به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکترسیدحمیدرضا اسلامی در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ پایگاه اهدای خون در خراسان رضوی فعال است که از این تعداد ۶ پایگاه آن در مشهد و ۵ پایگاه دیگر در شهرستان‌های استان بوده است.

اسلامی تصریح کرد: آخرین پایگاه دایر شده پایگاه ثامن در بست شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی بوده و این پایگاه با هدف مشارکت بیشتر زائران و مجاوران امام رضا(ع) دایر شده است پایگاه اهدای خون ثامن مجهزترین پایگاه کشور است و برنامه اداره کل انتقال خون خراسان رضوی دایر کردن ۴ پایگاه اهدای خون در ۴ مسیر اصلی حرم مطهر رضوی بوده و هم‌اکنون در مسیرهای بست شیخ طوسی و بست شیخ طبرسی فعال است.

وی با بیان اینکه میزان مراجعات در پایگاه ثامن بسیار کم است، افزود: این پایگاه با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان در زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع ساخته شده است و همچنین دارای ۱۳ تخت و در هر ساعت امکان پذیرش ۲۰ نفر وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی عنوان کرد: مجموع میزان مراجعات در سال ۹۶، ۱۷۴ هزار ۷۹۴ نفر با یک درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال پیش، میزان خونگیری ۱۴۱ هزار ۸۵۷ نفر با ۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و میزان مردودان ۴۲ هزار ۹۳۷ با ۶ درصد کاهش نسبت به سال قبل بوده است و از مجموع میزان مراجعه‌کنندگان ۷۴ هزار ۶۲۲ نفر مراجعه‌کننده مستمر بودند و این گروه ۵۳ درصد اهداکنندگان را شامل می‌شوند.

وی بیان کرد: در ۴ ماهه نخست امسال مجموع تعداد مراجعات ۶۲ هزار ۶۷۷ نفر و معادل مدت مشابه سال قبل، میزان خونگیری ۴۹ هزار ۶۸ نفر با یک درصد افزایش و مردودان ۱۳ هزار ۶۰۹ نفر با ۵ درصد کاهش، مستمر ۲۵ هزار ۷۹۵ با یک درصد رشد، باسابقه‌ها ۱۳ هزار ۳۰۴ با ۳ درصد رشد و بار اولی‌ها ۹۳۰۹ نفر بدون افزایش و کاهش بوده است و در حال حاضر ۹۴ درصد اهداکنندگان خون در استان مردان و ۶ درصد زنان هستند.

وی با اشاره به میزان مراجعات و اهداءها در ایام اجرای طرح نذر خون رضوی افزود: در دهه کرامت امسال ۶۸۰۵ نفر در طرح اهدای خون رضوی شرکت کردند که ۵۳۲۵ نفر موفق به اهدای خون خود شدند و ۵.۶ درصد رشد در مراجعات و ۷.۶ درصد در اهداءها را به نسبت مدت مشابه سال قبل داشتیم.