه: امیر حسین دوانی/ طراح لباس: ندا نصر/ طراح چهره پردازی: محمد قومی/ فیلمبردار: صادق زنگنه/ مشاور فیلمنامه: حمیدرضا بابابیگی/ چهره پرداز: رکسانا نیک پور/ مدیر تولید: سینا سعیدیان/ برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امیر صرافها/ عکاس: سحر طرزی/ مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل/ تبلیغات فضای مجازی: آریان امیرخان/ مدیر تدارکات: ناصر ماهری‌فر/ جلوه‌های ویژه کامپیوتری: احسان ملازاده/ طراحی و ساخت تیتراژ: سارا صفری / بازیگران: هومن سیدی، بهار کاتوزی، مهدی حسینی نیا، رضا بهبودی

 

هامون رشیدیان

انتهای پیام/